ویتامین C و کاهش خطرات سیگار

گردآوری توسط گروه سلامت ممتازنیوز

تأثیر ویتامین C در کاهش مضرات سیگار

تحقیقات یک مؤسسه پزشکی در دانشگاه هاروارد نشان می دهد که مصرف مقداری ویتامین C می تواند اثرات منفی ناشی از کشیدن سیگار در جنین های متولدنشده کاهش دهد.

محققین می گویند: این بدین معنا نیست که کشیدن سیگار برای زنان باردار مضر نیست، بلکه می تواند حداقل یک راه درمان برای خانم هایی باشد که نمی توانند عادت سیگار کشیدن خود را ترک کنند. علیرغم تمام هشدارهایی که به خانم های باردار می شود، هنوز هم ۱۲ درصد خانم های باردار در دوران بارداری سیگار می کشند. این محققین تحقیقات خود را بر روی سه گروه از نوزادان میمون انجام دادند.

۷ میمون از مادرانی متولد شدند که روزانه ۲ میلی گرم نیکوتین به آنها داده می شود. مثل مادرانی که سیگار می کشند و میزان رشد ریه و توانایی در تنفس این میمون ها را با گروه دیگری که مادرانشان علاوه بر ۲ میلی گرم نیکوتین، روزانه ۲۵۰ میلی گرم ویتامین C نیز می گرفتند، مقایسه کردند.

و گروه سوم، ۶ میمون بودند که مادرانشان در دوران بارداری نه نیکوتین و نه ویتامین C دریافت کرد که به این گروه، گروه کنترل شده می گفتند.

آنها پس از بررسی این سه گروه دریافتند، نوزادان گروه اول، دچار نارسایی و کاهش ورود هوا به ریه هایشان هستند، اما در گروه دوم، دم و بازدم نسبت به نوزادان طبیعی نزدیک تر است و تقریباً همانند آنها است.

دکتر «الیت اسپیندل» سرپرست این گروه می گوید: ما دقیقاً نمی دانیم که چه مکانیزمی باعث می شود تا ویتامین C اثر مثبت و محافظی در برابر نیکوتین داشته باشد، اما دو فرضیه داریم.

تئوری اول اینکه، ویتامین C بر روی بافت رابط اثر می گذارد. همانطور که می دانیم باعث آسیب دیدگی بافت های تمایل ارتجاع در ریه ها (شش ها) می شود و ویتامین C از این گروه آسیب دیدگی هاجلوگیری می کند.

فرضیه دوم اینکه، ویتامین C نقش یک آنتی اکسیدان را ایفا می کند و با رادیکال های آزادی که در طول متابولیسم آزاد می شود از مولکول های بدن در مقابل آسیب دیدگی محافظت می کند و حتی توسط این رادیکال ها از در مقابل آلودگی و مواد سمی قرار گرفتن مولکول ها نیز محافظت می کنند.

البته لازم به ذکر است که ویتامین C از دیگر اثرات منفی کشیدن سیگار در دوران بارداری مثل رشد ناقص مغز و کاهش وزن جلوگیری نمی کند.

«دکتر میشل بروگیتی» رئیس مدرسه پزشکی OHSU می گوید: چنانچه زن بارداری نمی تواند کشیدن سیگار را ترک کند، پس حتماً از ویتامین C استفاده کند. زیرا سیگار باعث تغییراتی در ریه نوزادان شما می شود.

نظر تان را در مورد این مطلب در پایین صفحه در بخش نظرات بنویسید  

+ ۰

مخالفم + ۰


تغذیه سالم Rss
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.