ویکی‌پدیا «فیلیپ راث» را برای تصحیح اطلاعات کتاب خودش، معتبر ندانست!

نوشته شده توسط علیرضا مجیدی در تاریخ ۱۸ شهریور

دوست‌داران کتاب، فیلیپ راث را حتما می‌شناسند، این نویسنده مشهور آمریکا برنده جوایز معتبری مثل، جایزه پولتزر (۱۹۹۸)، جایزه «من بوکر» (۲۹۱۱) و جایزه پرنس آستوریاس (سال ۲۰۱۲) است و در ایران کتاب‌های «رئیس‌جمهور ما»، «زنگار بشر»، «خشم» و «یکی مثل همه» از او منتشر شده است.

به تازگی فیلیپ راث متوجه شده بود که در مدخلی که در مورد کتاب «زنگار بشر» نوشته شده است، چیز اشتباهی وحود دارد، در ویکی‌پدیا نوشته شده بود که این کتاب با الهام از زندگی آناتول برویارد نوشته شده است. برویارد یک نویسنده، منتقد ادبی و دبیر نیویورک تایمز بود. اما در واقع این کتاب بر اساس داستان زندگی دوست راث، «مالیون تامین» که استاد دانشگاه پرینستون است، نوشته بود.

داستان این رمان که فیلمی با همین عنوان در سال ۲۰۰۳ از روی آن ساخته شده بود در مورد استاد پا به سن گذاشته است که به علت به زبان آوردن سخنان نژادپرستانه از دانشگاه اخراج شده است و بعد از مرگ همسرش، دل به یک زن جوان می‌بازد. در این فیلم آنتونی هاپکینز و نیکول کیدمن نقش استاد و زن جوان را بازی می‌کردند.

اما هنگامی که راث تصمیم گرفت که در ویکی‌پدیا، اطلاعات را اصلاح کند، در ۲۶ آگوست، ادمین ویکی‌پدیا به او گفت که او، منبع معتبری نیست، ادمین نوشته بود که: «درک می‌کنم که منظور این است که یک نویسنده معتبرترین اعتبار را در مورد کارهای خودش دارد، ولی ما نیاز به منابع ثانویه داریم.»

قوانین ویکی‌پدیا، البته منطقی در دل خود دارند، در این مورد دلیل این قوانین این است که هر کسی نتواند حقایقی را از مقاله‌هایی که در مورد خودش است، پاک کند. بر این اساس همه مطالب باید به منبعی ارجاع شوند و حرفی بدون سند و مدرک در ویکی‌پدیا درج نشود.

گویا فلیپ راث هم برای اینکه منبعی برای خود جور کند، یک نامه سرگشاده به نیویورکر نوشت، با ارجاعی که به این نوشته انجام شد، مطلب ویکی‌پدیا تا حدی اصلاح شد، اما نه کاملا، در حال حاضر اگر به ویکی‌پدیا مراجعه کنید، می‌بینید که در این قسمت نوشته شده است، منتقدان شباهت‌هایی بین کتاب و زندگی آناتول برویارد مشاهده کرده‌اند.

منبع

Print FriendlyPrint Get a PDF version of this webpage PDF

پستهای مشابه

  1. گلریزان برای ویکی‌پدیا
  2. اگر ویکی‌پدیا چاپ می‌شد ، چند جلدی می‌شد؟
  3. پرونده‌ای برای ویکی‌پدیا
  4. ویکی‌پدیا و سیاست
  5. ویکی‌پدیا، گوگل و موزیلا امروز سیاه‌پوش هستند


یک پزشک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.