یادداشت//اندر پیچ و خم های تئاتر خصوصی

تئاتر خصوصی و نیز رسمی شدن وضعیت تئاتر با همراهی حامیان،سرمایه گذاران و بسط و گسترش آن در عرصه بین المللی به دنبال روزنه ای برای تبلور است.

ممتاز نیوز،تئاتر خصوصی و نیز رسمی شدن وضعیت تئاتر با همراهی حامیان، سرمایه گذاران و بسط و گسترش آن در عرصه بین المللی به دنبال روزنه ای برای تبلور است.
معنای خصوصی شدن تئاتر و حضور سرمایه گذارها و حامیان شخصی برای نمایش ها بحثی جدید نیست و مدتهای طولانی است که برخی از کارگردانان در رابطه با این مسئله و هنجارسازی‌ آن در عرصه تئاتر کشور کوشیده اند.
تئاتر هنری است که وقتی برای آن تلاش می شود،بهتر از شرایط بهینه برخوردار باشد که از ‌آن حمایت شده و کمترین ضرر را در پی داشته باشد.
در اغلب کشورهای دنیا تئاتر ازسوی دولت و بخصوص شهرداری ها حمایت می شود و مسئله حامی و یا همان اسپانسر موضوعی کاملا جا افتاده و قدیمی است.
این روزها خبر از راه اندازی بخش امور بین الملل را در تماشاخانه ایرانشهر شنیده ایم و این که “آروند دشت آرای” کارگردان تئاتر این مسئولیت را برعهده گرفته است.
این کارگردان در طول عمر هنری خود همیشه درصدد ایجاد فضایی برای فرهنگ سازی تئاتر خصوصی و در کل حمایت از تئاتر بوده و در این خصوص اقدامات زیادی انجام داده است.
“دشت آرای” با توجه به حضورش در فستیوال های مختلف جهانی و تجاری که از این سفرها به دست آورده به طورحتم ایده هایی در این زمینه دارد که به نفع تئاتر و وضعیت این هنر خواهد بود.
اما مسئله مهم این جاست که راه اندازی این بخش تا چه حد با همراهی خانواده تئاتر مواجه می شود و موفق عمل خواهد کرد؛زیرا به طورحتم میزان پذیرابودن و همکاری آنها تاثیر مستقیم در روند تئاتر کشور خواهد داشت.
این مسئله هنوز به طور رسمی در تماشاخانه راه اندازی و اعلام نشده است که به طور قطع اخبار آن را به زودی و پس از تدوین برنامه های اولیه و تبین سیاستگذاری ها خواهیم شنید./ه
یادداشت:شیوا حمیدخانی


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.