ویتامین مهم در مسمومیت بارداری

گردآوری توسط گروه روانشناسی ممتاز نیوز

پورتال  ایران

در بررسی‌های بیشتر مشخص شد ویتامین D غیر از حفظ استخوان‌ها خواص دیگری دارد که از آن جمله می‌توان به اهمیت آن در سلامت مادران باردار اشاره کرد.

در پی انجام یک مطالعه جدید، پزشکان هشدار دادند که کمبود ویتامین D در ۲۶ هفته نخست بارداری ممکن است مادران را در معرض نوع جدی از فشارخون بالا قرار دهد.

در این بررسی، پزشکان مقدار ویتامین D را در نمونه‌های خونی ۷۰۰ زن باردار که به نوعی فشارخون بالا موسوم به «پره اکلامپسی» مبتلا شدند با ۳۰۰۰ زن باردار دیگر که با این شرایط تهدیدآور روبرو نبودند، مقایسه کردند. مشخص شد که بهره‌مندی از میزان کافی ویتامین D موجب کاهش ۴۰ درصدی خطر ابتلا به این نوع فشارخون می‌شود. علاوه بر این در این مطالعه مشخص شد بین سطح ویتامین D و خطر ابتلا به پره اکلامپسی «خفیف» ارتباطی وجود ندارد.

پورتال  ایران

«لیزا بودنار» از دانشکده سلامت عمومی دانشگاه پیتسبورگ گفت: طی چند دهه گذشته، ویتامین D ماده مغذی در نظر گرفته می‌شد که مصرف آن تنها برای سلامت استخوان مفید بود اما در بررسی‌های بیشتر مشخص شد ویتامین D غیر از حفظ استخوان‌ها خواص دیگری دارد که از آن جمله می‌توان به اهمیت آن در سلامت مادران باردار اشاره کرد.

پزشکان معتقدند پره اکلامپسی شدید و خفیف از عوامل ریشه‌ای متفاوت نشات می‌گیرند. به طور مثال پره اکلامپسی شدید ممکن است خطراتی را برای سلامت مادر و کودک داشته باشد بنابراین می‌توان آن را با کمبود ویتامین D فاکتوری که به راحتی قابل جبران است، ارتباط داد.

پورتال  ایران

محققان در این مطالعه اظهار داشتند با توجه به اینکه ارتباط بین کمبود ویتامین D با نوع شدید این فشارخون مشاهده شده، ضروری است که تحقیقات بیشتری برای تایید این رابطه انجام شود.


پورتال ایران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.