پادویش؛ ضدویروس ایرانی

۰۵ تیرماه ۱۳،

شاید یک نگاه خوشبینانه هم به سختی می توانست حدس بزند که روزی یک ضدویروس ایرانی بتواند قابل رقابت با ضدویروسهای خارجی باشد؛ آن هم ضدویروسی که حتی از موتور ضدویروسهای خارجی نیز استفاده نمی کند.
 
مطرح شدن مسایلی مانند جنگ سایبری و انتشار یافتن کرمهای خطرناکی مانند Stuxnet و Duqu که مستقیما اهدافشان جاسوسی و خرابکاری در سیستمهای رایانه ای (و حتی صنعتی/نظامی) یک کشور دیگر است، نشان می دهد که امروزه بدافزارها مانند یک سلاح جنگی به شمار می روند و نمی توان برای مقابله با آ نها به سایر کشورها امید بست.
 
برای بقا و دفاع در برابر تهدیدات رایانه ای چاره ای جز خودکفایی و پرورش تیمی مجرب، همراه با ابزارهای مناسب وجود ندارد. پادویش که حاصل تلا شهای بی شائبه سازندگان آن و پژوهشگران پژوهشگاه فضای مجازی است، پاسخی به این نیاز مهم می باشد.
پاد  یعنی ضد و ویش یعنی ویروس به این ترتیب، پادویش که نام یک ضدبدافزار کاملا ایرانی است، در واقع یک عبارت ایرانی و به معنای ضدبدافزار است ضدویروس پادویش بخشهایی مانند ویروس یاب (امضا و هوشمند)،  پاکسازی ویروس، نگهبان رایانه، گزارشگیری، محافظت از خود و به روزرسانی را در خود جای داده است. ضد بدافزار، تمام امکانات ضدویروس را داراست و علاوه برآن فایروال شبکه و برنامه های کاربردی را نیز درخود گنجانده است. جامع ضد بدافزار نیز شامل تمام امکانات ضد بدافزار، لیست سفید نرم افزار، کنترل دیسکهای جانبی،کنترل سی دی، کنترل فلاپی، کنترل پرینتر، کنترل اسکنر، امحاء فایل، امحاء فضای آزاد دیسک و امحاءکل پارتیشن دیسک می باشد.
 
نمای کلی پروژه از لحاظ زیر سیستم های آن . در سمت راست شکل سیستم های سمت مشتری (client) ، و در سمت چپ تصویر سیستم های پشت صحنه و پشتیبان پروژه قابل ملاحظه است . مرز ارتباط بین این سیستم ها سرور به روز رسانی و لیسانس است که در وسط تصویر قرار دارد .
 
دراین بین دیسک نجات شامل بخشهای ویروس یاب (امضاوهوشمند)، پا کسازی ویروس، اجرا از روی سی دی و فلش درایو، گزارشگیری و به روز رسانی می باشد. در مورد وظایف کنسول کنترل مرکزی باید گفت که کنترل مرکزی تمام محصولات، گروه بندی ایستگاهها، تجمیع گزارشها، تنظیم ایستگا هها، قرنطینه مرکزی و به روز رسانی مرکزی از وظایف محول به این بخش است. همچنین سرور به روزرسانی و لیسانس به بررسی اعتبار مجوز ایستگاهها، تعریف و مدیریت مشتریان، به روزرسانی تفاضلی، گزارشگیری و لاگ برداری عملیات می پردازد. این پروژه توسط سیستم آزمایشگاه بدافزار مدیریت می شود.
مدیریت نمونه های ویروس یا سالم، مدیریت امضاهای تولید شده، کنترل کیفی امضاها، بررسی های خودکار ویروس، تولید خودکار امضا، نگهداری تحلیلهای بدافزار، تولید بسته به روزرسانی و گزارشهای آماری از جمله موارد کنترلی سیستم آزمایشگاه بدافزار می باشد. بخشهای دیگری مانند تحلیل بدافزار نیز در این پروژه قرار دارد که شامل بخشهای تحلیل بدافزارها، تولید امضا، تولید پاکسازِ ویروس و تولید آنپکر است. سیستم سندباکس نیز به تحلیل رفتاری، تشخیص هوشمند ویروس(مبتنی بررفتار) و دسته بندی ویروسها (مبتنی بررفتار) می پردازد. این محصول در حال حاضر در برخی از سازمانهای داخلی در حال بهره برداری می باشد و به زودی به مشتریان خانگی نیز عرضه خواهد شد.
 

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.