پاسخ به ۲۰ سئوال خوانندگان

۱۴ام بهمن ،

رییس مرکز اطلاع رسانی آموزش وپرورش با حضوردرخبر آنلاین :

محبوبه ریاستی :در مصاحبه با علی فرهادی رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش تلاش کردیم پاسخگوی سوالات شما باشیم وابهاماتی که وجود دارد و شما ان را در بخش مشکلات مردم مطرح کردید را بر طرف کنیم.

آقای فرهادی، یکی از کاربران به نام ایمانی پرسیده چرا پاداش بازنشستگان فر هنگی داده نمی شود؟
در حال حاضر در مورد بازنشستگی فرهنگیان ما مشکلاتی داریم که در حال رفع ورجوع آن ها هستیم وسعی خواهیم کرد به زودی آن را بر طرف کنیم .امیدواریم تا پایان سال حداقل بتوانیم بخشی از آن ها را پرداخت کنیم واز همه این جا می گویم که ما شرمنده این همکارانمان هستیم وبه محض این که بودجه داده شود این کار را انجام خواهیم داد بهرحال ما در این زمینه تمام تلاش خود را خواهیم کرد.

محمد پرسیده چه زمانی کل مدارس مشهد هوشمند خواهد شد؟
این سوال بسیار جای خوشحالی دارد چراکه این تحول را مدارس شهرستانی ما هم نیز پذیرفته اند بهرحال ما طبق سند تحول نباید مدرسه ای داشته باشیم که هوشمند نشده باشد وباید از تکنولوژی و چند رسانه ای بودن استفاده کنیم و در حدود ۶سال این امر باید استقرار کامل پیدا کند وحتی در بودجه سال۹۱یک بخشی به هوشمند سازی مدارس تخصیص داده شد ضمن این که باید بگویم اعضای شورای آموزش و پرورش استانها انجمن اولیاءومربیان و خانواده های دانش آموزان در این امر بسیار می توانند کمک کنند واگر این همکاری شکل بگیرد می توانیم تا کمتر از ۶سال دیگر تمام مدارس کشور را هوشمند سازی کنیم چراکه این مسئله به نفع بچه های خودمان است.ویک انتخاب نیست بلکه یک اضطرار است.

آیا تبلت دادن به دانش آموزان هم در راستای همین هدف است؟
بله همین طور است مسائل فناوری هیچ گاه پایان نخواهد داشت وباید با علم روز وتکنولوژی پیش برویم حتی والدین هم دیگر باید سواد رایانه ای داشته باشند تا از طریق آن با وضعیت تحصیلی دانش آموزانشان آشنا شوند واین موضوع برای آن ها یک الزام است به طور مثال از طریق ایمیل می توانند نمرات فرزند خود را ببینند بنابر این ما باید با تجهیزات کامل سر کلاس های هوشمند حاضر شویم.

یک دانش آموز به نام علی پرسیده آیا تنبیه بدنی در مدارس توسط معلم وناظم قانونی است؟
خیر به هیچ وجه ما بارها در این مورد صحبت کرده ایم وتحت هیچ عنوان وشرایطی نباید این کار صورت پذیرد چراکه کاملا غیر قانونی است واگر تخلفی در این مورد صورت گرفت می توانید به واحد شکایات ما در هر استان مراجعه و مشکل خود را بیان کنید حتی ما در این مورد واین گونه تخلفات قوانینی نیز داریم .

آقای فرهادی بسیاری از والدین از این مسئله شکایت داشته اند که چرا مدارس خرج وسایل گرمایشی را از آن ها طلب می کنند؟
این مسئله اصلا قانونی نیست ضمن این که تمام مواردی هم چون آب برق گاز ردیف خاص خود را در بودجه دارند ومثلا نمی شود هزینه خرید بخاری را صرف خرید کامپیوتر کرد البته نا گفته نماند که در مناطق جنوبی ایران فقط شاید یک ماه در سال به وسایل گرمایشی نیاز پیدا کنند بهرحال گرفتن پول اجباری از والدین درست نیست.

زهرا پرسیده آیا مربیان قرآنی شامل طرح تبدیل وضعیت که وزیر گفته خواهند شد یا خیر؟
ببینید آن مصاحبه جناب وزیر هیچ ارتباطی با بحث های اخیر استخدام در کشور ندارد واستخدام در مجلس دست دولت و مجلس است آن هم به سبب گستردگی ای که وجود دارد آن هایی که قراردادی می باشند هنوز یک سال هم از قراردادشان نگذشته است پس باید صبر کنند در غیر این صورت هم ما طابع مجلس و قانون هستیم.

سیما پرسیده من به همراه تعداد دیگر از همکارانم در شاهین دژ شهرستانی دور افتاده در فاصله ۳۰۰کیلومتری مرکز استان آذربایجان غربی به ارومیه منتقل شدیم ودر این انتقال با مشکلات بسیاری از جمله نگهداری فرزند شیر خوار وعدم وجود شغل برای همسرانمان مواجه شدیم آیا امکان انتقال به جای بهتری هست؟
هر ساله بسیاری از معلمان جا به جا می شوند چون ما اصلا در آموزش و پرورش بحث ساماندهی داریم بهر حال ممکن است حل بشود و ممکن است حل نشود اگر روزنه ای وجود داشته باشد ان شاالله که این اتفاق می افتد بهر حال این موضوع تاکید وزیر هم هست که انتقال ها به گونه ای باشد که خانواده ها از هم جدا نباشند و یا با مشکلی رو به رو نشوند.


آیا آموزش و پرورش برای ایاب و ذهاب معلمان اقدامی انجام داده است یا خیر؟چند وقت پیش هم که مینی بوس معلمان دچار مشکل شد اگر خاطرتان باشد؟

بله واین گونه حوادث واقعا دلخراش و سبب تاسف است اما باید بگویم قانون گذار در این مورد برای ما الزامی نگذاشته است وما منبع در آمدی خاصی نداریم ضمن این که من فکر می کنم با رعایت جذب همکاران بومی در هر منطقه از کشور این مشکل نیز بر طرف خواهد شد اما با این حال ما بطور داوطلبانه این مشکل را برای همکارانمان حل کرده ایم ووسایل رفت و آمد را محیا کردیم .

اصفهانی پرسیده آموزش و پرورش چه زمانی قصد دارد حق الزحمه تصحیح اوراق امتحانات نهایی خرداد ۹۱را پرداخت کند البته زمان بسیاری تا آغاز دوباره امتحانات پایانی باقی نمانده است؟
ان شالله این حق الزحمه ها هم پرداخت خواهد شد وباید بگویم به سبب شرایط فعلی کشور وکمبود بودجه این کار با تاخیر مواجه شده است که به زودی بر طرف خواهد شد.

حمیدی گفته من دانش آموز سال سوم راهنمایی هستم اعلام کرده اند معدل کل کلاس ۲۰درصد در نتیجه آزمون ورودی دبیرستانهای نمونه برای هر داوطلب تاثیر دارد آیا به نظر شما عادلانه است که شرطی را اعلام کنند که در سال قبل این شرط وجود نداشته است ضمن این که در هر شهری هر معلمی یک جور تصحیح می کند وهر کسی هم سخت گیری خاص خودش را دارد؟
اولا که ارزشیابی این گونه نیست دوما این که تمام معلمان ما آموزش دیده می باشند ما باید یک روش متعادل وجامع داشته باشیم که ترکیبی باشد از آزمون نمرات کلاسی فعالیت های کلاسی و…ضمن این که در تمام امتحانات حتی استخدام های دولتی معدل شرط است بهر حال در این مورد ما طرح شهاب را هم در دست کار داریم که جزئیات آن در کمتر از یک ماه دیگر اعلام و انجام خواهد پذیرفت.

علی پرسیده چرا نگارش تازه فارسی به رسانه ها ابلغ نمی شود چیزی که کودکان می آموزند با آن چه که در روزنامه ها و زیر نویس تلویزیون میبینند فرق دارد؟
ببینید در این مورد حوزه آموزش و پرورش در اختیار ما ست ومی توانیم آن چیزی که در حوزه ما است را حل کنیم اما این کافی نیست و ارگانهایی مانند ارشاد صدا و سیما هم باید با ما همسو باشند تا نتیجه بگیریم.

حمیدی پرسیده پس کی حقوق معلمان افزایش خواهد داشت؟
ببینید ما معتقد هستیم معلمی یک شغل بسیار سخت است و برای همین او نباید دغدغه ای داشته باشد وواقعا اگر دست ما بود بیشترین حقوق ها را به معلمان می دادیم اما قانون گذاران این موضوع را تعیین می کنند ودست ما نیست بهر حال ما سعی می کنیم از مجلسی ها بخواهیم که با افزایش حقوق فرهنگیان موافقت کنند ضمن این که ما در شهر های بزرگ بیشتر این مشکل را داریم آن هم به خاطر هزینه های بالایی که در این شهرها و بخصوص تهران وجود دارد.

محمد ک پرسیده من مدت۸سال حق التدریس بودم حالا۳سال است که استخدام شدم آیا ۸سال سابقه من در بیمه خواهد آمد یا خیر؟
اگر جزو حق التدریسی های قبل باشند خیر سابقه ای در بیمه نخواهند داشت ولی اگر جزو حق التدریسان تازه باشند وبیمه پرداخت کرده باشند بله طبق مصوبه دولت آن ۸سال جزو بیمه یشان خواهد بود.

محمد نژاد گفته مگر در قانون اساسی تحصیل رایگان نیست که پول کاغذ a4را هم والدین باید بپردازند؟ضمن این که باید بگویم در شهرک ولی عصر خوی مدرسه استاد شهریار هنوز بچه ها در کانکس درس می خوانند.
ببینید در قانون مشارکت داوطلبانه اولیا دیده شده است و لی دریافت وجه اجباری خیر تمام مدارس ما تامین کاغذ شده اند در مورد پرسش دوم هم باید این مسئله را پیگیری کنم و بعد نتیجه اش را بگویم.

اصلا مگر ما هنوز مدارس این چنینی داریم؟
بله البته این مدارس پیش ساخته می باشند و برای قومیت هایی مثل کوچ نشینان استفاده می گردد که بتوانند راحت آن را حمل و نقل کنند.ومختص به اشخاص خاص با شرایط خاص است مثل آن هایی که در کوهستانها زندگی می کنند است چراکه آموزش وپرورش باید شرایط تحصیل همه دانش آموزان کشور را در هر منطقه ای که می باشند فراهم کند.واین مسئله وظیفه اصلی این نهاد است.

سحر پرسده بالاخره معلمین پیش دبستانی استخدام خواهند شد یا خیر؟از این بلاتکلیفی خسته شدیم کسی هم پاسخگویمان نیست.
ببینید ما دوست داریم کسی بی شغل و بی جایگاه نباشد در مورد استخدام معلمان پیش دبستانی هم قانون تصمیم می گیرد ونه ما ضمن این که باید بگویم قانون مجلس می گوید پیش دبستان یک مقطع غیر دولتی است و چون غیر دولتی است پس استخدامی هم در کار نیست این مقطع یک مقطع انتخابی و داوطلبانه است الزلمی هم ندارد که کلاس اولی ها حتما باید این مقطع را گذرانده و بعد وارد دبستان شوندو بهرحال نمی شود جایی که غیر دولتی است ما نیروهای دولتی استخدام کنیم .

رحیم پرسیده چرا در جذب دانشگاه فر هنگیان امسال بی عدالتی های بسیاری صورت گرفته است دختر بنده با رتبه ۴هزار منطقه دو ومعدل دیپلم ۱۷رد شد ولی هم کلاسی ایشان با رتبه کشوری ۷۰هزار ومعدل یپلم ۱۳ قبول شد چرا باید سطح سواد معلمین آینده کشور تا این حد پایین باشد؟
شاید دختر ایشان برای مراکز استان داوطلب شده اند ضمن این که سازمان سنجش بر اساس قائده ای که دارد دانشجو جذب می کند واز همان جا باید پیگیر مشکلشان باشند.وباید بگویم مسائل بومی هم در این انتخاب ها بی تاثیر نیست.ودر دانشکده های دیگر شاید تنها رتبه علمی مهم باشد اما در دانشکده فرهنگیان مسائل دیگری مانند گزینش هم مهم است چراکه معلمی شغل حساس و ارزشمندی است.

سجاد پرسیده آیا برای سال آینده آموزش و پرورش برنامه ای برای استخدام معلم برای هنرستانهای فنی و حرفه ای دارد؟

بله از طریق دانشکده فرهنگیان البته اگر تحصیلات ندارند اگر دارند خیر استخدام نمی کنیم چراکه در حال حاضر ما سعی می کنیم نیروهای خود را از طریق دانشکده قرهنگیان تامین کنیم وبرای همین این گونه اشخاص باید در دانشکده های آموزش وپرورش تحصیل کرده باشند.

ماشالله پرسیده از ابتدای مهر تاکنون هیچ سرانه ای به مدارس داده نشده است وتعدادی از مدیران از جیب خود هزینه ها را تامین کرده اند چرا؟
متاسفانه ما امسال در بحث سرانه مشکل داشتیم اما با صحبت هایی که با مسئولین شده است لازم نیست هزینه های حامل انرژی را بدهند وبه محض این که سرانه ها پرداخت شد آن ها را می پردازیم.

ودر آخر مریم پرسیده این نظام رتبه بندی معلمان چه شد؟
ما در آموزش و پرورش توسط یک کار گروه به شدت پیگیر این موضوع هستیم البته کارهای نهایی آن انجام شده است ومعتقد هستیم که نظام رتبه بندی یکی از مسائل مهم در سند تحول محسوب می گردد.

۴۵۴۵ 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.