پارتی‌تراشی برای ۳ میلیون وام ازدواج

۲۰م آذر ،

بینا- چند ماهی است که متقاضایان تسهیلات ازدواج در دریافت تسهیلات با مشکل مواجه شدند و بعضی بانک‌ها ثبت نام را متوقف و بعضی دیگر موانع متعددی را پیش روی فرد قرار می‌دهند تا امکان پرداخت اعتبار محدود شود.
براساس گزارش  فارس، پیگیری و گزارش‌های میدانی خبرنگار فارس حاکی است پرداخت تسهیلات ازدواج چند ماهی است که با مشکل مواجه شده و اغلب مراجعه‌کنندگان موفق به دریافت تسهیلات نمی‌شوند.
بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات ازدواج یا می‌گویند فعلاً تسهیلات نمی‌دهیم و یا فرد متقاضی را در نوبت پرداخت قرار می‌دهند که به نقل از مسئولان بانک زمان پرداخت سال آینده است. هم‌اکنون در پایگاه اینترنتی ثبت نام تسهیلات ازدواج دو بانک ملی و تجارت، امکان ثبت نام مسدود شده و متقاضیان نمی‌توانند برای این دو بانک ثبت نام و تسهیلات دریافت کنند.
برخی متقاضیان به این بانک‌ها مراجعه کرده‌اند و آنها سبب این اقدام را تعداد بسیار متقاضیان عنوان کرده‌ و اعلام کرده‌اند تا پایان سال جاری امکان ثبت نام تازه وجود ندارد.
در همین باره یکی از متقاضیان تسهیلات به خبرنگار فارس می‌گوید: حدود یک ماه پیش برای دریافت تسهیلات به بانک مراجعه کردم که مسئول شعبه گفت: فعلا بودجه نداریم و نمی توانیم تسهیلات بدهیم. ثبت نام در پایگاه اینترنتی الکی است.
وی ادامه می‌دهد: یکی از کارمندان آن شعبه به من گفت تنها در صورت داشتن پارتی می‌توانید تسهیلات بگیرید. در حال حاضر نه تنها در بانک ما بلکه همه بانک‌ها منابع برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج وجود ندارد مگر اینکه در تهران منابعی باشد و بانک‌ها بپردازند.
البته تنها این فرد با مشکل مواجه نشده بلکه تعدادی بسیاری از متقاضیان تسهیلات ازدواج با این مشکلات و موانع مواجه شده‌اند.
شاهد مثال ما یکی دیگر از تازه دامادهایی است که چند ماه پیش در پایگاه اینترنتی ثبت نام و چند روز بعد به بانک مراجعه کرد. وی در این خصوص می‌گوید: برای دریافت وام ازدواج به بانک مراجعه کردم اما مسئول شعبه به من گفت تا قبل از عید امکان پرداخت تسهیلات ازدواج نیست.
وی توضیح می‌دهد: من شرایط دریافت تسهلات ۵ میلیون تومانی را داشتم اما بانک می‌گوید اعتبار اضافی برای افزایش تسهیلات به بانک داده نشده به همین سبب تسهیلات ۵ میلیون تومانی پرداخت نمی‌شود.
به گفته وی اغلب بانک‌ها از پرداخت تسهیلات ۵ میلیون تومانی سر باز می‌زنند و حتی برای تسهیلات ۳ میلیون تومانی هم باید ماه‌ها در نوبت ماند.
بانک مرکزی در بخشنامه خود برای افزایش تسهیلات ازدواج قیدی آورده که بانک‌ها را در پرداخت تسهیلات ۵ میلیون تومانی مختار می‌کند. در این بخشنامه آمده «در صورت وجود منابع» بانک تسهیلات ۵ میلیون تومانی بپردازد.
این متقاضی تسهیلات ازدواج تصریح می‌کند: با چنین شرایطی که پیش آمد به بانکی مراجعه کردم که یکی از کارمندان آن از آشنایانم بود و به همین واسطه به من گفتند که تسهیلات تو زودتر پرداخت می‌شود که البته هنوز مبلغ وام به من داده نشده و فعلا منتظر هستم.
همچنین جوان دیگری چند هفته پیش در پایگاه اینترنتی ثبت نام و به بانک عامل مراجعه کرده و به نقل از خودش بانک گفته نام وی در لیست متقاضیان تسهیلات قرار ندارد و به همین سبب با ثبت نام مجدد بانک عامل را هم تغییر داده و چند هفته‌ای منتظر پاسخ بانک به این تقاضا است و تاکنون پاسخی داده نشده است.
یکی از بانک‌ها که مقداری بهتر از سایر بانک‌ها در این زمینه فعالیت می‌کند برای ایجاد محدودیت در پرداخت تسهیلات موانع بسیاری در برابر متقاضی قرار می‌‌دهد.
یکی از متقاضیان می‌گوید: به بانک مراجعه کردیم و علاوه بر درخواست مدارک معمول مانند گواهی کسر از حقوق، آخرین حکم کارگزینی، سفته، گواهی اشتغال و سایر ،می‌گویند ضامن شما باید دارای دسته چک و حساب کار کرده در بانک ما داشته باشد.
این متقاضی عنوان می‌کند: با چنین موانعی که پیش پای ما قرار داده شد تقریبا امکان دریافت تسهیلات ازدواج را نداریم.
مشکلات فعلی که برای دریافت تسهیلات ازدواج به وجود آمده در چند ماه پیش وجود نداشت و یا بسیار کمتر بود. در این خصوص باید مسئولان بانک‌ها به متقاضیان توضیح دهند که سبب عدم پرداخت تسهیلات یا ایجاد موانع متعدد در پرداخت ۳ میلیون تومان وام چیست؟
این محدودیت‌ها در حالی است که به نقل از مسئولان بانکی پس از افزایش نرخ سود تسهیلات حجم سپرده‌های و میزان ماندگاری آن افزایش یافته است که در این صورت منابع بانک‌ها افزایش یافته است.
البته شاید بتوان به این نکته توجه کرد که با افزایش نرخ سود، هزینه بانک‌ها افزایش یافته و به همین سبب پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه با محدودیت مواجه شده است.

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.