یادداشت (دکتر امیر محبیان)؛ آیا مصوبه جدید دولت به ضرر رسانه هاست؟

دوشنبه ۴ اردیبهشت – ۰۴:۰۱:۳۳ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- دکتر امیر محبیان ، مدیر عامل خبرگزاری آریا در یادداشتی به بررسی مصوبه جدید هیات دولت درباره رسانه ها پرداخته است.
در این نوشتار آمده است : گاهی متاسفانه حقوق خبر در برخی مطبوعات دیده نمی‌شوند و اخبار تولیدی توسط خبرگزاری‌ها بدون ذکر منبع منتشر می‌شوند که حتی این ذکر منبع در مطبوعات نیز باید ضرورت یابد و حقوق خبرگزاری‌ها و تولیدکنندگان خبر توسط مطبوعات حفظ شود.
مصوبه هیات دولت درباره خبرگزاری‌ها و لزوم ذکر منبع آن‌هادر جهت ساماندهی فضای اطلاع‌رسانی در حوزه دیجیتال انجام گرفته است و به اعتقاد من از دو منظر می‌توان به آن نگریست.
نگاه اول نگاهی بدبینانه به این موضوع است که به سیستم حکومتی نگاه انتقادی دارد و دیدگاه کسانی‌ است که از نگاه منفی به این مقوله می‌نگرند، معمولا خود به بحث ذکر منبع اعتراف کرده و آن را در جهت کنترل خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی می‌دانند.
من بر این باورم که خروج از چارچوب‌های حرفه‌یی اطلاع‌رسانی در عرف جهانی باعث شده است که بسیاری از اخبار منتشر شده توسط رسانه‌های مجازی در نظر افکار عمومی غیرمعتبر جلوه کند زیرا ذکر نکردن منبع یا اتکا به عبارت «می‌گویند» و «شنیده می‌شود» که امکان وارسی منبع و صحت خبر را می‌ستاند و باعث می‌شود که عملا رسانه به جای انتقال خبر به مجرای توزیع شایعات تبدیل شوند.
هرچند در کوتاه‌مدت اخباری چون اخبار محرمانه، ویژه با عبارات «می‌گویند» و «شنیده می‌شود» یا پشت پرده اخبار و امثال خبرگزاری‌ها برای افکار عمومی داشتند اما در درازمدت به اعتبار رسانه صدمه می‌زند. معمولا در عرف حرفه‌یی رسانه‌های زرد به شایعاتی این چنینی دامن می‌زنند و تلاش می‌کنند افزایش تیراژ داشته باشند.
رسانه‌های وزین از جمله خبرگزاری‌ها باید در کنار سرعت اطلاع‌رسانی به صحت اطلاعات هم تاکید داشته باشند؛ در این مصوبه ذکر منبع ضروری شمرده شده است اما پاره‌ای از انتقادات به این صورت است که آیا چنین مصوبه‌ای خبرگزاری را به بولتن نهادهای دولتی مبدل نخواهد کرد که در این باره معتقدم منبع مفهومی گسترده دارد و تعریف آن عبارت از محل اخذ خبر یا نقطه شروع جریان اطلاع‌رسانی که بیان‌گر تعریف خبر است و باید دارای هویت شناخته شده باشد و بتوان در صورت لزوم برای ارزیابی در اصل خبر به آن ارجاع داد.
بنابراین در خبری که تهیه شده آنجا که به گزارش خبرنگار آن رسانه ذکر شده است،‌ مسوولیت صحت خبر برعهده آن خبرگزاری و خبرنگار آن است. اما در سطح جهانی که گفته می‌شود ذکر نام منبع فاش نشود و یا خود فرد این را نمی‌خواهد به این معنا نیست که در عرف حرفه‌یی منبعی وجود ندارد بلکه اگر خبر در مرحله صحت قرار بگیرد، همان منبعی که نخواسته نامش فاش شود، در محاکم از صحت خبر دفاع خواهد کرد و عدم اعلام نام منبع به معنی عدم وجود آن نیست. من در این باره معتقدم ذکر منبع با این مفهوم گسترده و تعریف ارائه شده می‌تواند بر اعتبار اخبار رسانه‌ها بیفزاید

کد خبر: ۲۰۱۲۰۴۲۳۱۶۰۱۳۳۵۷۸


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.