یار معلم در کلاس‌های هوشمند

جام جم آنلاین: باید دقت کرد وجود رایانه در کلاس‌های درس بدون اعمال مدیریت کامل بر آن ممکن است به جای اثرات مثبت، تاثیری منفی بر دانش‌آموزان و روند تدریس داشته باشد.

یعنی اگر در یک کلاس درس هوشمند معلم کنترل کافی بر رایانه‌های دانش‌آموزان نداشته باشد، ممکن است نتایج جبران‌ناپذیری در روند آموزش به وجود نیاورد و لازم است معلم بتواند با کنترل رایانه‌های دانش‌آموزان، علاوه بر استفاده از آنها هنگام تدریس، نظارت کاملی نیز بر آنها داشته باشد.

در یک کلاس درس هوشمند معلم باید بتواند محتوای الکترونیکی خود را برای تمامی دانش‌آموزان نمایش داده و همزمان با آن توضیحات مورد نیاز را ارائه کند.

به این منظور یا باید از ویدئو پروژکتور و تلویزیون‌های بزرگ استفاده کند یا به کمک امکانات سخت‌افزاری مانیتور خود را در معرض دید دانش‌آموزان قرار دهد و از نرم‌افزارهای مربوط در این زمینه استفاده کند البته روش‌های استفاده از پروژکتور یا امکانات سخت‌افزاری ممکن است در مورد پخش تصویر عملکرد مناسبی داشته باشد؛ ولی درمورد کنترل و مدیریت کلاس درس کاربردی نخواهد داشت.

اینجاست که وجود یک نرم‌افزار قدرتمند برای به اشتراک‌گذاشتن مانیتور معلم و نظارت و مدیریت بر رایانه‌های دانش‌آموزان بسیار مفید و ضروری خواهد بود.

بخصوص در کشور ما که هزینه‌ای از بابت استفاده از نرم‌افزارها پرداخت نمی‌شود، در مقایسه با سایر روش‌ها بسیار با صرفه‌تر خواهد بود.

نرم‌افزارهای مختلفی برای این‌کار معرفی شده‌ است و کم و بیش می‌توان از آنها برای رفع نیاز کلاس‌های هوشمند استفاده کرد.

به جرأت می‌توان گفت که قدرتمندترین نرم‌افزاری که برای این منظور طراحی شده و به صورت کامل نیازهای یک معلم را در مدیریت کلاس درس برآورده می‌کند، نرم‌افزار Net Support School است.

این نرم‌افزار کوچک ۳۲ مگابایتی که البته قیمتی حدود یک پروژکتور دارد (۱۰۰۰ ـ ۵۰۰ دلار) و اخیراً‌ نسخه ۱۱ آن با امکاناتی بسیار بیشتر ارائه شده است، علاوه بر فراهم‌کردن امکان پخش تصویر مانیتور معلم برای دانش‌آموزان، بیش از ۵۰ ویژگی جالب دیگر نیز دارد که در ادامه به برخی از این ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم.

این نرم‌افزار در دو حالت ویژه معلم و ویژه دانش‌آموز روی رایانه‌های کلاس قابل نصب است و می‌توان بدون هیچ تنظیم خاصی در شبکه از آن استفاده کرد یعنی فقط کافی است رایانه‌های موجود در کلاس درس به صورت شبکه به هم متصل باشد تا بتوان این نرم‌افزار را نصب و از امکانات آن استفاده کرد. از امکانات سودمند این نرم‌افزار به موارد زیر اشاره می‌شود:

۱٫ پخش تصویر مانیتور معلم برای یک یا همه دانش‌آموزان.

۲٫ پخش تصویر مانیتور یک دانش‌آموز برای سایر دانش‌آموزان

۳٫ امکان گروه‌بندی دانش‌آموزان و تعریف سرگروه جهت انجام کارهای گروهی

۴٫ امکان اجرای برنامه‌های دلخواه به صورت همزمان روی رایانه دانش‌آموزان از طریق سیستم معلم

۵٫ پخش محتوای مانیتور دانش‌آموزان به صورت کوچک شده در مانیتور معلم برای نظارت بر فعالیت‌های انجام گرفته توسط آنها روی رایانه

۶٫ پخش مانیتور دانش‌آموز مورد نظر روی مانیتور معلم به منظور رفع اشکال به صورت اختصاصی

۷٫ امکان کنترل کامل صفحه کلید و ماوس رایانه دانش‌آموزان توسط معلم

۸٫ امکان برقرای بحث و گفت‌وگوی گروهی بین گروه‌های تعیین‌شده از طریق دوربین و میکروفن رایانه‌ها

۹٫ امکان ارسال درخواست راهنمایی توسط دانش‌آموزان با پیام متنی برای معلم

۱۰٫ انتقال فایل بین رایانه معلم و دانش‌آموزان و برعکس با استفاده Drag & Drop

۱۱٫ امکان تعریف تکلیف الکترونیکی، ارسال آن به دانش‌آموزان و جمع‌آوری آنها

۱۲٫ امکان طراحی آزمون‌های جامع در هشت حالت مختلف به صورت چند گزینه‌ای، انتخاب کردنی، درست و غلط، مرتب کردنی و…

۱۳٫ امکان آزمون‌گیری از تمامی دانش‌آموزان به صورت همزمان با استفاده از آزمون‌های طراحی شده با ارائه پرسش‌های تصادفی از داخل بانک سوالات طراحی شده توسط معلم

۱۴٫ امکان ثبت، نمایش و چاپ نتایج آزمون‌های اخذ شده بلافاصله پس از اتمام آزمون

۱۵٫ امکان روشن و خاموش‌کردن و لاگ‌آف‌کردن رایانه‌های دانش‌آموزان به صورت یکجا یا تک تک

۱۶٫ امکان غیر فعال‌کردن ماوس و صفحه کلید رایانه‌های دانش‌آموزان از روی رایانه معلم

۱۷٫ امکان تعریف تخته سفید مجازی و ابزارهای مربوط جهت تدریس همراه با نوشتن مطالب و کشیدن اشکال

۱۸٫ امکان حضور و غیاب الکترونیکی دانش‌آموزان هنگام اتصال به سیستم

۱۹٫ امکان مدیریت میکروفن، پورت‌های USB، چاپگر، درایو نوری و اتصالات رایانه دانش‌آموزان توسط رایانه معلم

۲۰٫ امکان مشاهده و مدیریت نرم‌افزارها و وب‌سایت‌های باز شده توسط دانش‌آموزان و بستن یا فیلتر‌ کردن آنها در صورت نیاز

۲۱٫ امکان ضبط و ذخیره‌سازی تمامی عملیات انجام گرفته توسط معلم هنگام تدریس

و ده‌ها امکان مفید دیگر که در مدیریت کلاس‌های هوشمند کمک شایانی به معلم خواهد کرد.

با ارائه نسخه ۱۱ این نرم‌افزار ویژگی‌های جذاب دیگری مثل اضافه‌شدن بخش پرسش و پاسخ با امکان تعریف پرسش در حین تدریس و تعریف مهلت پاسخ و نمایش اولین دانش‌آموز پاسخ‌دهنده و زمان پاسخگویی بقیه دانش‌آموزان و نتیجه پرسش با امکان انتخاب تصادفی دانش‌آموزان جهت پاسخگویی و امکان گروه‌بندی و تجمیع پاسخ گروه برای معرفی گروه برتر به نرم‌افزار افزوده شده است.

علاوه بر این، همراه نسخه جدید این نرم‌افزار نسخه اندروید و مک آن نیز به صورت رایگان ارائه می‌شود که امکان اتصال تبلت ‌ها و اسمارت فون‌های به رایانه معلم و مدیریت آن از راه دور را فراهم می‌آورد.

برای دریافت نسخه آزمایشی این نرم‌افزار می‌توانید آن را از سایت http://netsupportschool.com‌ دریافت کنید.

مراحل نصب نرم‌افزار نیز ساده است. پس از نصب برنامه با انتخاب گزینه ۳۰Day Evaluatio به صورت آزمایشی ۳۰ روز از نرم‌افزار می‌توانید استفاده کنید.

در مرحله Setup Type حالت نصب نرم‌افزار را انتخاب کرده که برای نصب روی رایانه دانش‌آموزان حالت Student و برای نصب روی رایانه معلم حالت Tutor را انتخاب می‌کنیم و مراحل نصب را ادامه می‌دهیم.

در مرحله بعدی برای جلوگیری از تداخل رایانه‌های موجود در کلاس‌های درسی که از یک شبکه استفاده می‌کنند، کلاس پیش‌فرض را برای شناسایی رایانه‌ها تعریف و نصب برنامه را آغاز ‌کنید.

پس از اتمام مراحل نصب و شروع مجدد رایانه، با کلیک روی آیکون NetSupport School Tutor Console در دسکتاپ رایانه معلم برنامه را اجرا ‌کنید.

پس از اجرا با انتخاب گزینه Start وارد محیط کلاس درس شده و با انتخاب حالتRoom می‌توانید بدون تنظیمات پیشرفته نرم‌افزار را روی سیستم‌هایی که نصب نشده فعال کنید و با انتخاب Network می‌توانید وارد محیط مدیریت نرم‌افزار در شبکه شده و در صورت نیاز نرم‌افزار را نصب، به‌روزرسانی و… کنید. (جام جم – ضمیمه کلیک)

نوید حاتمی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.