پارچه پنبه ای ضد میکروب تولید شد

۲۳ آبان ،

سنتز و ساخت هالامین و تولید پارچه پنبه ای ضد میکروب توسط پژوهشگر دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب صورت گرفت.

مهندس علیرضا قربان نژاد کارشناس ارشد رشته مهندسی نساجی در گفتگو با خبرنگار  صنفی آموزشی باشگاه خبرنگاران  در خصوص این اختراع گفت: محلول ضد میکروبی نانو نقره با ۵ غلظت مختلف و ترکیبات کلردار برای اولین بار در کشور در اداره ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی کشور توسط اینجانب به ثبت رسید.

وی در توضیح این طرح افزود: در این طرح از هالامین جهت ایجاد خاصیت ضد میکروبی و ضد باکتریایی منسوجات پنبه ای که یک منسوج پر کاربرد استراتژیک هست، استفاده شده و نتیجه اثرات ضد میکروبی مطلوبی در مقابل باکتری های گرم منفی و گرم مثبت به دست آوریم.

این مخترع جوان اظهار داشت: هالامین ترکیبی ضد میکروبی با قابلیت از بین بردن باکتری های گرم مثبت و گرم منفی می باشد و قادر است که با الیاف سلولزی اتصال قوی شیمیایی از نوع کووالانسی برقرار کند و از دوام و پایداری مطلوبی روی سطح پارچه ها برخوردار است به طوری که در برابر شستشو های مکرر پارچه و یا استفاده از منسوج پایداری و دوام خود را به روی کالا حفظ کرده و از خاصیت ضد میکروبی آن نیز کاسته نمی شود.

وی عنوان کرد: این محصول با وجود کاهش میزان مصرف جهت ساختار و تولید هالامین همچنان از خاصیت میکروب کشی مطلوبی برخوردار است و از آن جایی که به سادگی می توان پارچه های سلولزی نظیر پنبه و حتی سایر منسوجات تهیه شده از الیاف مصنوعی نظیر پلی استر را با آن تکمیل نمود و یک کالای ضد میکروبی تهیه کرد قابل توجه می باشد.

قربان نژاد در پایان در خصوص کاربرد ها و مزایای این اختراع خاطر نشان کرد: از این اختراع می توان در تولید انواع البسه ضد میکروبی نظامی و پوشاک ضد بو و ضد باکتری در محیط های نظامی و غیره استفاده نمود و از مزایای این طرح نسبت به نمونه خارجی آن این است که فعالیت ضد میکروبی منسوج تکمیل شده با هالامین ها نسبت به قبل وقت یا شستشو های مکرر کاهش نمی یابد همچنین ایجاد خاصیت ضد میکروبی پایدار روی سطح کالای پنبه ای و نیز قابلیت بهبود اثر گذاری ضد میکروبی با عمل آوری به وسیله آب ژاول ذکر کرد./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱۲نظر ثبت شده
  1. ارسلان ارجمند پناه:

    سلام.چطوریه؟این خبر دیر به اطلاع مردم رسیده یا من دیر خوندمش؟ به هر حال از اطلاع رسانیتون متشکر و ممنونم .
    خداقوت میگم به جناب مهندس قربان نژاد عزیز و تیم همکارانش چرا که میتونم تصور کنم چقدر تلاش در راستای این طرح علمی و تحقیقاتی پرارزشش به کار رفته…
    واقعا خسته نباشید میگم به ایشان و گروه احتمالی همکارانشان….

  2. حسن زاده .ه:

    با سلام و درود و تشکر از زحماتتان. خبر خوشحالکننده و جالبی بود .برایش آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.

  3. حسن رستمی نیا:

    سلام علیکم. من به عنوان یک دانشجوی سال اولی همین دانشگاهی که آقای مهندس قربان نزاد گرامی از اینجا فارغ التحصیل شدند به خودم میبالم و احساس غرور میکنم و دورادور به ایشان تبریک و خسته نباشی مرد بزرگ میگویم./

  4. سعید رستمیان:

    رشته تحصیلی بنده شیمی فیزیکه و خوب می فهمم که چه زحمتی به این دوست خوبمون وارد شده و چقدر روزها و شبها با تلاش و پشتکارش و هزینه کلان سختی کشیده و تحمل کرده . آفرین پسر. ناز شصتت پسر

  5. بهمن عباسی فر:

    سلام وممنون از اخبار جالبتون. من به این نوع عملیات تکمیل در نساجی بسیار علاقه مندم و مقالات متعددی دنبال کردم. برایم جالبه که یک ایرانی چنین مغزی داشته و تونسته این کار ممتاز را در کشورمون ابداع کنه. خدا خیرش دهد و من به این آقای مهندس نساجی درود و سلام و خسته نباشید می گویم. آفرین به غیرتت جوون

  6. ساناز ک.م.ی:

    باعث شادی و سرور همه ما جامعه نساجی ایران عزیزه. مهندس جان همینطوری ادامه بده و پیش برو. خدا کنه مسئولین حمایتت کنند

  7. مهران.ی.ش.ض:

    با سلام وتشکر از اخبار خوبتون.به نظر شما اخبارتون کامل و دقیقه؟ اصلا از این بنده خدا چیزی نگفتید؟ کیه؟ کجاست؟ چگونه میشه باهاش ارتباط علمی و پژوهشی برقرار کرد؟ الان ایرانه یا رفته اونطرف آبها؟
    به نظر شما بهترین راه حمایت از اینگونه جوانها چیه؟؟؟

  8. مونا جلالی:

    با سلام و تشکر از اخبار خوبتان.
    باید اعتراف کنم که در ابتدا این خبرتان را شایعه و گنگ میدانستم اما با سرچی که در مقالات رشته مهندسی نساجی و مهندسی شیمی تجزیه انجام دادم به زیبا و کاربردی و مهم بودنش برای صنعت پی بردم.
    انصافا اختراع قوی و پرزحمتی بوده و باید از جناب مهندس قربان نژاد به خاطر پشتکارش تشکر کنم و از ایشان حلالیت بطلبم.

  9. رامتین خالقیان:

    با سلام و تشکر از خبررسانیتون.
    باید از این جوان مبتکر و کوشا به خاطر همت بلند و پشتکارش در انجام این پروژه استراتژیک در صنعت علی الخصوص صنعت زمین خورده نساجی قدردانی و تشکر نماییم.
    خدارا شکر که این جوانان خوش فکر در کشور عزیزمان هستند و الگویی برای نوجوانان و دانشجویان جدیدالورود جهت تلاش و کوششی مضاعف میباشند و من به شخصه کمال تشکر و دست مریضاد به این نخبه وطنی میگویم.

  10. افسانه رزینی:

    سلام.متشکر از خبر رسانی خوبتان. چقدر جاله. من اصلا باور ندارم چون کار خارق العاده ای توسط این جوان مهندس نساج کشور عزیزمان انجام شده . برای همچون منی که از محققین و پژوهشگران صنایع شیمی و پلیمریزاسیون هستم باعث شادی و شعف و بالندگیه. من و همکارانم در پژؤوهشکده وقتی این خبرتان را خواندیم سعی کردیم به یک نحوی با این جوون نابقه کشور عزیزمان جهت دعوت به همکاری و عقد قرارداد کاری وارد مذاکره شویم اما متاسفانه اطلاعاتتان کم است واگرنه چه در صنایع پتروشیمی و چه صنعهت نفت و محصولات وابسته و پژوهشکده های شیمی به این جوون ایرونی نخبه نیاز مبرم حس می شود . باید از جوانی به این سن کم و پرتلاش و پرانگیزه تقدیر و تشکر ویژه و تشویقات خاص انجام گیرد. ما همکاران فکر نمی کردیم به علم تولید و. سنتز هالامین دست یابیم. و این ماده شیمیایی منحصر به فرد با تکنولوژی ویژه اش توسط یک مهندس شیمی نساجی ساخته و سنتز شده. ای کاش مسئولین شرایط لازم را برای ادامه تحصیلش در مقاطع تحصیلی بالاتر را به صورت بورسیه و حمایتهای مالی و معنوی بی شاعبه انجام داده و پیگیرش شوند البته با کمک شما اصحاب رسانه که به حق با این خبرتان مارا مسرور و شگفت زده کردید.
    آیا اطلاعات بیشتری از این آقای مهندس نخبه میتوانید به ما بدهید……..؟؟؟ خواهش دارم پیگیر این جوان و اختراعات بعدیش و بورسیه شدنش توسط دانشگاههای داخلی باشید.. یا مشخصات کاملترش را برایمان ارسال کنید. ممنون از توجه شما دوستان زحمت کش.

  11. سارا.ف.ص:

    سلام و ممنون از خبر جالبتون.ای کاش با کمک و حمایتهای همه جانبه شما رسانه ای ها از این جوونهای غریب و گم نام وطنی کاری کنید کارستان و این اخبار روز که دستیابی به تکنولوژی و دانش نوین صنعت نساجی و میکروبیولوژی هم هست را به گوش مسئولین کشوری و حتی ایرانیهای خارج از کشور برسانید. به نظر من این مبتکر کار خاص و ویژه ای را انجام داده ولی حمایت و خبر و جایزه و تقدیرو تشکری در کار نبوده است؟؟؟؟

  12. محمدجواد قشمی:

    با سلام.واقعا انتشار این خبر مارا که از اهالی رشته مهندسی نساجی هستیم شگفت زده کرد و مایه سربلندی کشور و وطن عزیزمان گشت. باید حمایت همه جانبه از این محقق ارزنده و کم سن و سال میهنمان که به چنین تکنیک نوینی دست یافته که فقط در انحصار آمریکا و چین بوده به عمل آید. خدارا شاکریم و از اطلاع رسانی شما دوستان که از این اخبار داغ و پرمحتوی حمایت میکنید تشکر و قدردانی می نماییم. فقط اگر ممکنه اطلاعات و رزومه ای کاملتر از این جوان مهندس نساج هم منتشر کنید ….

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.