یائسگی این بار برای مردان

جام جم آنلاین: «مردان هم یائسه می‌شوند». از شنیدن این جمله تعجب نکنید؛ یائسگی تنها منحصر به زنان نیست. این اتفاق در مردان به معنای کاهش میل و قوای جنسی، کاهش قدرت عضلانی و توان روحی و روانی است.

این نشانه‌ها در بسیاری موارد مشابه یائسگی در خانم‌هاست. برخلاف آنچه در گذشته در مورد ریشه ناتوانی جنسی در آقایان تصور می‌شد، یعنی باور کلی بر این بود که در بیش از ۹۰ درصد موارد ناتوانی جنسی مردان علل روحی و روانی دارد، امروزه متخصصان ارولوژی دریافته‌اند که عوامل ارگانیک بیش از ۵۰ درصد و عوامل روحی و روانی کمتر از ۵۰ درصد در بروز این نوع ناتوانی‌ها نقش دارد.

دکتر امیر ایجادی، جراح کلیه و مجاری ادراری در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: نشانه‌های یائسگی به طور معمول در سنین بالای ۶۰ سال در آقایان با درجات متفاوتی بروز پیدا می‌کند. اما در مواردی نیز کم‌کاری تیروئید و وجود برخی تومورها در غده هیپوفیز می‌تواند نشانه‌های مشابهی را در مردان جوان ایجاد کند.

یائسگی با نشانه‌هایی مشابه

«آندروپوز یا یائسگی مردان» وقتی اتفاق می‌افتد که تغییراتی در دستگاه تولیدمثل روی دهد که این تغییرات به بروز اختلالات جنسی منجر می‌شود.

به گفته دکتر ایجادی، به دنبال بروز نشانه‌های یائسگی در مردان، میل و قوای جنسی کاهش پیدا می‌کند و توده عضلانی و قدرت عضلانی کم می‌شود.

این متخصص ارولوژی اضافه می‌کند: از دیگر نشانه‌های یائسگی افزایش توده چربی در ناحیه شکم و ضعیف شدن بافت استخوانی است. همچنین خلق و خوی مردان در دوران یائسگی به افسردگی، غمگینی، عصبانیت و بی‌حوصلگی گرایش پیدا می‌کند. به بیان دیگر، دوران یائسگی در مردان و زنان با نشانه‌های مشابهی بروز می‌یابد. حتی روان‌شناسان تاکید می‌کنند که کاهش ترشح هورمون مردانه (تستوسترون) به دنبال تاثیر بر کاهش فعالیت جنسی، می‌تواند به کاهش اعتماد به نفس در مردان منتهی شود.

وقتی تستوسترون کم ترشح می‌شود

شاید بسیاری ندانند که فرآیند کاهش سطح هورمون تستوسترون که یکی از اصلی‌ترین هورمون‌های مردانه است، در مردان با علائمی‌ نظیر گرگرفتگی، افسردگی و تغییرات خلق و خو، یعنی نشانه‌هایی مشابه یائسگی در زنان همراه است.

دکتر ایجادی با تاکید بر این‌که سلول‌های سازنده هورمون تستوسترون در مردان با افزایش سن دچار تغییراتی می‌شود، می‌گوید: همزمان با بروز تغییراتی در بیضه‌ها از نظر تولید هورمون تستوسترون، تغییراتی نیز در هیپوتالاموس (هیپوتالاموس بالاترین مرجع تنظیم اعمال خودکار در مغز محسوب می‌شود) اتفاق می‌افتد. البته کارایی و عملکرد سلول‌های بیضه به خودی خود تحت تاثیر غده‌های هیپوفیز (هیپوفیز مهم‌ترین غده درون‌ریز بدن است که زیر مغز جای دارد) است. در نتیجه، با کاهش میل جنسی تغییراتی در هر‌سه مرکز یعنی بیضه‌ها، غده هیپوفیز و هیپوتالاموس در مغز اتفاق می‌افتد.

جالب است بدانید که در مردان از ۶۰ سالگی به بعد ترشح هورمون تستوسترون تا ۳۰ درصد و پس از ۸۰ سالگی تا ۶۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. البته علاوه بر فرآیند طبیعی سالخوردگی و افزایش سن، عواملی نظیر برخی از بیماری‌های قلبی، استفاده طولانی‌مدت از برخی داروها همچون داروهای فشار خون و ضد افسردگی و چاقی بر تولید هورمون تستوسترون تاثیر دارد و می‌تواند آغازکننده زودرس یائسگی در آقایان تلقی شود.

یائسگی زودرس

از آنجا که علت اصلی بروز یائسگی در مردان، کاهش سطح تستوسترون در بدن است، می‌توان شرایطی را نیز تصور کرد که کاهش این هورمون در سنین جوانی نیز اتفاق بیفتد.

دکتر ایجادی با اشاره به این‌که در بسیاری از مردان جوان اختلالات هورمونی می‌تواند به بروز نشانه‌هایی از کاهش توان جنسی منجر شود، می‌افزاید: کم‌کاری تیروئید و افزایش پرولاکتین خون (پرولاکتین هورمونی است که از غده هیپوفیز ترشح می‌شود) به دنبال ایجاد تومورهای هیپوفیز نیز می‌تواند نشانه‌هایی مشابه یائسگی را در مردان به وجود آورد.

وی تاکید می‌کند: هورمون‌درمانی بهترین و موثرترین روش درمانی برای جایگزین کردن هورمون تستوسترون است، اما مردانی که به دلایل ژنتیکی یا بالینی مستعد یا مشکوک به سرطان سینه یا پروستات هستند باید از این روش درمانی احتراز کنند.

چاقی و ناتوانی جنسی

به گفته دکتر ایجادی، ورزش منظم، استفاده از تولیدات گیاهی، رژیم غذایی مناسب و کم‌چرب و ترک‌ دخانیات و الکل می‌تواند یائسگی در مردان را به تعویق بیندازد.

این جراح کلیه اضافه می‌کند: چاقی، افزایش فشار خون و دیابت می‌تواند به بروز یائسگی کمک کند، چراکه هورمون‌های مردانه در بافت‌های چربی به هورمون زنانه تبدیل می‌شود. پس چاقی می‌تواند کاهش قوای جنسی در مردان و حتی زنان را جلو بیندازد.

ارولوژیست‌ها تاکید می‌کنند استرس نیز می‌تواند به طور موقت در کاهش میل و توانایی جنسی در مردان موثر باشد و در درازمدت نیز به بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی کمک کند.

پونه شیرازی – گروه سلامت


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.