«پادشاه بالیوود» ۷۰ ساله شد

خبرگزاری ایسنا: «آمیتاباچان»، بازیگر سرشناس بالیوود و سینمای جهان ۷۰ ساله شد.

 «آمیتاباچان»، بازیگر سرشناس هند روز یازدهم اکتبر ۱۹۴۲ در الله‌آباد هند متولد شد و از سال ۱۹۶۹ با فیلم سیاه و سفید «هفت هندی» پا به سینما گذاشت و از آن پس همواره از مطرح‌ترین چهره‌های سینمای هند بوده‌ که تاکنون ۱۲بار جایزه‌ی اصلی سینمای هندی را از آن خود کرده‌ است.

پدر او «هاروانش رای باچان» یکی از شاعران معروف هند و مادرش «تجی باچان» بود. آمیتا علاقه فراوانی به بازیگری داشت، اما به دلیل قد بلندی که داشت مورد توجه کارگردانان قرار نمی‌گرفت.

هنگامی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد، تلاش زیادی کرد تا بالاخره «کی عباس» حاضر شد نقشی در فیلمش به او بدهد و به این ترتیب آمیتا در اولین فیلم خود با نام «هفت هندی» حضور یافت، اما این فیلم نتوانست موفقیت چندانی به دست بیاورد.

سرانجام با اکران فیلم «آناند» در سال ۱۹۷۲ بازی آمیتا مورد توجه قرار گرفت و او جایزه نقش مکمل مرد را دریافت کرد. از آن به بعد آمیتا مورد توجه قرار گرفت و با ایفای نقش های متعدد مختلف توانست به محبوبیت و شهرت فوق‌العاده‌ای دست پیدا کند و به این ترتیب لقب «پادشاه بالیوود» را از آن خود کند.

«آمیتا باچان» حتی در کشورهای دیگر نیز به شهرت فراوانی دست پیدا کرد و در همه جای دنیا او را به عنوان بازیگر افسانه‌ای هند می‌شناسند. وی که تاکنون به خاطر بازی‌های خوب خود در بالیوود جوایز بی‌شماری را دریافت کرده است، در کشورهای دیگر نیز افتخارات فراوانی بدست آورده است.

در ژوئن ۱۹۹۹ بی‌بی‌سی پس از انجام یک نظرسنجی از باچان به عنوان «بزرگ‌ترین ستاره هزاره» یاد کرد. در این نظرسنجی باچان گوی سبقت را بازیگران صاحب نامی چون «مارلون براندو» و «چارلی چاپلین» ربود.

باچان در در ژوئن ۲۰۰۰ نخستین بازیگر آسیایی نام گرفت که مجسمه مومی‌اش در موزه مجسمه‌های مومی «مادام توسو» در لندن قرار گرفت.

از دیگر افتخارات «آمیتا باچان» می توان به دریافت عنوان «قدرتمندترین هنرپیشه بالیوود» از سوی سایت «فوربس»، دریافت جایزه «ستاره‌ی قرن» از جشنواره فیلم اسکندریه، دریافت عنوان «بزرگ‌ترین ستاره سینمای دنیا» از تئاتر لینکلن در نیویورک طی ویژه برنامه‌ای با نام «یک شب با آمیتاب باچان» در سال ۲۰۰۵ اشاره کرد.


مجله اینترنتی برترین ها سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.