یک “خانه هوشمند” چه بخش هایی دارد؟

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

یک خانه هوشمند امکان کنترل از راه دور همه امکانات و تجهیزات موجود در منزلتانبه شما خواهد داد برای مثال زمانیکه ساکنین خانه هوشمند در تعطیلات می باشند، می‌توانند به وسیله اینتر‌نت یا تلفن وضعیت امنیتی منزل خود را کنترل نموده، دزدگیر را فعال و یا غیر فعال کنند.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با وجود اینکه برداشت‌های مختلف از مفهوم خانه هوشمند می شود این امر بستگی به اطلاعات هر فرد در این زمینه دارد، اما در اینجا مواردی مهم، مختصر و کاملاً پایه‌ای را از خانه هوشمند (اتوماسیون ساختمان) را ذکر می‌کنیم. معمولا هر خانه هوشمند شامل موارد زیر است:

* کنترل دما

* کنترل روشنایی

* پرده‌های برقی و سایر تجهیزات موتوری

* سیستم مدیریت مصرف انرژی

* سیستم امنیتی

* سیستم صوتی (با پوشش کامل منزل)

* سیستم صوتی – تصویری

* Interface (تجهیزات ارتباطی بین کاربران و سیستم)

به احتمال زیاد، شما تعدادی از سیستم های ذکر شده بالا را در منزلتان دارید. اما سوال اینجاست که آیا بهتر نخواهد بود اگر تمام این سیستم‌ها از طریق یک Interface مشترک (مثلاً یک صفحه لمسی و با یک ریموت) کنترل شوند و بتوان به صورت همزمان این تجهیزات را در سناریو‌های تعریف شده از قبل به کار گرفت؟

هدف ما دراینست که تمام این سیستم ها را که مانند جزایر مجزایی عمل می‌کنند، تحت کنترل یک سیستم مرکزی درآوریم ، بنابراین قدم اول، متمرکز کردن همه تجهیزات منزل شما در یک بخش مرکزی است. زمانیکه همه تجهیزات متمرکز شدند، حال می‌توانیم رفتارهای هوشمند متنوعی برای منزل شما تعریف نماییم.

چند مورد از این رفتارها را در قالب سناریوهای زیر ملاحظه می‌نمایید:

* پرده‌های برقی با طلوع وغروب خورشید، به طور اتوماتیک باز و بسته می‌شوند. و یا فراتر از آن، برای زمان‌های مختلف سال، پرده‌ ها را برنامه‌ ریزی می‌کنید تا از آفتاب داغ تابستان در امان بوده در حالی‌که از گرمای دل انگیز خورشید در زمستان حداکثر استفاده را می‌برید.

* زمانیکه در حال خروج از منزل هستید با فشردن یک دکمه، سیستم امنیتی فعال، لامپهای مورد نظر خاموش، سیستم تنظیم دما خاموش و دیگر تجهیزات برق مانند اتو – بخاری برقی- تلویزیون و … خاموش می‌گردد. بنا‌براین لازم نیست در زمان خروج از منزل از چک لیست طولانی خود برای اطمینان از قسمت های مختلف استفاده کنید.

* زمان ورود شما به اتاقها، چراغها به آرامی روشن و در هنگام خروج با کمی تأخیر خاموش می‌شوند.

* هنگام بیدار شدن به جای استفاده از ساعتهای زنگ‌ دار آزار دهنده، با صدای موسیقی مورد علاقه‌ تان و با افزایش تدریجی دمای محیط و نور لامپ‌ ها و نیز بالارفتن تدریجی پرده‌ ها از خواب بیدار می‌شوید.

* یک ریموت زیبا جایگزین ریموت‌های متعدد موجود در سینمای خانگی می‌گردد.

* از راه دور همه امکانات و تجهیزات موجود در منزلتان را مدیریت وکنترل خواهید نمود. برای مثال زمانیکه ساکنین خانه هوشمند در تعطیلات می باشند، می‌توانند به وسیله اینتر‌نت یا تلفن وضعیت امنیتی منزل خود را کنترل نموده، دزدگیر را فعال و یا غیر فعال کنند، تجهیزات برقی را خاموش یا روشن کنند، وضعیت روشنایی منزل را تغییر دهند، سینمای خانگی خود را برنامه‌ریزی کنند و هزاران امکان و قابلیت دیگر.

زمانیکه همه تجهیزات منزل شما را به یک زبان مشترک برسانیم، گام اول برداشته شده است. بعد از آن شما می‌توانید سناریوهای متعدد (که اسم آن را رفتار هوشمند می‌گذاریم) را برای منزل خود طراحی و تعریف کنید. رفتارهایی که شما را شگفت زده خواهند نمود و باور نخواهید کرد از تجهیزاتی که همواره استفاده نموده‌اید چه قابلیت‌هایی متصور است.

محصولات سطح آسایش، آرامش و امنیت را در منزل شما به شکلی باور نکردنی بالا خواهد برد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.