یورو در انتظار درخشش رونالدو

جام جم آنلاین: در آخرین بخش از معرفی تیم‌های حاضر در گروه «B» رقابت‌های یورو ۲۰۱۲ به معرفی تیم ملی فوتبال پرتغال خواهیم پرداخت.

تیم ملی فوتبال پرتغال یکی از مدعیان عنوان قهرمانی مسابقات یورو به شمار می‌آید. این تیم در آخرین رنکینگ فیفا در مکان پنجم جهان قرار دارد.

نحوه صعود

تیم ملی پرتغال در مسابقات انتخابی یورو ۲۰۱۲ در گروه «H» با تیم‌های دانمارک، نروژ، ایسلند و قبرس همگروه بود.

پرتغال در ابتدا و با از دست دادن ۵ امتیاز از ۲ بازی در مرحله مقدماتی یورو ۲۰۱۲ شروع بسیار ضعیفی داشت. این درحالی بود که در آن بازی‌ها آگوستینیو اولیویرا، به جای کارلوس کرشی که به دلیل محرومیت قادر به حضور روی نیمکت مربیگری پرتغال نبود، روی نیمکت هدایت سلسائو می‌نشست. در نهایت پائولو بنتو هدایت تیم را در دست گرفت تا با خود ثبات بیشتری را به اردوی تیم ملی پرتغال بیاورد.
 
بعد از آن بود که سلسائوی اروپایی به ۵ برد پیاپی دست یافت ولی مشکلات داخلی در اردوی این تیم باعث شد تا ریکاردو کاروالیو بدون اجازه اردوی تیم را ترک کرده و از فوتبال ملی خداحافظی کند. آنها مقابل دانمارک شکست خوردند تا همین شکست باعث شود تا از صعود مستقیم بازمانده و روانه پلی‌‌آف شوند. در پلی‌آف پرتغال مقابل بوسنی و هرزگوین قرار گرفت که این بازی تکرار دیدار پلی‌آف جام جهانی ۲۰۱۰ بود. بعد از تساوی بدون گل در زنیکا، پرتغال در دیدار برگشت توانست تا بانتیجه ۲-۶ به پیروزی رسیده و مجوز حضور دراین رقابت ها را به دست بیاورد.

نتایج مسابقات انتخابی پرتغال به شرح زیر است:

پرتغال ۴-۴ قبرس

نروژ ۱-صفر پرتغال

پرتغال ۳-۱ دانمارک

ایسلند ۱-۳ پرتغال

پرتغال ۱-صفر نروژ

قبرس صفر-۴ پرتغال

پرتغال ۵-۳ ایسلند

دانمارک ۲-۱ پرتغال

رده‌بندی گروه «H» مسابقات انتخابی:

۱- دانمارک ۱۹ امتیاز

۲- پرتغال ۱۶ امتیاز

۳- نروژ ۱۶ امتیاز

۴- ایسلند ۴ امتیاز

۵- قبرس ۲ امتیاز

سابقه در مسابقات یورو

پرتغال برای اولین بار در سال ۱۹۶۰ در رقابت‌های یورو شرکت کرد و در این رقابت‌ها بعد از شکست دادن آلمان شرقی به مرحله یک چهارم پایانی تورنمنت راه یافت. ۲۴ سال بعد، آنها دوباره به مرحله نهایی این رقابت‌ها راه یافتند و این بار هم عملکرد کاملا متقاعد کننده‌ای داشتند و به مرحله نیمه نهایی این رقابت‌ها رسیدند.

البته در میانه‌های دهه ۱۹۹۰ بود که پرتغالی‌ها توانستند حضور مداومشان در این رقابت‌ها را آغاز کنند . آنها در سالهای ۱۹۹۶ و ۲۰۰۰ به مرحله نیمه نهایی این رقابت‌ها رسیدند و در فینال یورو ۲۰۰۴ هم در یک بازی دراماتیک مغلوب یونان شدند.  چهارسال بعد، آنها با تقبل شکست ۲-۳ مقابل آلمان که در آن تورنمنت به مقام دومی رسید، نتوانستند از مرحله یک چهارم نهایی به دور بعدی صعود کنند.

سابقه حضور در مسابقات یورو:

۱۹۶۰- یک چهارم نهایی
۱۹۶۴- صعود نکرد
۱۹۶۸- صعود نکرد
۱۹۷۲- صعود نکرد
۱۹۷۶- صعود نکرد
۱۹۸۰- صعود نکرد
۱۹۸۴- نیمه نهایی
۱۹۸۸- صعود نکرد
۱۹۹۲- صعود نکرد
۱۹۹۶- یک چهارم نهایی
۲۰۰۰- نیمه نهایی
۲۰۰۴- نایب قهرمان
۲۰۰۸- یک چهارم نهایی
۲۰۱۲- ؟

پائولتا بازیکن این تیم با زدن ۴۷ گل بهترین گلزن ملی تاریخ فوتبال پرتغال است و لوئیس فیگو ستاره مشهور این تیم نیز با ۱۲۷ بازی ملی بیشترین تعداد بازی را برای این تیم انجام داده است.

یورو ۲۰۱۲

پرتغال در رقابت‌های یورو ۲۰۱۲ در گروه «B» این مسابقات با تیم‌های آلمان، دانمارک و هلند در گروه مرگ قرار دارد.

برنامه بازی‌های پرتغال در یورو ۲۰۱۲ به شرح زیر است:

۲۰ خرداد: آلمان – پرتغال، ساعت ۱۵/۲۳ به وقت تهران در لوویو اوکراین

۲۴ خرداد: دانمارک – پرتغال، ساعت ۳۰/۲۰ به وقت تهران در لوویو اوکراین

۲۸ خرداد: پرتغال – هلند، ساعت ۱۵/۲۳ به وقت تهران در خارکیف اوکراین

معرفی مربی و بازیکنان کلیدی

مربی: پائولو بنتو

هدایت تیم ملی پرتغال، دومین تجربه مربیگری پائولو بنتو در عرصه فوتبال بزرگسالان است. او پیش از این در طول سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ مربی اسپورتینگ لیسبون بود. این مربی ۴۳ ساله که خودش سابقه انجام ۳۵ بازی ملی به عنوان بازیکن را در کارنامه ورزشی‌اش می‌دید؛ شروع خیلی خوبی با تیم ملی پرتغال داشت و در ۵ بازی اول تیم ملی پرتغال با حضور بنتو، این تیم به ۵ برد دست یافت. 

شخصیت قوی بنتو، باعث شد تا اختلافاتی میان او و ریکاردو کاروالیو و بوسینگوا به وجود بیاید و این دو بازیکن با فوتبال ملی خداحافظی کنند و همین موضوع شک و شبهاتی درمورد توانایی بنتو در مورد حفظ ثبات تیم به وجود آورد. البته در نهایت با برد ۲-۶ پرتغال مقابل بوسنی در مجموع دو دیدار رفت و برگشت پلی‌آف خیلی چیزها ثابت شد و هواداران پرتغال اطمینان پیدا کردند که بنتو گزینه مناسبی برای هدایت تیمشان است.

کاپیتان: کریستیانو رونالدو

در زمانی که کارلوس کرش سرمربی تیم ملی پرتغال بود، بازوبند کاپیتانی این تیم در اختیار کریستیانو رونالدو قرار گرفت و رونالدو حتی در سخت‌‌ترین شرایط تیم ملی پرتغال، به خوبی از پس این مسئولیت برآمد. او که در طول این مدت در اوج روزهای فوتبالی‌اش بود، اکنون برجسته‌ترین مهره تیم ملی پرتغال در ماه‌های اخیر است و سرعت بالا، تکنیک فراوان و قدرت بالای پای راستش باعث شده تا یکی از مهره‌های ارزشمند تیم ملی پرتغال باشد.

البته باید این را در نظر داشت که شاید کریس در رئال مادرید نمایش خیره کننده‌ای را به اجرا می‌گذارد ولی او نتوانسته تا در تیم ملی کشورش تا این حد خوب ظاهر شود و انتقادات زیادی به عملکرد او وارد است و برخی‌ها اعتقاد دارند که او با تمام توان در خدمت تیم ملی کشورش نیست. البته نمایش خوب کریس در دیدار برگشت پلی آف نشان داد که او با تمام قوا در خدمت پیراهن تیم ملی کشورش است و قطعا در یورو۲۰۱۲ نمایش خیره کننده‌ای از او خواهیم دید.

بازیکن ستاره: نانی

نانی در ترکیب تیم ملی پرتغال بیشتر از کریس رونالدو توانایی‌هایش را به نمایش گذاشته و عملکرد خیره کننده او در ترکیب یونایتد در دو فصل اخیر خود گویای حرف‌های زیادی است. نانی دومین گلزن برتر تیم ملی پرتغال در رقابت‌های مرحله مقدماتی یورو۲۰۱۲ بوده و دراین مرحله ۵ گل برای تیمش به ثمر رسانده است.

تاثیر نانی در تیم ملی پرتغال معمولا زیر سایه نام کریس رونالدو است ولی ستاره پرتغالی یونایتد همچنان یکی از مهره‌های کلیدی تیم ملی کشورش چه در حرکات تهاجمی و چه در بازی‌های تدافعی است. او که به دلیل مصدومیت شانس حضور در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۰ را از دست داده بود، اکنون بی صبرانه درانتظار آن است تا توانایی‌های واقعی‌اش را در یورو۲۰۱۲ به نمایش بگذارد.

پدیده جوان: فابیو کوئنترائو

بال چپ توانای تیم ملی پرتغال که در تیم ملی کشورش درپست‌های متعددی بازی می‌کند.

کوئنترائو تمام توانایی‌های لازم برای مبدل شدن به یک مدافع مدرن تمام عیار را دارد: عملکرد تدافعی او مثال زدنی است و او باسرعت بالایی که دارد توانایی بالایی در حمایت از مهاجمان تیمش دارد. پاس‌های دقیق او هم فوق العاده است. او بعد از فصل خوبی که در بنفیکا به نمایش گذاشت، در جام جهانی هم ثابت کرد که یک بازیکن تراز اول است. تیم ملی پرتغال برای درخشش در رقابت‌های یورو۲۰۱۲ روی توانایی‌های کوئنترائو حساب ویژه‌ای باز کرده است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.