ویکی پدیا تنها مرجع معرفی آثار تاریخی کشور !

۰۷م آذر ،

 میراث جهانی ایران کتاب و پایگاه اینترنتی ندارد:
 
فاوانیوز: ۱۵ اثر تاریخی ایران که در فهرست میراث جهانی ثبت شده اند حتی یک پایگاه اینترنتی برای معرفی ندارند این در حالی است که پایگاه اطلاع‌رسانی ویکی پدیا تنها منبع دسترسی گردشگران خارجی برای آگاهی از کم و کیف این آثار است.

 به گزارش فاوانیوز به نقل از  مهر، ایران دارای ۱۵ اثر تاریخی از جمله چغازنبیل، تخت جمشید، پاسارگاد، میدان نقش جهان، تخت سلیمان، بم و فضاهای اطرافش، گنبد سلطانیه، سنگ نبشته بیستون، مجموعه کلیساهای آذربایجان، سازه‌های آبی شوشتر، مجموعه بازار تبریز، آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، ۹ باغ ایرانی، مسجد جامع اصفهان و برج گنبد قابوس است.

برای بعضی از این آثار که هر کدام از سالهای ۱۹۷۹ تا کنون به ثبت رسیده اند پایگاه اینترنتی‌های اطلاع‌رسانی توسط متولیان میراث فرهنگی و پایگاه‌های جهانی آنها راه‌اندازی شده است که از همان زمان افتتاح پایگاه اینترنتی تا کنون، اطلاعات آنها همان است که بود! از سوی دیگر تنها اقدامی که در این پایگاه اینترنتی‌ها انجام می‌شود محدود به درج تنها چند خبر دربارهٔ مرمت و کاوش‌های تازه است مانند پایگاه اطلاع‌رسانی تخت جمشید و پاسارگاد که مهمترین آثار تاریخی ایران می باشند.

در این پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اطلاعات اولیه ای دربارهٔ هر اثر داده شده است و هیچیک اطلاعات به روز، افزودن و بخش‌هایی از مجموعه‌ها برای دسترسی گردشگر، نحوه حضور گردشگران خارجی مانند حضور در مسجد جامع اصفهان، فعالیت‌های عمرانی، بازدید اشخاص شاخص از این مجموعه در آن درج نشده است.

میراث جهانی ایران اطلاعات به روز ندارند
 
اگر پایگاه اطلاع رسانی بعضی از آثار جهانی تنها به ارائه اطلاعات اولیه دربارهٔ هر اثری اکتفا کرده باشند، بعضی دیگر مانند ۹ باغ ایرانی و گنبد قابوس حتی یک پایگاه اینترنتی به زبان انگلیسی و فارسی نیز ندارند چه برسد به معرفی این آثار به زبان‌های دیگر.

 از سوی دیگر بعضی از این پایگاه‌ها که محدود به دو زبان می باشند به یکدیگر لینک نشده‌اند به همین سبب به صورت پراکنده در فضای مجازی قرار دارند. اما پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی نیز که تنها به زبان فارسی و انگلیسی است، به صورت کامل ۱۵ اثر جهانی ایران را معرفی نکرده است.

 با این حال اگر یک گردشگر خارجی بخواهد اطلاعات اولیه‌ای در باره آثار تاریخی ایران که در فهرست یونسکو ثبت شده، داشته باشد به پایگاه ویکی پدیا مراجعه خواهد کرد چرا که از رنکینگ بالایی برخوردار است.

 پایگاه‌های اطلاع‌رسانی مانند ویکی پدیا نه تنها آثار جهانی ایران را بهتر از پایگاه‌های متولیان معرفی کرده اند بلکه اطلاعات اولیه‌ای نیز دربارهٔ هر اثر ملی ایرانی نیز می‌دهند.

 موردی که در پایگاه سازمان متولی میراث فرهنگی دیده نمی‌شود. در عین حال به دست آوردن اطلاعات دربارهٔ آثار جهانی ثبت شده ایران کاربران فضای مجازی را به سمت پایگاه اینترنتی یک گردشگر هلندی نیز سوق می‌دهد.

گردشگری که از تمام آثار تاریخی ثبت شده در فهرست یونسکو به صورت مستقل دیدن کرده و ضمن درج اطلاعاتی از آنها سفر نامه خود را دربارهٔ آن مکان درج کرده است. این پایگاه اینترنتی‌ها تنها پایگاههایی می باشند که به صورت جامع اطلاعات آثار ثبت شده ایران در فهرست میراث یونسکو را کنار هم معرفی کرده اند.

در این باره، کفیری سرپرست امور بناها و محوطه‌های تاریخی ضمن تایید اینکه هنوز پایگاه اطلاع‌رسانی دربارهٔ معرفی آثار تاریخی ایران که در فهرست میراث جهانی ثبت شده، وجود ندارد به خبرنگار مهر گفت: قبول دارم که بسیاری از این اطلاعات قدیمی‌است.

وی افزود: باید دربارهٔ محوطه‌ها و آثار تاریخی و جهانی ایران پایگاهی طراحی شود که به زبان‌های مختلف راهنمای گردشگران خارجی قبل از سفر به ایران باشد و در آن آژانس‌های گردشگری فعال در حوزه تورهای ورودی نیز با اطلاعات به روز دربارهٔ آنها معرفی شوند.

هیچ کتابی ۱۵ اثر جهانی ایران را معرفی نکرده است
 
اما غیر از نداشتن یک پایگاه اطلاع‌رسانی، میراث جهانی ایران در قالب یک کتاب نیز معرفی نشده‌اند. به نظر می‌رسد هزینه راه اندازی یک پایگاه اطلاع‌رسانی جامعی که بتواند اطلاعات مناسبی را در یک پایگاه اینترنتی مجازی به زبان‌های مختلف به دنیا معرفی کند در برابر هزینه چاپ بروشورهایی که تنها در دستان عده ای آن هم بیشتر در نمایشگاه‌های خارجی و یا حتی در داخل ایران توزیع می‌شود، مبلغ بسیاری نباشد.

با این اوصاف و در شرایطی که نتوانسته‌ایم برای آثار جهانی خود فضایی را در جامعه مجازی ایجاد کنیم چگونه انتظار داریم ایران را به یکی از مقاصد گردشگری با سابقه دیرینه در جهان تبدیل کنیم!
 

فاوا نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.