ویکلی استاندارد: به قول آیت الله خمینی آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند

«دیدگاه کاخ سفید درباره نقش دولت آمریکا در منطقه خاورمیانه به دیدگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی شبیه است. به قول آیت الله خمینی دولت آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند».

این تحلیل را نشریه معروف ویکلی استاندارد چاپ آمریکا درباره ضعف مفرط آمریکا در قبال تحولات خاورمیانه منتشر کرده است. لی اسمیت تحلیلگر ویکلی استاندارد در این تحلیل که با عنوان «ناتوانی گسترده در عملکرد خارجی» منتشر شده، تاکید می کند: هیلاری کلینتون می گوید اوباما نمی تواند درباره دولت سوریه کار خاصی انجام دهد و بشاراسد را وادار به کناره گیری کند چرا که آنها به حرف ما گوش نمی کنند. او می گوید شاید به حرف روسیه گوش کنند و بنابراین ما به روس ها فشار می آوریم.

هفته نامه آمریکایی می افزاید: شیوه بیان وزیر امور خارجه بسیار آموزنده است. گفتار نامطمئن کلینتون گویای ناتوانی است؛ وضعیتی که کاخ سفید بر خود تحمیل کرده است. گفتاری که برای مخالفان و متحدان کاخ سفید پیام یکسانی دارد؛ می توان به حال خود بود و به اقتضای شرایط رفتار کرد، زیرا کاخ سفید دستش از تغییر و تعیین نتیجه کوتاه است. سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، سوزان رایس، نگران است که بحران به بقیه منطقه گسترش یابد و در همین حال وزیر دفاع اوباما نمی تواند تصور کند که ایالات متحده چگونه بدون اجازه سازمان ملل می تواند در سوریه دست به اقدام نظامی بزند.

ویکلی استاندارد تصریح کرد: دولت معتقد است که آمریکا توانایی اقدام و پیشبرد مواضع و دفاع از منافع خود را ندارد. دیدگاه کاخ سفید درباره نقش ایالات متحده در منطقه به دیدگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی در این باره شبیه است. به قول آیت الله خمینی، دولت آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.

لی اسمیت خاطر نشان می کند: در واقع دولت تصمیم به یک دوره انفعال گرفت. تقصیر روسیه نیست که کاخ سفید سیاست خود را در رابطه با سوریه به مسکو واگذار کرده است، و البته نمی توان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را برای عدم تمایل به پایان دادن بحرانی که جایگاه روسیه را به چالش می کشد مقصر دانست.

این هفته نامه نومحافظه کار بدون اینکه به ناتوانی ساختاری رژیم آمریکا و نقش دولت بوش در آن اشاره کند، ادامه می دهد: شاید اوباما تصمیم بگیرد روزی دولتمرد فکور موثقی شود اما در این خلال، امتیازهای تقدیمی کاخ سفید به روسیه دست ایران را باز گذاشته است. اگر روسیه حرفش در سوریه خریدار دارد چرا ایران نداشته باشد؟ ایران، که به خاطر سرمایه گذاری هایش در سوریه برای بقای همپیمان اصلی اش در منطقه، قاعدتا در آن جا حق آب و گل دارد. برخلاف روس ها که به خاطر سرگرمی، از دور دستی بر آتش دارند، ایرانی ها شیوه های واقعی راهبردی را در سوریه پیاده می کنند. سعید جلیلی مذاکره کننده ایران، در بغداد روشن کرد که برای سوریه اهمیت ویژه ای قائل است و سر سوریه شرط بسته است.

این نشریه آنگاه نتیجه جالبی گرفته است: اگر ارتش ضعیف سوریه تا این حد برای کاخ سفید چالش برانگیز است پس آمریکا با ایران، با آن همه سازمان رزمی و تروریستی اش در سرتاسر دنیا و قایق های تندروی متعرض به نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس چه می خواهد بکند؟

ویکلی استاندارد در پایان نوشت: شیوه عملکرد کاخ سفید در رابطه با قضایای سوریه برگی است که به ناتوانی آمریکا گواهی می دهد، از این رو اسرائیل و ایران چاره ای جز این ندارند که بپذیرند که اوباما درباره ایران نیز به همان شیوه سوریه بازی می کند و برگ برنده دیگری ندارد. او حتی لاف هم نمی زند. او دست خود را باخته است، همین.

/۲۹۲۱۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.