ویولن دو کاسه در نمایشگاه ساز جشنواره موسیقی فجر

۰۸ام بهمن ،

نمایشگاهی ازساز ویولن شامل یک ویولن دو کاسه و چند ویولن و ویولن سل، به همراه کارگاه مراحل ساخت این ساز در جشنواره بیست و هشتم موسیقی فجردر تالار وحدت برپاخواهد شد.

به گزارش خبرنگار هنر آنلاین، محسن شاملو سازنده سازهای ویولن در این نمایشگاه گفت: از روی ساز ویولن دو کاسه که ابداع استاد ابراهیم قنبری مهر در حدود ۴۰ سال پیش است، یک ویولن دوکاسه ساخته ام که در کنار بقیه سازهای ویولن در این نمایشگاه عرضه می گردد.

او دربارهٔ مزیت ویولن دو کاسه به ویولن های معمولی گفت:ویولن سازی جهانی است که با ابعاد و اندازه های استاندارد در تمام دنیا ساخته می گردد و ازحدود ۳۰۰ سال پیش که به تکامل رسیده تا کنون تغییری در ساختار آن ایجاد نشده بود اما ویولن دوکاسه از این منظر جالب است که با وجود تغییر در شکل ظاهری آن که مرزبندی در میان دارد و جای گوشی هایش روی دسته ویولن تغییر کرده ،همچنان طبق گفته بسیاری کارشناسان همان صدا را به مراتب زیباترایجاد می کند.دسته ویولن استاد جای گوشی هاش با ویولن های معمولی فرق دارد.

شاملو گفت:سازنده های ساز در دنیا بر این گمان بودند که اگر در ساز ویولن دست تغییری برده شود این ساز دیگر صدای قبلی خودش را ندارد اما استاد قنبری مهر با ساخت این ویولن به شکلی تازه و با کیفیت صدایی زیباتر، این فرضیه را نقض کرد.

شاملو دربارهٔ سازهای ابداعی ایرانی که توسط استادان برجسته موسیقی سنتی مثل محمدرضا شجریان و حسین علیزاده ساخته می گردد ،گفت:ساخت سازهای ابداعی که در سازهای ایرانی از سوی استادان بزرگ موسیقی شاهدیم اتفاقی است که در سازهای بومی خودمان افتاده و توانسته در فضای موسیقایی ما تاثیر بگذارد و صداهای تازه تولید کند.

محسن شاملو دربارهٔ کارگاه مراحل ساخت ساز ویولن در این نمایشگاه گفت:در کنار این سازها چندین ساز نیمه کاره در مراحل مختلف ساخت خواهیم داشت تا مخاطبان با روش ساخت ویولن آشنا شوند.
 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.