پاسخ خبرآنلاین به خوانندگان : شرایط معافیت ها وخرید خدمت مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور

۱۶م دیماه ،

 علیرضا یکی از خوانندگان خبرآنلاین نوشته بود:«شرایط امکان خرید خدمت سربازی برای ایرانیان مقیم خارج در قانون پیشین سربازی وجود داشت.زیرا براساس آن اگر فردی تا پایان سال ۱۳۸۲ از ایران خارج شده بودند و حداقل دو سال در خارج زندگی کرده بودند میتوانستند خدمت سربازی خود را خریداری کنند. این قانون تا پایان شهریور ماه سال تمدید شد.
آیا در قانون تازه سربازی هم امکان مشابهی برای ایرانیان مقیم خارج درنظر گرفته شده است؟ اگر چنین باشد شرایط آن تغییری کرده است؟ اگر هم شرایطی در نظر گرفته نشده آیا برنامه ای جهت احیای این قانون در آینده نزدیک وجود دارد؟»
درپاسخ به سئوال این خواننده باید عنوان داشت:« مشمولانی که قبل از تاریخ ۲۹/۱۲/۸۲ از کشور خارج شده و حداقل ۲سال بعد از ۱۳سالگی در خارج از کشور اقامت داشته‌اند. مشمولان مقیم خارج از کشور درصورت داشتن شرایط لازم شخصاً به کنسولگری یا نزدیکترین نمایندگی جمهوری اسلامی در کشور محل اقامت مراجعه نمایند و مدارک مورد نیاز از قبیل گواهی ۲ سال اقامت در خارج از کشور که باید توسط نمایندگی جمهوری اسلامی تائید شده باشد و کپی شناسنامه و صفحه توضیحات و عکس و مدرک تحصیلی به تائید نمایندگی ایران رسانده نمایندگی نیز پس از تائید، آن را برای وزرات امور خارجه ارسال می نماید وکیل مشمول با وکاتنامه محضری مدارک را که مجددا در وزرات امور خارجه تائید شده است اخذ و به سازمان وظیفه عمومی مراجعه می نماید کارشناس سازمان پس از بررسی مدارک در صورت داشتن شرایط معافیت را صادر می نماید لازم به ذکر است چنانچه مدرک تحصیلی در خارج از کشور اخذ شده باشد باید به تایید وزارت علوم و یا بهداشت رسیده باشد اقامتهای کمتر از ۹ ماه در هر سال مانع بهره مندی از معافیت خرید ریالی می باشد
همچنین مشمولانی که قبل از سن مشمولیت از کشور خارج شده و در حال حاضر مشغول به تحصیل می باشند نیز در صورتیکه پیوستگی تحصیلی خود و سنوات قانونی را رعایت نموده باشد میتواند از معافیت تحصیلی استفاده نماید و با مراجعه به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران میتواند برای معافیت تحصیلی اقدام نماید البته دانشگاه و رشته تحصیلی باید مورد تائید وزرات علوم باشد
از سوی دیگر مشمولاتی که در خارج از کشور در کالج مشغول به تحصیل می باشند چنانچه کالج آنها به عنوان پیش دانشگاهی محسوب شود با دریافت گواهی اشتغال به تحصیل از محل تحصیل وتائید آن توسط نمایندگی جمهوری اسلامی آن را برای بستگان و یا وکیل خود ارسال و وکیل با مراجعه به مرکز امور بین الملل و مدارس ایرانیان خارج از کشور و ارائه آن با این مرکز نامه درخواست معافیت را دریافت و سپس برای صدور معافیت تحصیلی به سازمان وظیفه عمومی مراجعه می نماید با صدور معافیت تحصیلی تردد مشمول در سال ۳ ماه بلامانع است.

اگر دانشجویی غیبت نداشته باشد می تواند ازمعافیت تحصیلی در خارج از کشور استفاده کند

سرهنگ حجت الله واعظی نژاد معاون قوانین و مقررات سازمان وظیفه عمومی نیزدرگفت و گویی که دراواخرمهرماه با خبرگزاری مهرانجام داده بود به معافیت های تازه ایرانیان خارج ومعافیت های تحصیلی اشاره کردوگفت:« درقانون تازه وظیفه عمومی که مطابق با قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور است فقط به مشمولان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر و معادل آن در حوزه های علمیه که علاقمند به تحصیل در خارج از کشور می باشند اجازه داده شده که در صورت داشتن شرایط برای ادامه تحصیل, به خارج از کشور مسافرت کنند.»
وی دربارهٔ این شرایط نیز گفت:« اگر این اشخاص در مقطع کارشناسی ارشد یا بالاتر پذیرفته شوند و شرط بعدی این است که دانشگاه و رشته تحصیلی آنان مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت باشد. شرط سوم این است که بیش از یکسال از تاریخ فراغت آن ها در مقطع قبلی نگذشته باشد و وارد غیبت نشده باشند. در این صورت اشخاص می توانند با سپردن تضمین های لازم برای ادامه تحصیل به خارج از کشور مسافرت کنند.»
او ادامه داد:« براساس ماده ۳۷ قانون،ایرانیان مقیم خارج و فرزندان ماموران ثابت دولت در خارج از کشور که در مدارس ایرانی یا موسسات خارجی که مورد تائید وزارت آموزش و پرورش است درس می خوانند اگر به سن مشمولیت برسند می توانند از معافیت تحصیلی دانش آموزی برخوردار شوند. ایرانی هایی که در خارج از کشور تحصیل می کنند،تا سقف یکسال پس از فراغت از تحصیل ادامه تحصیل آنها دردانشگاههایی که مورد تائید وزارت علوم و بهداشت، بلامانع است.»
۴۵۲۳۵
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.