وکیلی: شاهد تاثیر منفی حراج کریستیز در نمایشگاه‌های داخلی امسال خواهیم بود

سهشنبه ۹ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

تحلیلی بر عدم موفقیت هنر ایرانی در کریستیز سیزدهم/

اثر بیتا وکیلی، هنرمند جوان نقاش کشورمان که در کریستیز دوازدهم اثرش iبه عنوان گران‌ترین اثر زنی هنرمند از خاورمیانه iبه فروش رفت امسال در کریستیز سیزدهم توفیقی نیافت.

به گزارش تفسیری خبرنگار تجسمی هنرآنلاین در حراج کریستیز سیزدهم آثار بعضی از هنرمندان که انتظارش نمی‌رفت iبه فروش نرسید از جمله بیتا وکیلی. بیتا وکیلی، خود درباره این اتفاق iبه خبرنگار تجسمی‌ هنرآنلاین در این باره گفت: برداشت خودم این است که فروش آثار هنرمندان ایرانی iبه خصوص در بخش دوم امسال بسیار ضعیف بود. من حراج را iبه صورت آنلاین دنبال می‌کردم بیشتر آثار هنرمندان ایرانی متاسفانه یا iبه فروش نرفت یا با قیمت بسیار پایین فروخته شد.

وی در این باره افزود: در حالی که اکثر آثار هنرمندان خارجی با قیمت بسیار خوبی iبه فروش رسید. اما آثار هنرمندان مطرحی مانند آقای مسلمیان و رامین حائری زاده که آثار خوبی هم بودند و حتی مجموعه‌داران بزرگ هم همواره خریدار این آثار بودند امسال هیچ مشتری نداشت.  من نیز iبهترین اثرم را در شش سال گذشته iبه حراج فرستادم و این تنها نظر من نبود بلکه کارشناسان حراج هم معتقد بودند که این iبهترین اثری بوده که تا iبه امروز ارائه داده‌ام. 

وکیلی درباره سبب این مسئله گفت: با توجه iبه اینکه مشتری اصلی آثار هنرمندان ایرانی مجموعه داران ایرانی می باشند متاسفانه iبه سبب شرایط بد اقتصادی و نوسان قیمت دلار سرمایه گذاران ترجیح دادند که در خرید آثار ایرانیان فعلا دست نگه دارند. در این میان هنرمندان ایرانی که آثارشان باقمیت خوبی فروش رفت iبه این سبب بود که یا خارج از ایران ساکن می باشند یا سال‌های بسیاری خارج از کشور زندگی نموده‌اند و ارتباطات گسترده‌ای پیدا نموده‌اند و مجموعه‌داران خارجی خریدار آثارشان می باشند.

این هنرمند درباره تاثیر فروش آثار در حراج بر روند کاری هنرمندان در داخل کشور اظهار نمود: بروز این اتفاقات iبه طور خاص روی یک هنرمند تاثیر چندانی ندارد چرا که هنرمند با یک بار حضور موفق iبه قدر کافی موقعیت خود را مشخص می‌کند و آثارش در بی‌نال‌ها و نمایشگاه‌ها بسیار iبه خطر نمی‌افتد اما موضوع اصلی این است که بروز این اتفاقات تاثیر کلی روی روند هنری می‌گذارد.

وی در این باره گفت: سال گذشته که ایرانیان در حراج درخشیدند شاهد بازتاب گسترده آن بر نمایشگاه‌های داخلی بودیم. سرمایه گذاران هم ترغیب شدند تا iبه آثار هنری iبه عنوان یک سرمایه نگاه نمایند و فروش بیشتر شد. حتی بازدید از نمایشگاه‌ها هم بیشتر شده بود. پس طبیعی است که با این اتفاق شاهد افت فروش آثار هنری در نمایشگاه‌ها و بی نال‌های داخلی هم باشیم. 

وکیلی با بیان اینکه هنرمندان کشورهای عرب و ترک از طرف تیم‌های سرمایه‌گذار کشورشان با برنامه‌ریزی گسترده مورد حمایت قرار می‌گیرند گفت: اینکه آثار ایرانیان iبه این شکل iبه فروش رفته است ربطی iبه کیفیت کارشان ندارد این مسئله بیشتر iبه عدم حمایت سرمایه گذاران مربوط است. هنرمندان کشورهای عربی و ترک تیم‌هایی متشکل از هنرمند، کارشناس و سرمایه گذار دارند. در این تیم‌ها سرمایه گذاران متقاعد می‌شوند که می‌توان بر روی آثار هنری سرمایه گذاری نمود. بنابراین iبهترین آثار هنرمندان از طریق گروه کارشناسان انتخاب می‌شود و iبه حراج‌ها می‌فرستند و سرمایه داران هم با بالاترین قیمت ممکن این آثار را خریداری می‌کنند. 

وی گفت: طبیعی است که با این کار توجه بسیاری از مجموعه داران خارجی را iبه خودشان جلب می‌کنند چرا که مجموعه‌داران اروپایی و امریکایی همه  توجهشان iبه این است که در خاورمیانه آثار کدام کشور بیشتر استقبال iبه عمل می‌آید بنابراین آنها هم برای خرید این آثار ترغیب می‌شوند. این در حالیست که در ایران شاهد چنین حمایتی از هنرمندان نمی باشدیم.

وکیلی اظهار نمود: هنرمند وظیفه‎اش خلق آثار ارزشمند است نه اینکه هم آثار هنری خلق کند هم با گروه‌های مختلف ارتباط برقرار کند و هم iبه فروش برساند. متاسفانه هنرمندان ایرانی از چنین حمایت‌هایی همواره محروم بوده اند. هنرمندان ایرانی برخلاف هنرمندان سایر کشورها با چنگ و دندان و زحمت توانسته اند خودشان را در مجامع بین المللی معرفی نمایند اما طبیعی است که این کار را نمی‌توانند ادامه دهند و نتیجه اش رکود بیشتر فروش آثار هنرمندان ایرانی در دوره‌های بعدی حراج است.

انتهای پیام/۳۱/۳۴
 


آخرین خبرها
منبع: خبرگزاری هنر آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.