ویژگی های درمانی گلاب

۰۲م آذر ،
ممتاز نیوز : در خانه همه ما پیدا می‌شود. آن را به بعضی از غذاهایمان می‌زنیم و گاه هم به عنوان درمان آن را می‌خوریم اما واقعا، گلاب چه خصوصیاتی دارد؟ گلاب از گیاه گل سرخ به دست می‌آید. باید این را بدانید که گلاب تلخ در واقع خالص‌تر و غلیظ‌تر است و اثربخشی بیشتری دارد اما سبب سوزش دهان و زبان می‌شود.

مصرف گلاب به عنوان دارو

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از برترین ها ؛ گلابی که از طبیعت به دست می‌آید غلیظ و تلخ  است بنابراین تولیدکنندگان آن را رقیق می‌کنند. برای رقیق کردن گلاب کافی است در ازای هر نیم استکان گلاب غلیظ یک لیوان آب به آن اضافه کرد. گلاب رقیق نشده را باید در حد یک قاشق در یک لیوان آب مصرف کرد در غیر این صورت می‌تواند سبب سوزش  دهان و مخاط  شود. تا به حال در رابطه با مصرف بسیار گلاب در اشخاص بزرگسال عارضه خاصی گزارش نشده است. اما با این حال مصرف بیش از حد آن به صلاح نیست و ممکن است سبب ناراحتی گوارشی شود. روزانه حداکثر ۳ بار می‌توان یک نصفه استکان گلاب در یک لیوان آب مصرف کرد. دوز مجاز برای بچه‌ها نصف دوز بزرگسالان است.

دوست دستگاه گوارش

گلاب روی پوست اثر خاصی ندارد چراکه مواد موثر چندانی در آن وجود ندارد و بیشتر آن آب معطر است اما بسیاری از اشخاص از آن برای تمیزسازی پوست استفاده می‌کنند. ثابت شده که مصرف گلاب برای دل‌پیچه‌ها مفید است به خصوص زمانی که نفخ به عضلات دستگاه گوارش فشار وارد می‌کند.  گلاب بیشتر، به عنوان یک ماده ضدنفخ و بادشکن مطرح است یعنی سبب کاهش گازهای دستگاه گوارش می‌شود. این گازها  ذرات ریزی می باشند که یا جذب بدن می‌شوند یا به صورت باد گلو خارج می‌شوند. علاوه بر این خاصیت، گلاب می‌تواند تا حدودی از اسهال جلوگیری کند.

گلاب برای ناراحتی قلبی مفید نیست

برخی معتقدند گلاب می‌تواند برای ناراحتی‌های قلبی نیز موثر باشد در حالی که چنین چیزی حقیقت ندارد.گاهی اوقات عامل دردهای قلبی فشاری است که گازهای دستگاه گوارش به قلب می‌آورند و فرد با مصرف گلاب ناراحتی قلبی‌اش کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه فکر می‌کند بیماری قلبی‌اش بهبود پیدا کرده است در صورتی که گلاب تاثیری در بیماری‌های قلبی ندارد. بیماری‌های قلبی انواع و اقسام دارند. کسی که بیماری قلبی دارد با مصرف گلاب بیماری‌اش درمان نمی‌شود.

 ضد استرس خوشبو

ترکیباتی مانند گلاب و سایر عرقیات معطر می‌توانند آرام بخش باشند به همین سبب برای درمان افسردگی، اضطراب، ناراحتی‌های اعصاب و بی‌خوابی تا حدودی موثرند. البته نمی‌توان گفت که گلاب یک داروی خواب‌آور است اما چون بوی خوبش سبب آرامش می‌شود، می‌تواند در خواب فرد موثر باشد. برای رفع استرس، اضطراب و افسردگی‌تان می‌توانید مقداری گلاب بنوشید یا آن را استشمام کنید. با این حال بهتر است ابتدا سبب ناراحتی عصبی در شما مشخص شود.

 بیشتر از یک سال نگه ندارید

گلاب به شدت مستعد رشد قارچ است حتی اگر در یخچال نگهداری شود و ممکن است در ظرف آن مقداری میکروب و قارچ رشد کند. از طرف دیگر نگهداری گلاب بیش از یک سال سبب تبخیر مواد معطر و کاهش تاثیر آن می‌شود. همچنین به سبب رشد میکروب‌ها و قارچ‌ها مصرف گلاب‌های قدیمی پیشنهاد نمی‌شود.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.