ویتامین هایی که نداریم و بازار داروهای کمکی

عقیده پزشک داروخانه ای که من با او صحبت کردم ، ایرانی ها در بسیاری از موارد نه تنها مقادیر لازم از مواد معدنی، ویتامینها و پروتئینها را به بدنشان نمی رسانند بلکه به دلیل رژیم نامناسب غذایی مواد آلی موجود در بدنشان را هم طی سالیان دراز از دست داده اند.

 عصر ایران ؛ امیرهادی انواری – اگر تازگی ها به داروخانه ای رفته باشید حتماً چشمتان به ردیف داروهایی افتاده است که روی بسته هایشان عکس چهره هایی خندان و با انرژی و یا عکس یک ماهی با عبارت OMEGA3 و یا یک گیاهی که دقیقاً نمی دانید چیست ، نقش بسته است.

شاید با دیدن عکس روی این بسته بندی ها این سؤال را پیش خود بپرسید که یعنی آدم با خوردن این قرصها آنقدر سرحال و با نشاط می شود؟ یعنی این ها جای غذا را می گیرند و نیازهای بدن را تأمین می کنند؟
 
این داروهای بسته بندی شده که ممکن است نظر شما را در داروخانه ای به خود جلب کرده باشد مکمل های غذایی هستند که هر فردی با توجه به نیازهای بدنی اش می تواند از آنها استفاده کند. 

البته قطعاً این مکمل ها جای غذا را نمی گیرند بلکه این مکلها همانطور که از نامشان مشخص است و پزشکان توصیه می کنند باید به همراه غذا و در فواصل زمانی مشخص مصرف شوند تا تأثیر خود را بگذارند. این داروها که درواقع از داروهای لوکس داروخانه ها محسوب می شوند مکمل های غذایی هستند که به عنوان منابع کمکی برای تأمین ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای بدن استفاده می شوند.
 
از پزشک داروخانه که راجع به این مکملها می پرسم مصرف آنها را در صورتی که مواد معدنی، ویتامین و پروتئین لازم به بدن نرسد مفید می داند.

او می گوید که در بدن مقدار مشخصی از فلزاتی مانند روی، منزیم، آهن، ویتامینها و پروتئینها وجود دارد. اما این مقدار کافی نیست و باید روزانه مقداری از این مواد وارد بدن شوند.

به عقیده پزشک داروخانه ای که من با او صحبت کردم ، ایرانی ها در بسیاری از موارد نه تنها مقادیر لازم از مواد معدنی، ویتامینها و پروتئینها را به بدنشان نمی رسانند بلکه به دلیل رژیم نامناسب غذایی مواد آلی موجود در بدنشان را هم طی سالیان دراز از دست داده اند.  
 
بنابراین مصرف این مکمل ها -البته با تجویز پزشک- در بسیاری مواقع می تواند مفید باشد.  این مکملها برای سنین مختلف دسته بندی خاص خود را  دارند و از کودکان تا سالمندان می توانند با توجه به سن خود از آنها استفاده کنند.

به هر حال گویا این مکملها که این روزها در داروخانه ها نمونه هایشان زیاد است و خیلی هایشان خارجی هستند، مورد اقبال مردم قرار گرفته اند و البته فراگیر نشده اند.

بسیاری از این مکمل ها برای بزرگسالان به صورت قرص و در بسته های ۳۰ ، ۶۰ و ۱۰۰ تایی وجود دارد و برای کودکان بیشتر به صورت قطره و شربت و نیز قرص هایی به شکل حیوانات وجود دارد.

 قطره های مولتی ویتامین برای بچه ها و قرصهای آهنی که مصرفشان برای بسیاری از خانم ها توصیه می شود نمونه هایی از این محصولات هستند که این روزها تنوع و دامنه بیشتری هم پیدا کرده اند؛ از داروها جین سینگ که برای تقویت حافظه در دوران سالمندی مفید است گرفته تا مکمل های مخصوص خانمهای باردار و دهها محصول دیگر.  
 
به هر حال این یک واقعیت به نظر می رسد زندگی جدید باعث شده است کمتر کسی بتواند به صورت منظم و حساب شده مواد معدنی، ویتامین و پروتئین های لازم را به بدنش برساند تا مثل آدم های عکس های روی بسته بندی این محصولات با صورتی پر از انرژی لبخند بزند.

 بنابراین مصرف این مکمل ها به همراه غذای روزانه ممکن است مفید واقع شود. درست است که از اسم و مشخصات بسیاری از این مکملها مشخص است که برای چه مصرفی مناسب هستند، برای مثال ویتامین E  و یا مکمل زینک پلاس یا امگا ۳ و… اما حتما برای مقدار و نحوه مصرف این مکمل ها با پزشک خودتان و یا حداقل با پزشک داروخانه مشورت کنید زیرا در صورت استفاده نادرست از برخی از این مکملها ممکن است دچارع وارض ناخواسته شوید.

هنگام خرید هم فراموش نکنید که برچسب وزارت بهداشت و تاریخ انقضا محصول موردنظرتان را بررسی کنید.

در ادامه قیمت برخی از این مکمل های غذایی را که در داروخانه ها موجود هستند برای شما آورده ایم.
قیمت این محصولات در تمام داروخانه ها یکسان هستند: 

 
محصولات سنچری(CENCURY ):
 
منیزیم       ۹۲۰۰ تومان
 
آهن ۲۷ میلی‌گرم     ۱۲۰۰۰ تومان
 
پری ناتال(مکمل برای خانم‌های باردار)     ۱۹۰۰۰ تومان
 
کلسیم، منیزیم،‌ زینک + ویتامین د      ۲۹۴۰۰ تومان
 
سویا       ۱۷۰۰۰ تومان
 
محصولات نیچرمید(NATURE MADE) :
 
گارلیک (عصاره سیر)      ۸۵۰۰ تومان
 
تریپل فلکس       ۲۸۰۰۰ تومان
 
فولیک اسید        ۸۷۵۰ تومان
 
گلوکوزامین        ۱۲۶۰۰ تومان
 
کلسیم     ۱۲۲۰۰ تومان
 
زینک      ۸۹۰۰ تومان
 
سایر محصولات :
 
(SEVEN SEAS)سون سیز ۱۱۹۰۰ تومان
 
آلگومد ۱۹۵۰۰ تومان
 
( Calfrex )کالفرکس  ۶۳۰۰تومان
 
( Ferro) فرو ۱۴۱۰۰ تومان
 
(Levurextra )لوورکس ترا ۵۲۵۰۰ تومان
 
۳۵۰۰۰Healthon 50 تومان
 
۲۱۰۰۰Senior تومان
 
۲۸۰۰۰CaliBalance تومان
 
۳۶۴۰۰Prostat Health تومان
 
۱۷۲۰۰WELLMAN تومان
 
۱۳۵۰۰PREGNACARE تومان
 
۱۸۰۰۰Hair Vit تومان
 
۱۴۵۰۰Nurti Cal تومان
 
۱۸۱۰۰Omega-3 تومان
 
۵۰۰۰۰TNT تومان
 
۱۱۴۰۰Oramin-F تومان
 
‌۸۶۰۰B-Complex تومان
 
۱۱۰۰۰Eisenplus تومان
 
۱۲۰۰۰Folsaure هزار تومان
 
۳۵۰۰۰Q10 Plus هزار تومان
 
A۲۰۰۰۰ugen Kapsain هزار تومان
 
۲۴۷۵۰Flex تومان
 
۲۳۰۰۰Age Suport  تومان
 
۸۶۰۰Multi Complex تومان
 
P۲۶۰۰۰omeol تومان
 
۵۱۵۰۰Selen-E تومان
 


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.