پادشاه اردن، رژیم صهیونیستی را به خرابکاری در برنامه هسته‌ای این کشور متهم کرد

جهان > خاورمیانه– گروه بین‌الملل:
در حالی که در روزهای اخیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی جنجال تبلیغاتی گسترده‌ای را برای کسب حمایت به منظور برخورد نظامی با برنامه هسته‌ای ایران به‌پا‌کرده است، پادشاه اردن در سخنان بی‌سابقه‌ای از مخالفت اسرائیل با برنامه هسته‌ای این کشور خبر داده است.

ملک عبدالله دوم در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: اسرائیل قویاً با برنامه انرژی هسته‌ای ما مخالفت می‌کند. به گفته وی، اسرائیل در راه برنامه هسته‌ای کشور که هدف آن برطرف کردن نیاز شدید اردن به انرژی و تأمین برق کارخانجات آب شیرین‌کن است، اخلال و خرابکاری می‌کند.

ملک‌عبدالله گفت: وقتی تدریجاً گام در مسیر بهره‌برداری از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز گذاشتیم، با برخی کشورهای بسیار مسئول تماس گرفتیم که با ما کار کنند و خیلی زود متوجه شدیم که اسرائیل به آن کشورها فشار وارد می‌کند تا هر گونه همکاری را با ما مختل کند. ملک‌عبدالله که در کاخ خود در امان با خبرگزاری فرانسه گفت‌وگو می‌کرد، افزود: هیأتی از اردن با شریکی بالقوه تماس می‌گرفت و یک هفته بعد یک هیأت اسرائیلی آنجا بود و از مخاطبان ما می‌خواست از تلاش اردن برای دستیابی به انرژی هسته‌ای حمایت نکنند.

اردن همراه با مصر دو کشور عربی هستند که معاهده صلح را با اسرائیل امضا کرده‌اند. ملک عبدالله دوم پسر ملک حسین پادشاه سابق اردن است که پس از مرگ وی بر اریکه سلطنت نشست؛ هر چند تا مدتی پیش از مرگ پدر، شاهزاده حسن عموی وی ولیعهد بود. این پدر و پسر از متحدان اولیه صهیونیست‌ها در منطقه بوده‌اند و به همین خاطر این سخنان عبدالله بی‌سابقه و قابل توجه است.

اردن ۹۵ درصد نیاز خود به انرژی را وارد می‌کند. واردات گاز از مصر برای تأمین حدود ۸۰ درصد برق این کشور به کار می‌رود، اما این واردات بی‌ثبات بوده است. از سال ۲۰۱۱، خط لوله انتقال گاز از مصر به اسرائیل و اردن ۴۴ بار مورد حمله قرار گرفته و انتقال گاز مختل شده است. ۹۲ درصد مساحت اردن را بیابان پوشانده است واین کشور یکی از ۱۰ کشور خشک دنیاست که اکنون می‌خواهد از انرژی هسته‌ای برای تأمین برق مورد نیاز کارخانجات آب شیرین‌کن استفاده کند تا بر کمبود شدید آب غلبه کند.

در پی زلزله پارسال در ژاپن که به نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما آسیب رساند و باعث بحران زیست‌محیطی شد، برخی کارشناسان انرژی در اردن خواستار صرف نظر‌‌کردن از استفاده از انرژی هسته‌ای شدند، اما ملک عبدالله در این مصاحبه تصریح کرد: انرژی هسته‌ای ارزان‌ترین راه و قابل اطمینان برای شیرین‌کردن آب است. وی افزود: اردن فقط از مطمئن‌ترین و جدیدترین رآکتور استفاده خواهد کرد. به گفته ملک عبدالله، این رآکتورها بسیار مطمئن‌تر از مدل‌های قبلی هستند و ویژگی‌های بسیاری دارند که کمک می‌کند در برابر شرایط سخت دوام آورند.

وی خاطرنشان کرد: فاجعه نیروگاه فوکوشیما در ژاپن در یک کارخانه نسل قدیمی رآکتور رخ داد. ملک عبدالله یادآوری کرد: حقیقت این است که در سراسر جهان نیروگاه‌های دیگری ساخته می‌شود، چون کشورها می‌دانند مردمشان به انرژی نیاز دارند. به گفته وی، نیروگاه هسته‌ای که دولت این کشور می‌خواهد بسازد، حدود۴٫۹ میلیارد دلار هزینه دارد؛ نیروگاهی که یک سوم کل ظرفیت برق تولیدی حال حاضر اردن را تأمین خواهد کرد. ملک عبدالله درباره خسارت حملات به خط لوله انتقال گاز از مصر به اردن گفت: حملات به خط لوله گاز مصر در خلال دوسال گذشته حدود ۲٫۸ میلیارد دینار خسارت به ما زده است و این رقم می‌توانست تقریباً هزینه یک رآکتور را تأمین کند.

اردن اکنون در حال بررسی پیشنهاد ارائه شده از جانب کنسرسیومی متشکل از آروا شرکت فرانسوی و میتسوبیشی از ژاپن و نیز پیشنهادی از شرکت اتم استروی اکسپورت از روسیه برای ساختن نخستین نیروگاه هسته‌ای کشور است. اخیراً ذخایری شامل ۲۰ هزار تن اورانیوم در مرکز اردن کشف شده است. ناظران یادآوری می‌کنند که مخالفت رژیم صهیونیستی با مجهز شدن کشورهای خاورمیانه به فناوری جدید چیز تازه‌ای نیست.

برخی منابع اخیراً از مخالفت تل‌آویو با فروش زیردریایی‌های پیشرفته توسط آلمان به مصر خبر دادند. همین منابع گزارش کردند که آموس گیلعاد از مقامات ارشد اطلاعاتی و نظامی اسرائیل به برلین سفر کرد و در دیدار با مقامات آلمانی از جمله وزرای دفاع و خارجه و آنگلا مرکل صدر اعظم از آنان خواست هر گونه فروش تسلیحات را به کشورهای عربی با تل آویو هماهنگ کنند. تحلیلگران امور خاورمیانه خاطرنشان می‌کنند که رژیم صهیونیستی می‌کوشد جلوی هر اقدامی را که به برتری نظامی و فناوری آن در خاورمیانه لطمه وارد می‌کند، بگیرد. 


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.