یارانه نهاده‌ها و عوامل تولید بخش کشاورزی در سال جاری تعیین شد

سه شنبه ۱۰ مرداد – ۱۰:۵۹:۴۴ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

با موافقت دولت؛

بزرگنمایی:  

هیات وزیران یارانه نهاده ها و عوامل تولید کشاورزی در سال جاری را ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تعیین کرد.
 به گزارش سرویس اقتصادی آریا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، بر این اساس، یارانه کود شیمیایی ۵۲۳۵ میلیارد ریال، بهینه سازی مصرف سموم کود شیمیایی و مبارزه هوایی با آفات عمومی ۳۱۵ میلیارد ریال، بذر ۶۰۰ میلیارد ریال، انواع نهال ۱۰۰ میلیارد ریال، اصلاح نژاد دام روستایی ۱۵۹ میلیارد ریال، توسعه خدمات بهداشتی، درمانی دامهای روستایی و عشایری، واکسن دام، سموم، مواد ضد عفونی کننده بیولوژیک ۱۰۰ میلیارد ریال تعیین شد.
همچنین سقف میزان توزیع و قیمت فروش انواع کود شیمیایی در سال با رعایت صرفه و صلاح دولت از محل تولیدات داخلی یا واردات و از زمان ابلاغ این تصویب نامه توسط وزارت جهاد کشاورزی شامل ۱۰ هزار تن نیترات آمونیم مخلوط با فسفات با قیمت فروش(کیلوگرم) ۳۸۰۰ ریال، ۱۲۵ هزار تن دی آمونیم یا مونو آمونیم فسفات به قیمت ۷۰۰۰ ریال، ۵ هزار تن سوپر فسفات ساده به قیمت ۳۰۰۰ ریال، ۳۶۰ هزار تن سوپر فسفات تریپل به قیمت ۶۰۰۰ ریال، ۱۵۰ هزار تن سولفات پتاسیم به قیمت ۶۰۰۰ ریال، ۳ هزار تن کلرور پتاسیم به قیمت ۳۰۰۰ ریال و ۱۵۰ هزار تن کود کامل ماکرو (زراعی) به قیمت ۶۰۰۰ ریال تعیین می شود.
بر اساس این مصوبه، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران موظف است برای تامین (۲۲۰۰) هزار تن کود اوره و (۱۰،۰۰۰) هزار تن کود نیترات آمونیم مخلوط با فسفات بر اساس قیمت میانگین(۸۵ درصد) سه ماهه فوب دریای سیاه و دریای بالتیک مورد نیاز وزارت جهاد کشاورزی از واحدهای تولید کننده کود اقدام کند.
همچنین واحدهای تولید کننده کود شیمیایی موظفند مشخصات واحدهای تولیدی، قیمت انواع کود شیمیایی و هزینه کارمزد عوامل توزیع را به صورت واضح و قابل رویت روی کیسه های کود درج کنند.
بر این اساس، دستگاه مباشر تامین و توزیع کود شیمیایی وارداتی موظف است مشخصات کودهای یاد شده از قبیل نوع، قیمت و کارمزد عوامل توزیع را به صورت واضح و قابل رویت روی کیسه های کود شیمیایی درج کند.
وزارت جهاد کشاورزی نیز مجاز است مابه التفاوت خرید و توزیع انواع کود شیمیایی را از ابتدای سال جاری تا زمان ابلاغ این تصویب نامه بر مبنای فروش سال ۱۳۹۰ از سر جمع اعتبارات یارانه نهاده ها و عوامل تولید کشاورزی تسویه کند.
همچنین وزارت جهاد کشاورزی مجاز به جابه جایی بین مقادیر پیش بینی شده به شرط عدم تغییر در جمع مقادیر است. بر اساس این مصوبه، هزینه های مترتب بر عملیات تامین و توزیع انواع کود شیمیایی که مطابق قانون به عهده دولت است، در سقف تعیین شده در این تصویب نامه از محل اعتبار تعیین شده پرداخت می شود.
این مصوبه را محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهوری برای اجرا ابلاغ کرده است.   کدM-ch2531

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۳۱۱۰۵۹۴۴۸۴۳


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.