یزدی ها در روز ملی اهدای خون رکورد زدند

  اهدای خون یزدی ها در روز نهم مرداد سالروز تأسیس سازمان انتقال خون ایران و روز ملی اهدای خون بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشت.

به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا، مدیر انتقال خون یزد ضمن اعلام این خبر گفت: با توجه به اینکه نهم مرداد ماه امسال با ماه رمضان مصادف شده است و با توجه به اینکه مردم در این ماه کمتر جهت اهدای خون مراجعه می کنند، دیروز ۱۹۲ نفر جهت اهدای خون به انتقال خون یزد مراجعه کردند که نسبت به روز های مشابه در ماه مبارک رمضان رشد بیش از ۱۰۰ درصدی داشت، که این آمار در نوع خود در این ماه یک رکورد محسوب می شود.
سید علی خدایی مدیر انتقال خون یزد در این زمینه گفت: ما در ماه رمضان در شبهای احیا شاهد حضور پر رنگ اهداکنندگان بودیم که امسال این اتفاق در شبی غیر از شبهای احیا صورت گرفته است که این جای خرسندی است و با توجه به نیاز دائمی  بیماران به خون و فرآورده های آن  شایسته است شهروندان گرامی اهدای خون خود را موکول به شبهای قدر نکنند.
وی اظهار کرد: در سه ماهه اول سال جاری چهارده هزار و ۲۱۸ اهداکننده داشتیم که از این تعداد یازده هزار و ۲۹۳نفر موفق به اهدای خون شدند که ۹۷ درصد را آقایان و ۳ در صد آمار را بانوان به خود اختصاص داده‌اند.
خدایی در خصوص اهدای خون اندک بانوان افزود: با توجه به اینکه نیمی از جمعیت استان یزد بانوان هستند و در تمامی عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دوشادوش مردان حضور دارند امیدواریم در این امر حیاتی و خداپسندانه هم استقبال بیشتری داشته باشند.
وی تصریح کرد: اهدای خون هیچگونه خللی در سلامت بانوان ایجاد نمی‌کند چرا که با توجه به معاینات قبل از خونگیری تنها به افراد واجد شرایط اجازه خوندهی داده می‌شود و مشکلی ایجاد نخواهد شد.
وی در ادامه اظهار داشت: در کل دو نوع اهداکننده خون وجود دارد، اهداکنندگان خون کامل و اهدا کنندگان پلاکت. در اهدای خون، حجم خون دریافتی از هر فرد ۴۵۰ سی سی و در اهدای پلاکت، حجم دریافتی ۲۰۰تا ۳۰۰ سی سی است. هر فرد می‌تواند درطول سال هشت بار اقدام به اهدای پلاکت کند.
خدایی ادامه داد: با توجه به اینکه شهر یزد یکی از قطب‌های درمانی بیماری‌های خون و سرطان است بنابراین یکی از نیازهای اصلی استان نیاز به پلاکت است.
وی سن مجاز اهدای خون را از ۱۷ سال تمام تا ۶۰سال عنوان کرد و افزود: اهدا کنندگان مستمر خون به شرط صلاحدید پزشک تا ۶۵ سال نیز مجاز به اهدای خون هستند. ضمن اینکه در حال حاضر بیشترین اهدا کنندگان خون در یزد جوانان هستند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.