یادداشت// سند سفرهای استانی

خبرگزاری آریا-تاریخ می تواند برای اهلِ عبرت آموزگار و برای زمامدارانِ اهلِ بصیرت راهنما و راهگشا باشد. بازخوانی و باز اندیشی پیرامون نحوۀ تعامل دولت ها و مردم این دیار نیز از این قاعده مستثنی نیست.
در دولت های پادشاهی، در درازای هزاران سال، رابطه، رابطۀ تلخ و تباهی آفرینِ حاکم و محکوم، ارباب رعیت و سلطه گر و سلطه پذیر در الگویِ حکومت های غیر الهی بوده است. در آن نظام حکومتی، اساساً امکان صلاح و رفاه و رستگاری قابل تصور نیست. قرن های متمادی ملل مستضعف و توده های محروم، ناظر و شاهد انانیت و جباریتِ سلاطین و شاهان و امیران و اذناب شان بودند.
تزلزل و سقوط و امپراطوری بزرگ باستانی، حاصل درک پیام رهاننده اسلام بود که ماهیت و اساس ساختارهای حاکم و نظامات دیرپا و سبعانۀ سلطه گری و سلطه پذیری را نفی می نمود. دینی که منبعث از پیام رحمت و رستگاری و معرفت مبتنی بر “خدمت” و “محبت” بود و معیار سنجش رابطه دولت و ملت را رضای خدا و مردم قرار می داد. دینی که رضایت حق تعالی را از طریق خدمت به خلق هدف و رسالت می داند. دینی که بشارت برادری و برابری آدمیان را می دهد و سیاه حبشی و شیخ قریشی را برابر می بیند.
ایرانیان، در خلال تاریخ خونبار جهاد و شهادتِ شیعی، آرمان عدالت و حقیقت الهی دین مبین اسلام را پاس داشتند و این امانت الهی را نسل به نسل انتقال دادند تا در نقطۀ عطفِ آن، یعنی انقلاب اسلامی، سرانجام، این شجرۀ طیبه به بار نشیند و ملت موحد و عدالتخواه ایران، با پرچمداری پیرو پیشوایی از سلالۀ ائمه اطهار علیهم السلام، طومار هزاران سال جور و جهل و جنایت نظامات پادشاهی و سلطه گری را در هم بپیچند و به ننگِ رابطۀ سلطه گری و سلطه پذیری پایان دهند.
جوهرۀ آرمان الهی – انسانی حکومت اسلامی، عمیقاً مبتنی بر رابطۀ خدمت و محبت و معطوف به رعایت همۀ جوانب حق الناس است. حقی که خط قرمز مدیریت و حکومتگری اسلامی است.
اساس تعارض و تخاصم جهان استکبار با این انقلابِ متکی به احکام الهی نیز در همین حقیقت بزرگ نهفته است.
پس از قریب به دو دهه از انقلاب، ملت ایران با انتخاب خود با ساز و کاری مردم¬سالارانه، دستِ رد بر سینه نا اهلان و نامحرمان کوبید و طبقه جدید رانت جو و دولت هایی که عملاً مطامع و منافع نامشروع آنان را نمایندگی می کردند در بن بست تاریخی و پایان خط توهم و توطئه نرم خود قرار گرفتند.
بی گمان از فاصله دولت و توده های مردم در ذیل پیگیری گفتمان عدالت و خدمت کاسته شده است و دولت منتخب کوشیده است در حد وسع واقعی و محدود خود، نماد همگرایی مستضعفان (که امام راحل ولی نعمتمان انقلاب خواندشان) و دولتمردان باشد دولت فعلی کوشیده است شیوۀ تعامل و مدیریت اجرایی بسیاری از موانع و سازوکارهای ناکارآمد بروکراسی و دیوانسالاری بیمار و سنتیِ منبعث از مدل مدیریت غربی را با اتکا به مبانی تفکر دینی و مدل تعامل و مدیریت برآمده ارزش های اسلامی را دگرگون سازد.
سفرهای استانی دولت یک نمونه موفق از الگو و اصالت این جهتگیری اصولی است که قرین توفیق بوده و دستاوردهایی قابل دفاع داشته است. سفرهای استانی که دولت در آستانه ی صدمین تجربه افتخارآمیز و ماندگار آن قرار دارد، خاص گرایی و در واقع تفکر ناشی از تبعیض گرایی و رانت جویی سابق را نفی نمود، تأکید تکسویه و اعتماد زُدا بر ظواهری از فن سالاری سطحی و نارسا را اصلاح نموده، تعامل صرفاً دیوانسالار را نارسا اعلام کرد، مشاهدۀ مستقیمِ مشارکتی و ارتباط چهره به چهره با مردم را قوت بخشید، زمینه تجربه مستقیم و ملموسِ کثیری از دردها، محرومیت ها، ناکامی ها و خواسته های بحق توده های محروم ِمردم رنج کشیده و متعهد را به وجهی اصیل مهیا نمود.
سفرهای استانی دولت را در هیئت قوه ای مستعد و ملتزم به تلاش مضاعف نمودار می سازد. این شیوه امکان نظارت و ارزیابی مستقیم و واقعی تر را مهیا می سازد، از اکتفا صرف به گزارش های مرسوم جلوگیری می کند، همه رده های پیرامونی را ملزم به پاسخگویی، پیگیری و تقبل مسوولیت مضاعف و مشخص، در طی زمانی معین (تا دوره بعدی سفر) می نماید، امکان عملیِ ارزیابی مؤثر، رتبه بندی و احراز میزان توفیق مدیرانِ سطوح مختلف را بدست می دهد و استناد محکم تری برای اثبات میزان توفیق و شناخت قوت و ضعف مجریان را بوجود می آورد.
این سفرها یک نمونه و نماد از نفی مرکز گرایی و تمرکز طلبی است. این رویه بیشتر به نوعی بسیج همه جانبه می ماند که احساس دیده شدن و شنیدن صدای مناطق محروم تر را تقویت می کند و از همه مهم تر اینکه کرامت و عزت برابر همه ایرانیان در منظر حکومت را عملاً گامی به پیش می برد. اینکه هزاران هزار ایرانی صدا و خواسته خود را در قالب نامه، درخواست، شکایات، ایده، طرح و … ارائه می کنند و به درصد قابل توجهی از این ها بواقع ترتیب اثر داده می شود را نباید اقدامی کوچک تلقی نمود.
سکاندار این دولت، در این حوزه، با عمل خود نشان داد دغدغه و انگیزه ای قوی و در خور تکریم برای مردم، با مردم و برای مردمِ نابرخوردار بودن را دارد، مردمی که متعهد، مخلص، آبرومند، محترم، مؤمن و پرتلاش اند.
در یک قضاوت منصفانه، برخی راهبردها مشخص، متحول و فراگستر دولت کنونی از جمله سفرهای استانی عیار بالایی از استقبال در قضاوت تاریخی ملت را کسب خواهد کرد و به احترام و نیکی از آنها یاد خواهد شد.
بیان صریح ولی امر و قضاوت اکثریت قاطع ملت شریف ایران نشان می دهد سفرهای استانی مصداقی اصیل و ارزنده از خدمتی خالص و مدیریتی مؤثر و موفق بوده و هست و به همین دلیل، بایستۀ تکریم و بایستۀ استمرار استکمال است.
این تجربه موفق یکبار دیگر اثبات کرد که باور و پایبندی عملی به شیوه ها و احکام و ارزش های مندرج در حکومت اسلامی و مبانی مدیریت علوی و انقلابی عین صلاح و سعادت است مبانی و مصادیقی که عالی ترین درسنامه و سند آن را باید در نهج البلاغه امام عدالت و حرّیت حضرت مولی الموحدین، امیرالمؤمنین، علی علیه السلام یافت.        
                                                                           
* نویسنده: نادر صادقیان/ روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.