ویژگی‌های خاص دوران امام باقر (ع) در دنیای اسلام از نگاه یک استاد تاریخ

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران گفت: امام باقر (ع) از فرصت استفاده کرد تا از نظر محتوایی دنیای اسلام را نجات دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قاضوی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به سالروز شهادت امام باقر (ع) در هفتم ذی‌الحجه، خاطرنشان کرد: دوران امامت امام باقر (ع) ویژگی‌های خاصی در دنیای اسلام دارد به دلیل اینکه نزدیک به ۱۰۰ سال فرمان منع کتابت حدیث و نقل و تدوین احادیث در دنیای اسلام اجرا شده بود و همه گروه‌ها و فرق عالم اسلام از نظر محتوای مفاهیم اسلامی چیزی در دست نداشتند.

وی با بیان این‌که «در این مقطع امویان در حال از بین رفتن بودند و بنی‌عباس از این فرصت به نفع خود استفاده می‌کردند» گفت: در این مقطع امام باقر (ع) از فرصت استفاده کرد تا از نظر محتوایی دنیای اسلام را نجات دهد، لذا ایشان شاگردان زیادی تربیت کردند و مفاهیم دین اسلام را تبیین و مکتب شیعه و اسلام ناب را معرفی کردند.

این استاد تاریخ اسلام یادآور شد: امام باقر (ع) از این فرصت بهترین استفاده را بردند و وارد مقوله منازعات سیاسی نشدند، زیرا شرایط به گونه‌ای بود که حضرت پیش‌بینی نمی‌کرد بتواند در مباحث سیاسی ورود پیدا کند، بنابراین در زمینه تربیت شاگردان ورود پیدا کردند و این دانشگاه را تحویل فرزند بزرگوارشان امام صادق (ع) دادند.

قاضوی با اشاره به این‌که «امروز دنیای اسلام هر چه دارد به برکت دانشگاه امام باقر (ع) و امام صادق (ع) است که حتی گروه‌ها و مذاهب فقی اهل سنت هم هر چه دارند از این مکتب دارند» گفت: هر چند در مکتب تشیع، انقطاع حدیث را نمی‌بینیم، اما این مکتب نیز از زمان امام باقر (ع) جان تازه‌ای گرفت و هر چه از مفاهیم دینی داریم به برکت مجاهدت خالصانه امام باقر (ع) است.

وی تصریح کرد: جوانان، فرهیختگان و علاقه‌مندان به مکتب تشیع باید درباره این مقطع تاریخ از نظر فرهنگی مطالعه کنند و مجاهدت این بزرگواران را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران همچنین با اشاره به وجه تسمیه باقر به معنای شکافنده علوم، گفت: علم ائمه معصومین اکتسابی نیست، بلکه توسط رسول گرامی اسلام به حضرت علی (ع) و از ایشان به فرزندانشان منتقل شده است، البته ائمه ما از مصحف مادرشان حضرت فاطمه (س) استفاده می‌کردند که اکنون این مصحف در دست باکفایت امام عصر (عج) است که کلیه حوادثی که در آینده اتفاق می‌افتد در آن نقل شده است.

قاضوی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از علومی که امروز در دانشگاه‌های دنیا تدریس می‌شود همچون علم ریاضی، شیمی، فیزیک، طب و … توسط مکتب امام باقر و امام صادق (ع) و شاگردان آنها پایه‌گذاری شد و امام از این فرصت در تمامی علوم استفاده کردند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.