پاسخ به سوالات خوانندگان خبرآنلاین:باید منشاء ارز را اعلام کنید تا کالا از گمرک ترخیص شود

۰۸م آذر ،

دراین رابطه یکی از خوانندگان خبرآنلاین می نویسد: در بخشنامه ای که توسط گمرک در تاریخ ۱ اذر ابلاغ شده است اعلام شده است که کسانی که در ارز بازار ازاد خرید خارجی کرده اند امکان ترخیص کالا با وجود داشتم ثبت سفارش ندارند. حال انکه خود وزیر یکی دو ماه پیش اعلام کرد اولویت های ۱ تا ۷ ارز خود را از بازار مبادلات بگیرند و ۸ و ۹و ۱۰ از بازار ازاد ارز تهیه کنند. (در ان زمان هنوز اولویت ۸ ارز مبادلاتی نمی گرفت)حالا که ما با استناد به همین حرف خرید کرده ایم و مقداری از بارمان رسیده و در گمرک است و مقداری در راه است اعلام کرده اند امکان ترخیص نیست.این یعنی چه؟ لطفا پیگیری کنید.
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در مورد گلایه بعضی بازرگانان مبنی بر توقف ترخیص کالا در گمرک به بهانه عدم تهیه ارز از مرکز مبادلات گفت: چنین چیزی به هیچ وجه صحت ندارد، ترخیص همه کالاهایی که اسناد قانونی آن فراهم شده باشد، همچنان مانند قبل آزاد است و فقط یک شرط به واسطه مصوبه دولت قرار داده شده که واردکننده ملزم است، منشأ ارز را اعلام کند.
عباس معمارنژاد، در مورد عدم ترخیص کالا از گمرک گفت: متأسفانه صحبت‌هایی که می‌شود، درست نیست، چون بر اساس مصوبه دولت که به گمرک ابلاغ شده، انواع رویه تامین ارز برای واردات، همچون قبل آزاد است، هیچ فرقی نمی‌کند که واردکننده از کجا ارز تأمین کرده باشد و فقط در مصوبه گفته شده به خاطر شفافیت، باید واردکننده کالا منشأ ارز خود را به گمرک اعلام کند.
وی گفت: قبلا واردکنندگان منشأ ارز برای کالای وارداتی را اعلام نمی‌کردند، اما اکنون برای شفافیت بیشتر و بر اساس مصوبه دولت باید منشأ ارز را اعلام کنند که آیا این واردات در مقابل صادرات بوده،ارز از مرکز مبادله تهیه شده،از نظام بانکی یا از کدام صرافی و یا اینکه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است و یا اعتبار ارزی دریافت کرده است، به هر حال باید منشأ ارز را به گمرک اعلام کند.
معمارنژاد تأکید کرد: همه کالاهایی که اسناد آن درست باشد، از گمرک ترخیص می‌شود و این بر اساس مصوبه دولت عمل می‌شود که منشأ ارز به خاطر شفافیت باید به گمرک اعلام شود.

۴۵/۲۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.