پاسخ بانک مرکزی به دارندگان حسابهای ارزی

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از بینا در تاریخ شنبه ۶ آبان ۹۱،

بینا- یک مقام مطلع در بانک مرکزی می‌گوید: عدم پرداخت اصل یا سود سپرده‌های ارزی توسط بانکها هیچ ربطی به بانک مرکزی یا کمبود ارز ندارد بلکه سوء مدیریت بانکها در حوزه منابع و مصارف ارزی چنین مشکلی را به وجود می آورد.
براساس گزارش تفسیری مهر، در ماههای اخیر خصوصا در هفته های پیش موارد اعتراض و شکایات فراوانی از سوی بعضی دارندگان حسابهای ارزی در شبکه بانکی ملاحظه می گردد که بر اساس آن، دارندگان این قبیل حساب ها از تعلل یا تأخیر در پرداخت وجوه حساب های ارزی خود در بانکها است، شکایت دارند.بر اساس گفته های تعدادی از این اشخاص، زمانی که آنها برای برداشت ارزی که از کشورهای دیگر یا توسط اشخاص دیگری به حسابشان واریز و حواله شده است به شعبه ارزی خود مراجعه می نمایند، بانک از پرداخت ارز حواله شده به حساب فرد که در واقع مالک قانونی آن تلقی می گردد، سرباز می زنند.

در موارد دیگر نیز بعضی دارندگان حساب‌های ارزی در مراجعه به بانک‌ها برای دریافت سود حساب ارزی خود یا دریافت سود اوراق مشارکت ارزی با پاسخ‌های مشابهی از سوی بانک ها مواجه شده اند. بانکها در مواردی نیز به مشتریان گفته اند معادل ارز مورد نیاز مشتری را با نرخ مرجع به ریال پرداخت خواهند نمود که تبعا با توجه به اختلاف قیمت میان ارز مرجع و بازار آزاد این پیشنهاد عجیب از سوی مشتریان پذیرفته نمی شود.بنا بر گزارش تفسیری های رسیده، بعضی بانکها با بیان اینکه در حال حاضر ارز مطالبه شده توسط دارنده حساب را ندارند، از پرداخت وجه مورد نظر مالک حساب امتناع می نمایند یا در مواردی هم تنها بخشی از کل مبلغ درخواست شده را آن هم با تأخیر به دارنده حساب می پردازند.نکته قابل توجه اینجاست که مسئولان شعب در مقابل اعتراض دارندگان حسابها به این تخلف بارز از قانون، تقصیرها را متوجه بانک مرکزی می دانند و با گفتن این قبیل جملات که بانک مرکزی، ارز مورد درخواست آنان را در اختیارشان قرار نداده است، در واقع دارنده حساب و متقاضی وجه را با نهاد ناظر حاکمیتی روبرو می نمایند.

اما اصل ماجرا چیست؟
بانکها در پاسخ مشتریان خود که سبب این اقدام را جویا می شوند عمدتا تقصیرها را بر گردن بانک مرکزی می اندازند و عدم تامین ارز مورد نیاز یا کمبود ارز را سبب عدم پرداخت اصل یا سود سپرده ارزی عنوان می نمایند.یکی از مقامات بانک مرکزی در توضیح این مطلب اما پرده از واقعیت برداشت. به نقل از این مقام مطلع در بانک مرکزی، عدم پرداخت اصل یا سود سپرده های ارزی توسط بانکها به هیچ ربطی به بانک مرکزی یا کمبود ارز ندارد بلکه سوء مدیریت بانکها در حوزه منابع و مصارف ارزی چنین مشکلی را بوجود می آورد.

بنا به نقل از این مقام مسئول، بانکها همانند حسابهای ریالی در مورد حساب های ارزی نیز موظفند هر زمان که دارنده سپرده، وجه خود را طلب کند، آن را به متقاضی پرداخت نمایند. این قاعده در حسابها و سپرده‌های ریالی و ارزی یکسان است. از این رو این سبب که به سبب کمبود ارز یا سیاست‌های بانک مرکزی به سپرده گذاران ارز داده نشود مانند این است که دارندگان حسابهای ریالی از دسترسی به پول های خود محروم شوند آن هم به این سبب که بانک مرکزی به بانک ها ریال نداده است!وی ادامه داد: واقعیت این است که بانکها با ارزهایی که توسط مشتریان سپرده می گردد یا ارزهایی که از نقاط مختلف به حساب دارندگان حسابهای ارزی حواله می گردد مانند ریال هایی که سپرده و حواله می گردد، برخورد می نمایند، یعنی مقداری را به عنوان ذخیره احتیاطی نگداری می نمایند و بقیه وجوه را به گردش درمی آورند. در شرایط فعلی اما به علل گوناگونی که در یک کلام می توان آن را سوء مدیریت نام نهاد، بانکها از نگهداری ذخیره احتیاطی ارز غفلت می نمایند؛ بنا براین در برابر درخواست اصل یا سود سپرده ای ارزی یا ارزهای حواله شده دچار کمبود می شوند.

وی ادامه داد: در چند هفته اخیر خصوصا بانک مرکزی در برابر شدت گرفتن این مشکلات مدیریتی در بعضی بانکها ناگزیر مقداری ارز در اختیار آنها قرار داده است تا پاسخ مشتریانشان را بدهند اما واقعیت این است که ایجاد این مشکل ارتباطی به بانک مرکزی یا کمبود ارز ندارد بلکه معلول سوء مدیریت بانک ها است.بنا بر این گزارش تفسیری، تکرار این تخلف از سوی بانکها طی هفته های اخیر علاوه بر اینکه به مستمسکی برای تحریم نمایندگان کشور تبدیل شده است تا به تبلیغات مسموم علیه کشورمان بپردازند، بانک مرکزی را واداشته است تا بخشنامه های پیشی را خود را در این باره مجددا تکرار کند.

به عنوان نمونه در بخشنامه ای که به تاریخ ۱۸ مهر ماه توسط بانک مرکزی خطاب به شبکه بانکی صادر شده، آمده است:
سود متعلقه به حساب‌های سرمایه‌گذاری ارزی مدت‌دار باید به صورت ارزی محاسبه و‌ پرداخت شود. در این بخشنامه آمده است: دارندگان‌ارز‌ (اسکناس) می‌توانند ضمن مراجعه به بانک‌های عامل در قالب سپرده‌های قرض‌الحسنه‌(پس‌انداز و جاری) و سرمایه‌گذاری‌(مدت دار)، نسبت به افتتاح حساب ارزی اقدام نمایند. چنانچه متقاضی خواهان دریافت سود متعلقه یا بخشی از سپرده مفتوحه بوده یا قصد انسداد حساب را داشته باشد، بانک عامل مکلف است عین ارز وصول شده یا معادل آن به سایر ارزهای جهان‌روا (با موافقت متقاضی)‌ را به صورت نقدی (اسکناس) از محل منابع ارزی خود تامین و به مالک حساب پرداخت نماید. اخذ هرگونه تعهد توسط بانک عامل از دارندگان حساب مبنی بر پرداخت ارز در حد مقدورات و یا معادل آن به ریال جهت افتتاح حساب ممنوع است.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.