پاسخگویی iبه نیاز تحصیلات تکمیلی از مهم ترین دغدغه های سیاست علمی است

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ دوشنبه ۸ آبان ۹۱،

با توجه iبه فشار هایی که هم اکنون در تحصیلات تکمیلی شاهد هستیم پاسخگویی iبه نیاز جامعه مربوط iبه تحصیلات تکمیلی از مهم ترین دغدغه در سیاست علمی کشور است.

به گزارش تفسیری خبرنگار صنفی آموزشی باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛امروز در نشست مدیران گروه ها و روسای کمیته های برنامه ریزی آموزش عالی که در سالن همایش های وزارت علوم برگزار شد طی سخنرانی گفت: در جهتی قانون برنامه پنجم توسعه و بر اساس مصوبات شورای انقلاب فرهنگی که از تاریخ ۱۲ آبان ماه سال ۸۹ صورت گرفته قرار شده که تحول بنیادی در آموزش عالی صورت گیرد.

وی افزود: در ۳۳ سال قبل جمعیت ۱۸ تا ۲۴ کشور رشد صعودی داشته و همواره تعداد داوطلبین دانشگاه ها بیشتر از صندلی ها بوده و برای اولین بار از سال ۸۹ جمعیت ۱۸ تا ۲۴ ساله کشور شاهد رشد نزولی بوده iبه طوری که تا ۱۵ سال آینده جمعیت ۱۸ تا ۲۴ نزدیک iبه ۴ میلیون نفر کاهش می یابد و تا ۱۵ سال آینده شاهد رشد نزولی این رده از جمعیت در کشور هستیم بنابراین پاسخگویی iبه نیاز جامعه که مربوط iبه تحصیلات تکمیلی است از مهم ترین دغدغه ها در سیاست علمی کشور محسوب می شد.

وی اظهار داشت: iبه همین سبب دفتر برنامه ریزی گسترش در طول سال ۸۹ در یک دفتر مستقر بوده و در این سال iبه دفتر برنامه ریزی آموزش عالی تبدیل شد که مسئولیت برنامه های درسی و سیاست کلان این حوزه را در دست گرفت که برای این حوزه ۷۵ کمیته تشکیل شده است .

 تالیف کتاب های مرجع از گام های بعدی در بحث متون دریایی است

قدیمی در ادامه گفت: یکی از گروه های دفتر برنامه ریزی گسترش حوزه علوم دریا و اقیانوس ها است در طول ۳۳ سال قبل عمدتاً این حوزه مورد کم توجهی قرار گرفته است .

وی افزود: علوم انسانی دریا، علوم مهندسی دریا، علوم زیستی دریا و علوم غیر زیستی دریا از جمله گروه های این حوزه iبه شمار می آیند.

وی تصریح نمود: بازنگری برنامه درسی جزء تکالیف این حوزه iبه شمار می آید که با بررسی های صورت گرفته با روسای دانشگاه های ساحلی تقسیم کار ملی صورت گرفته تا بتوانیم در طول ۵ سال آینده توسعه مبتنی بر نیاز های جامعه iبه روز رسانی آن، بومی سازی علوم و متناسب بودن با کشور و ارزش مداری در برنامه فعالیت ها قرار گرفت .

قدیمی اظهار داشت: برنامه های درسی می تواند iبه عنان قلب تپنده کشور iبه شمار آید که در گام بعدی باید iبه تالیف کتاب های مرجع پرداخته شود که این امر باید حتماً صورت گیرد تا شاهد رشد و توسعه روز افزون در این زمینه باشیم./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.