پازل زندگی کودک مسئولیت‌پذیر

گردآوری شده توسط مجله خانواده ممتاز نیوز


مسئولیت پذیری رفتاری است که آموخته می گردد. بخشی از وظیفه والدین آموزش دادن مسولیت و مسئول بودن به فرزندان است.


کودک مسئولیت‌پذیر

مسئولیت پذیری رفتاری است که آموخته می گردد. بخشی از وظیفه والدین آموزش دادن مسولیت و مسئول بودن به فرزندان است . تعیین مسئولیت برای آنها و اینکه از آنها بخواهید که در قبال مسئولیت های شان پاسخگو باشند ، از کودکان اشخاص مسئولیت پذیری می سازد. به منظور آموزش مسئولیت پذیری ، والدین باید اجازه انتخاب کردن به کودکان بدهند و زمانی در کنار فرزندانشان قرار گیرند که این انتخاب ها زندگی فرزندانشان را دچار مخاطره کرده باشد. این بهترین راه برای کمک به آنها دریادگیری و درک موقعیت زندگی شان است، این موضوع به آنها آگاهی می دهد، در انتخاب های خود منتظر عواقب مثبت و منفی باشند وآنها را بپذیرند.

گام اول

درک تعریف مسئولیت می تواند کمک حال ما باشد. به طور کلی مسئولیت چیزی است که باید در قبال آن  پاسخگو باشیم. درک این واژه کمک می کند تا کودکان در موردکار های عادی روزمره و حتی تکالیف خود مسئولیت پذیر شوند. ممکن است کودکان از عهده دار شدن مسئولیت ها اجتناب کنند با بررسی کارهای روزمره آنها و یا تعیین مسئولیتی تازه می توان آنها را در مسیر مسئولیت  پذیری کمک کرد.

گام دوم

شما باید مواردی را پیدا کنید که فرزند تان برای آن پاسخگو باشد. این روش می تواند در سنین پایین آغاز شود. با توجه به سن کودک علی الخصوص اگر بتوانیم از سنین پایین مسئولیت های مناسب برای او تعیین کنیم. به عنوان مثال، سپردن کارهای عادی و روزمره به کودک ۴ ساله ای که توانایی انجام آنها را بدون دستپاچگی و یا سرخوردگی به اتمام می رساند. مطمئن باشید وظیفه تعیین شده مناسب سن فرزندتان است . ممکن است در ابتدا لازم باشد نکاتی را به او یادآوری کنید ، اما پس از موفقیت آنها در انجام کار، تشویق شما پاداش خوبی است  برای آنکه  فرزتدتان بداند شما به مسئولیت پذیری او افتخار می کنید.

با بالا رفتن سن کودک ، کارها و وظایف بیشتری را به او واگذار کنید. در ابتدا تکالیف ، یا آماده کردن لوازم مدرسه و با افزایش سن فعالیتهایی از قبیل تهیه مواد غذایی مورد نیاز خانه، کمک در نظافت خانه، شست وشو ماشین و….. را بر عهده  او بگذارید.

زمانی که می بینید فرزندان شما برای انجام مسئولیت های خود سعی و تلاش می کنند ، آنها را تشویق کنید .این تشویق لازم نیست که به صورت مادی باشد .شما می توانید با آنها پارک بروید ، به آنها کتاب هدیه بدهید ، اجازه بدهید نیم ساعت بیشتر تلویزیون ببیند

گام سوم

 به فرزندتان در مورد اهمیت مسئولیت پذیری توضیح دهید و به او بگویید که چگونه انتخاب ها و رفتارهای ما ممکن است آینده، ما و اطرافیانمان را تحت تاثیر قرار دهد.

زمانی که می بینید فرزندان شما برای انجام مسئولیت های خود سعی و تلاش می کنند ، آنها را تشویق کنید .این تشویق لازم نیست که به صورت مادی باشد .شما می توانید با آنها پارک بروید ، به آنها کتاب هدیه بدهید ، اجازه بدهید نیم ساعت بیشتر تلویزیون ببیند ، هر چیزی که به طور معمول انجام می دهید ، اما در حال حاضر این تشویق به سبب مسئول بودن او است.  عکس این مسئله هم صادق است می توانید او را برای مسئول نبودنش تنبیه کنید به طور مثال می توانید زمان بازی را کوتاه کنید ، یا زمان دیدن تلویزیون را . . او باید بداند و یاد بگیرد که در مقابل اعمال خود پاسخگو باشد . اجازه دهید تا عواقب طبیعی که بدلیل  مسئول نبودن او بوجود می آید، درک کند هیچگاه تکالیف یا کفش ورزشی را که فراموش کرده است ، به مدرسه نبرید مسئولیت آنها با خود اوست.

با عشق تمرین کنید و صبور باشید و فرزندتان را درک کنید این موارد به او کمک کی کند که بهترین انتخاب ها را انجام دهد و مسئول باشد . کودکان از بهترین معلمان خود که آن هم کسی جز پدر و مادر نیست ، بسیار می آموزند پس سعی کنیم که زنبور بی عسل نباشیم .!

هانیه ورشوچی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

باز مدرسه‌ام دیر شد!

 ادب کو دکتان را بسنجید

بیاموزیم که امید ، زیباست

 تنبیه به روش اصولی

کار ریشه ای در تربیت چیست؟

… درحال بارگذاری


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش خانواده ایرانی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.