پاسخ ایران به تحریم‌های نفتی سوئیس/ کاهش ۱میلیارد دلار خرید کالاهای نفتی

عبدالحسین بیات در گفتگو با مهر در واکنش به تحریم‌های جدید چندین شرکت اروپایی همچون سوئیس علیه صنعت پتروشیمی ایران در فروش برخی از کالا و تجهیزات، گفت: اگر کشوری مجوز صادرات برخی از کالا و تجهیزات طرح‌ها و مجتمع های پتروشیمی را به ایران ندهد، بازارهای جایگزین وجود دارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه برای تامین برخی از کالاها تنها به یک بازار بسنده نمی‌شود، تصریح کرد: در شرایط فعلی برای حفظ جانب احتیاط اقدامات لازم برای متنوع سازی بازارهای تامین کالا و تجهیزات انجام گرفته است.

 

معاون وزیر نفت همچنین با اشاره به ایجاد کارگروه ویژه‌ای برای خودکفایی در طراحی، ساخت و تولید برخی از تجهیزات پیچیده صنایع پتروشیمی کشور، اظهار داشت: سال گذشته با مشارکت سازندگان داخلی ۱۵ طرح طراحی و ساخت کالا و تجهیزات مورد نیاز صنعت پتروشیمی در داخل کشور عملیاتی شده است.

 

به گفته این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی، هم اکنون برخی از تجهیزات و مواد شیمیایی پیچیده و پرکاربرد صنعت پتروشیمی همچون کاتالیست‌ها و مواد افزودنی، مبدل‌های صفحه‌ای، پمپ و سیستم‌های خنک کننده، قطعات یدکی انواع توربین‎های گازی و برخی از فیلترهای فلزی در داخل کشور تولید و واردات خارجی این تجهیزات متوقف شده است.

 

این مقام مسئول با یادآوری اینکه از ۲ سال گذشته تاکنون حدود یکهزار میلیارد تومان صرفه جویی ارزی با ساخت داخلی کالا و قطعات یدکی طرح های پتروشیمی در داخل کشور حاصل شده است، بیان کرد: در شرایط فعلی با وجود اعمال شدیدترین تحریم‌ها اما هنوز توسعه صنعت پتروشیمی متوقف نشده است.

 

وی با بیان اینکه در سالهای اخیر با وجود اعمال تحریم‌ها اما ایران از واردات برخی از محصولات پر مصرف و استراتژیک پتروشیمی همچون کود اوره و سود کاستیک و برخی از گریدهای پی.وی.سی به خودکفایی رسیده است، اظهارداشت: پیش بینی می‌شود در سالجاری هم با افتتاح و راه اندازی چندین طرح جدید پتروشیمی علاوه بر افزایش ظرفیت، امکان صادرات بیشتر محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری فراهم شود.

 

بیات پیشتر با تاکید بر اینکه برآوردهای انجام گرفته نشان می‌دهد که به طور متوسط سالانه حدود ۲ میلیارد دلار برای تامین انواع کالا، تجهیزات و مواد شیمیایی در صنایع پتروشیمی سرمایه گذاری می‌شود، اعلام کرده بود: بر این اساس، اگر امکان تولید یک محصول و یا کالای خاص در داخل کشور فراهم نباشد، ساخت این کالا به سازندگان خارجی سفارش داده می‌شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.