ویروس« دی‌ان‌اس چنجر» نیم‌میلیون رایانه را آلوده کرد

فضای سایبر > نرم‌افزار  – اخیرا صدها هزار کاربر خانگی اینترنت و هزاران شبکه سازمانی در سرتاسر جهان با اختلال و قطع ناگهانی اینترنت مواجه شده‌اند.

براساس اعلام پلیس فدرال آمریکا (اف بی‌آی)، این مسئله به‌علت آلودگی بیش از نیم میلیون رایانه متصل به اینترنت در سرتاسر جهان توسط یک ویروس رایانه‌ای خطرناک با عنوان دی‌ان‌اس چنجر بوده است. هر چند سرورهای بزرگ میزبانی‌کننده و انتشار‌دهنده این ویروس توسط نهادهای بین‌المللی امنیت اطلاعات شناسایی و غیرفعال شده‌اند، اما به‌علت گستردگی سطح آلودگی و نیاز به تعطیلی سرورهای بیشتر، بسیاری از کاربران و شبکه‌های سازمانی احتمالاً با قطعی درازمدت اینترنت روبه‌رو خواهند شد.

تمام ماجرا به نوامبر سال ۲۰۱۱ میلادی باز می‌گردد که در آن زمان ۶ نفر در ارتباط با آلودگی میلیون‌ها رایانه توسط دی‌ان‌اس چنجر در کشور استونی دستگیر شدند. در این بین بیش از ۱۰۰ سرور در نقاط مختلف دنیا از جمله آمریکا، به‌علت آلودگی توسط این بدافزار شناسایی و تعطیل شدند که پهنای باند مورد استفاده توسط کاربران اینترنت را به‌شدت کاهش داد.

هرچند از آن هنگام تا‌کنون، انتشار بدافزار دی‌ان‌اس چنجر تا حد مطلوبی متوقف شده بود اما ناگهان در روزهای گذشته مجدداً شرکت‌های امنیتی از انتشار گسترده آن خبر دادند.دی‌ان‌اس چنجر یک نرم‌افزار تروژان است که با تغییر کامل تنظیمات مربوط به سیستم‌های نامگذاری فضاها و وب‌سایت‌های اینترنتی (dns)، هرگونه دسترسی به صفحات اینترنتی را به صفحات و سرورهای آلوده و حاوی بدافزار هدایت می‌کند. بنابراین کاربران آلوده به این ویروس به‌طور خودکار به سرورهایی هدایت می‌شوند که کاملاً تحت کنترل هکرها و مجرمان اینترنتی قرار دارند.

براین اساس و بنا بر هشدار شرکت امنیتی panda security، کاربرانی که به‌صورت غیرمنتظره به صفحاتی غیراز صفحات درخواستی خود دسترسی پیدا می‌کنند یا با پیغام‌های مکرر خطا و اختلال پی‌درپی در اتصال اینترنتی خود مواجه می‌شوند به احتمال قوی به ویروس دی‌ان‌اس چنجر آلوده هستند.

پس از شناسایی و تعطیلی سرورهای اصلی منتشر‌کننده دی‌ان‌اس چنجر و به‌منظور تعدیل پهنای باند اینترنت برای عدم‌ایجاد اختلال در دسترسی به شبکه اینترنت، نهادهای قانونی بین‌المللی، تصمیم گرفتند تا به‌طور موقت سرور‌های تعطیل شده و غیرفعال را با سرورهای جدید جایگزین کنند. به همین دلیل به کاربران اینترنت و شبکه‌های سازمانی تا ۹ جولای سال‌جاری میلادی مهلت داده شده تا از عدم‌آلودگی تجهیزات رایانه‌ای خود به ویروس دی‌ان‌اس چنجر اطمینان حاصل کنند؛ برای کاربران خانگی روترها و مسیریاب‌های اینترنتی و برای شبکه‌های سازمانی تمام ایستگاه‌های کاری، سرورها، درگاه‌های اینترنت و کلیه سخت‌افزارهای متصل به اینترنت باید مورد بررسی قرار گیرند.

براساس آمارهای فعلی در حدود، نیم‌میلیون کاربر خانگی و شخصی اینترنت، ۹۴ شرکت از ۵۰۰ شرکت برتر ایالات متحده و نیز ۳وزارتخانه مهم این کشور توسط دی‌ان‌اس چنجر، به‌شدت آلوده شده و اتصال به اینترنت در این مراکز با اختلال مواجه شده است.

چگونه از عدم‌آلودگی دی‌ان‌اس چنجر مطئمن شویم؟

با استفاده از ابزار dns changer eye chart به سادگی می‌توانیم از آلودگی ابزار یا عدم‌آلودگی ابزار و مسیرهای مورد استفاده برای اتصال به اینترنت اطمینان حاصل کنیم. اگر با مراجعه به صفحه اینترنتی این ابراز، با یک پنجره بزرگ سبز رنگ مواجه شدید رایانه شما به ویروس دی‌ان‌اس چنجر آلوده نیست.

اما درصورت مشاهده پنجره قرمز رنگ رایانه یا یکی از مسیرهای دسترسی شما به اینترنت، ‌آلوده به این بدافزار خطرناک است که باید در نخستین فرصت نسبت به پاکسازی آن اقدام کنید. در همین رابطه لابراتوارهای امنیتی اعلام کرده‌اند که برای پاکسازی ویروس دی‌ان‌اس چنجر، می‌توانید از انواع نرم‌افزارهای قدرتمند ضدویروس مانند cloud antivirus یا ابزار مکمل ضدبدافزار که با هر نوع ضدویروس فعلی نصب شده در سیستم شما سازگار هستند، استفاده کنید و صحت تنظیمات دسترسی خود به اینترنت را از طریق تماس با شرکت‌های سرویس‌دهنده اینترنت، ‌بررسی کنید. اما به هر حال، متأسفانه در برخی موارد به‌علت شدت آلودگی، برخی از کاربران ناچار به تعویض سیستم‌های عامل خود هستند.

 

اخبار اخبار IT

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.