یلدای رادیو و تلویزیون به خانه‌‌ها می‌آید

۲۸م آذر ،

جام جم آنلاین: تلویزیون برای شب یلدا ویژه برنامه‌های خانواده عزیز، رادیو هفت و فیلم‌های سینمایی «عصر یخبندان۳»، «اسکیموها»‌، «جوجه اردک زشت»، «پشت نیمه‌شب» و «صبح تنهایی» را آماده کرده است.

شبکه‌های رادیویی هم برنامه‌های تولد خورشید، شب عاشقان بیدل، راه شب و آن دم که شب شود را برای پخش در شب یلدا آماده کرده‌اند.

محور این برنامه‌ها تاکید بر نهاد خانواده، دورهم‌نشینی‌های خانوادگی، صله‌رحم و بررسی سنت‌های شب‌ یلدا در شهرهای مختلف است.

احیای سنت‌های قدیمی

مریم جلالی مدیر گروه خانواده شبکه دو با اشاره به پخش ویژه برنامه «خانواده عزیز» در شب یلدا به جام‌جم گفت: برنامه خانواده عزیز در مناسبت‌های مختلف از جمله ولادت حضرت معصومه (س) و حضرت علی(ع) به صورت ویژه پخش شده است بنابراین در شب میلاد امام موسی کاظم(ع) و شب یلدا هم این ویژه‌برنامه را پخش می‌کنیم.

وی افزود: برنامه خانواده عزیز در دو زمان از ساعت ۲۱ تا ۲۲ و ۳۰ دقیقه و ۲۳ و ۳۰ دقیقه تا دو بامداد از شبکه دو پخش می‌شود. در این برنامه همه مجریان شبکه دو حضور دارند. می‌خواهیم رنگ‌آمیزی متنوعی از اجرا داشته باشیم.

جلالی گفت: در این برنامه تاکید زیادی به همگرایی خانواده و سنت‌های خوب قبل داریم. حافظ‌خوانی، مثنوی‌خوانی و شاهنامه‌خوانی از دیگر بخش‌های این برنامه است. علاوه بر آن گزارش‌هایی دربارهٔ مناسک اقوام ایرانی در شب یلدا پخش می‌کنیم.

شبکه پویا هم در شب یلدا دو ساعت بیشتر از شب‌های دیگر برنامه پخش خواهد کرد. آنتن شبکه پویا که در مواقع عادی ساعت ۲۲ خاموش می‌شود، در شب یلدا ساعت ۲۴ خاموش می‌شود.

فیلم‌های سینمایی «عصر یخبندان۳»، «اسکیموها»‌ و «جوجه اردک زشت» در فاصله ساعت ۲۲ تا ۲۴ پخش می‌شود.

سیمافیلم و شب یلدا

دو تله‌فیلم از محصولات سیمافیلم در شب یلدا از شبکه‌های یک و سه پخش می‌شود. «پشت نیمه‌شب» ساخته سعید اسدی در این شب از شبکه سه و «صبح تنهایی» به کارگردانی حسین تبریزی از شبکه یک به نمایش درمی‌آید.

در فیلم «پشت نیمه‌شب» اکبر سنگی، یکتا ناصر، رحیم نوروزی، بهناز جعفری، مرتضی ضرابی، احمد برسوزیان، سعیده عرب، بیوک میرزایی، قاسم زارع، فرحناز منافی‌ظاهر و… بازی کرده‌اند.

در فیلم «صبح تنهایی» به تهیه‌کنندگی سعید سالارزهی، نیلوفر شهیدی، نسیم خسروانی، تیرداد کیایی، خسرو فرخ‌زادی، سعیده عرب و سعید تهرانی بازی کرده‌اند.

یلدانشینی در رادیو هفت و شبکه تهران

اسرافیل علمداری قائم‌مقام شبکه آموزش با اشاره به ویژه‌برنامه رادیو هفت در شب یلدا به جام‌جم گفت: این برنامه به مدت سه ساعت از ساعت ۲۲ تا یک بامداد پخش می‌شود. بحث عمده رادیو هفت تاکید بر خانواده ایرانی و دورهم‌نشینی‌های اقوام است. به همین دلیل مجریان این برنامه همراه خانواده‌هایشان در استودیو حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: هدف ما نشان دادن یک محفل گرم خانوادگی در این برنامه است. به غیر از رادیو هفت تلاش می‌کنیم برنامه‌های متنوع دیگری هم به مناسبت این شب پخش کنیم. «شب‌نشینی» عنوان برنامه‌ای ترکیبی و زنده ویژه بلندترین شب سال شبکه تهران است و پخش آن از ساعت ۲۱ آغاز می‌شود. جاپلقی تهیه‌کننده این ویژه‌برنامه به جام‌جم گفت: این برنامه با اجرای عبدالرضا امیراحمدی و حسین رفیعی پخش می‌شود. علیرضا افتخاری و بهنام صفوی خوانندگان مهمان برنامه می باشند.

داستان شب یلدای مریم نشیبا

ابراهیم صابری‌نژاد مدیر گروه خانواده رادیو ایران دربارهٔ ویژه‌برنامه شب یلدا به جام‌جم گفت: ویژه‌برنامه «راه شب» به مناسبت میلاد امام موسی کاظم(ع) و شب یلدا به صورت ویژه از ۳۰ دقیقه بامداد تا سه بامداد پخش می‌شود. در این برنامه با اجرای فاطمه نیرومند و عباس محبی به خانواده ایرانی، آموزه‌های دینی در مناسبت‌های مختلف، صله‌رحم، دورهم‌نشینی‌های فامیلی در قالب بخش‌های متنوع همچون نمایش، دعوت از کارشناسان و جامعه‌شناسان می‌پردازیم.

وی افزود: هم‌افزایی میان خانواده‌ها و یادآوری سنت‌های خوب، احترام به بزرگ‌ترها و… از دیگر بخش‌های بـــــرنامه راه شب ویژه شب یلدا ست. مریم نشیبا هم در برنامه «شب بخیر کوچولو» یک داستان مناسب با شب یلدا برای بچه‌ها تعریف می‌کند تا این شب را برای آنها یادآوری کند.

صابری‌نژاد اشاره کرد: برنامه سلام کوچولوی عذرا وکیلی هم روز چهارشنبه به صورت ویژه به مناسبت شب یلدا می‌پردازد. برنامه خانه‌ای در آسمان هم از ساعت ۹ تا ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح روز پنجشنبه هم به موضوع شب یلدا می‌پردازد.

نذر انار در رادیو نمایش

مریم روزبهانه، نویسنده و سردبیر برنامه «آن دم که شب شود» برای شب یلدا ویژه‌برنامه‌ای را تدارک دیده است. این برنامه که از رادیو نمایش پخش می‌شود در شب یلدا به صورت ویژه و زنده از ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه به مدت یک ساعت پخش خواهد شد. این برنامه در شب یلدا به آداب و رسوم تهران و ایران قدیم می‌پردازد.

وی با اشاره به مـــــراسم‌ها و سنــت‌های شب یلدا در میان اقوام مختلف افزود: در کتاب‌های قدیم دربارهٔ نذر نار یا همان نذر انار به مناسبت شب یلدا اشاره شده است. ما در این برنامه به این سنت می‌پردازیم و دربارهٔ این‌که این میوه نماد باروری و تکثیر است، توضیحاتی به شنوندگان می‌دهیم.

تولد خورشید در شب یلدا

حمیدرضا افتخاری، مدیر گروه ورزش رادیو جوان با اشاره به پخش برنامه «تولد خورشید» به مناسبت شب یلدا به جام‌جم گفت: این برنامه از ساعت ۱۹ تا ۲۳ و ۳۰ دقیقه روز پنجشنبه پخش می‌شود. محور اصلی این برنامه صله‌رحم است.

در این برنامه گزارش‌هایی از شهرستان‌ها و آداب و رسوم مردم پخش می‌کنیم. از اماکن مذهبی شهرهای قم، مشهد و شیراز هم گزارش‌های متنوعی را برای پخش آماده کرده‌ایم.

مرتضی صداقت‌گو، تهیه‌کننده و سردبیر برنامه «شب عاشقان بیدل» که شب یلدا از رادیو فرهنگ پخش می‌شود، به جام‌جم گفت: این ویژه برنامه روز پنجشنبه از ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه تا ۲۳ پخش می‌شود و در آن ادبیات فولکلور را بررسی می‌کنیم.

وی افزود: در این برنامه به جشن‌های مطرح ایرانیان در شب یلدا می‌پردازیم. علاوه بر آن گزیده اشعاری را که شاعران از زمان رودکی تاکنون دربارهٔ شب یلدا سروده‌اند بررسی می‌کنیم.

فاطمه عودباشی ‌- ‌گروه رادیو و تلویزیون


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.