… و این کابوس تمام شدنی نیست ؛ واردات غیر ضروری با ارز دولتی

خبرگزاری آریا – نوسانات نرخ ارز در کشور طی ماه های گذشته  به غیر از اقتصاد گریبان گیر متولیان اقتصادی هم  شده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی  آریا ، به طوری که هر روز شاهد تصمیم ها و سیاست های  جدید  ارزی  از سوی  مسولین امر برای برون رفت از این  بحران  هستیم  ، که البته  با گذشت چندین ماه از نابسمانی بازار ارز شاهد عدم کارایی تصمیمات اتخاذ شده در این راستا هستیم .

درددل های تولیدکنندگان برای تهیه مواد اولیه و داد مصرف کنندگان مبنی بر گرانی بیش از حد کالاها و… گواه این ادعاست.

در این میان کشاورزان به عنوان مهمترین قشر تولیدکننده در کشور که همواره از بی مهری سیاست گذاران بی بهره نبوده اند از تاثیرات منفی نوسانات ارزی مستثنی نبوده و برخلاف اعتقادات برخی مبنی بر این که  افزایش نرخ ارز برای کشاورزان سودمند بوده و واردات محصولات کشاورزی غیر ضروری را کنترل خواهد کرد این بخش را با مشکلاتی روبرو ساخته است.

سال گذشته بود که واردات بی رویه محصولات کشاورزی مانند بمب خبری سوژه داغ رسانه ها شد و دست آخر با  کشمکش های بسیار میان دو وزارتخانه صنعت ، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی با تدوین چند دستور العمل مسکن موقتی شد برای آرام کردن صدای مخالفان .

این روزها با نزدیک شدن به فصل برداشت ، کشاورزان و باغداران چندان  حال و روز خوشی ندارند ، چراکه اجرای قانون  هدفمندی یارانه ها از یک طرف و افزایش قیمت سم و ماشین آلات کشاورزی وارداتی در پی نوسانات نرخ ارز از سوی دیگر هزینه های تولید محصول را دوچندان کرده ، ضمن این که افزایش نرخ ارز نیز ابزاری برای جلوگیری از واردات محصولات کشاورزی به ویژه میوه نشد.

با این که تولیدکنندگا ن و صنعتگران به واسطه نرخ ارز و نبود ارز دولتی برای تهیه مواد اولیه  خود با چالش جدی روبرو هستند ، شاهد وفور میوه های کشورهای همسایه در بازار داخل هستیم .
در حال حاضر سیب فرانسوی به قیمت کیلویی ۵۵۰۰ تا ۶۰۰۰ هزار تومان ، پرتقال مصری ۲۵۰۰ تومان  و پرتقال ترکیه و چینی ۳۰۰۰  و…  به فروش می رسد.

نکته حایز اهمیت این است که با توجه به نرخ فعلی  میوه های وارداتی به نظر نمی رسد واردکنندگان این محصولات با نرخ ارز آزاد اقدام به واردات کرده باشند ،چراکه اگر هزینه حمل و نقل و سایر موارد  را به نرخ ارز آزاد اضافه کنیم ، هزینه نهایی واردات بالا رفته و برای وارد کننده مقرون به صرفه نیست ، ضمن این که قیمت نهایی محصول نیز باید چندین برابر قیمت فعلی باشد.

حال سوال این جا است که :
۱٫چه کسانی در شرایط فعلی سود خویش را بر منافع ملی ترجیح داده و با ارز دولتی اقدام به واردات محصولاتی می کنند که برای کشور ضروری نیست؟

۲٫ اگر محدود کردن ارز مسافرتی از نشانه های نا مساعد بودن ذخایر ارزی بانک مرکزی است  ،چه کسانی برای واردات محصولاتی که ضرورت چندانی ندارند دستور صادر کرده اند؟

۳٫ آیا مسئولینی که وظیفه نظارت و کنترل را برعهده دارند به وظایف خود واقفند، یا خدای نکرده تنها  به افکار دیگری مشغول بوده اند؟

 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.