پاسخ خبرآنلاین به خوانندگان: معافیت های خاص سربازی کدام است؟

۱۰م دیماه ،

امیر یکی از خوانندگان نوشته بود:«سلام، خسته نباشید اگرامکان داره دربارهٔ معافیت جبهه پدراز مسئولین ذیربط سوال بفرمایید که همچنان معافیت شامل فرزند می گردد یا نه»
در پاسخ بعه این خواننده عنوان می داریم که طبق قوانین معافیت های خاص رزمندگان با ۳۰ماه سابقه جبهه یک فرزند و رزمندگان با بیش از ۶۰ ماه سابقه و بالاتر جبهه،۲ فرزند خود را می توانند معاف کنند.»
یکی دیگرازخوانندگان خبرآنلاین نیزنوشته بود:« با عرض سلام می خواستم از شما خواهش کنم که از مسئول بپرسید که ایا امکان دارد که دوباره به فرزندان ایثارگر کسر خدمت داده شود؟ تا به این ترتیب عدالت رعایت شود؟ بنده سال ۸۹ مشمول خدمت سربازی بودم ولی متاسفانه به سبب اینکه کارت پایان خدمت پدرم مفقود شد نتوانستم اقدام کنم .با وجود اینکه پدرم برای گرفتن کارت پایان خدمت نتوانست دو بار به زاهدان و اردبیل رفت. نتوانست سابقه جهه خود را دریافت کند. درنتیجه قانون حذف شد.می خواستم بدونم که احتمال دارد که دوباره کسر خدمت ایثارگری داده شود؟»
ماه قبل خبری ازسردارموسی کمالی، مشاور رئیس ستاد کل نیروی های مسلح در کمیسیون مجلس انتشار یافت.او در کمیسون به سئوال نمایندها در این باره پاسخ گفته بود.در خبرمنتشره شده عنوان شده بود، سردارموسی کمالی، مشاور رئیس ستاد کل نیروی های مسلح که یکی از مقامات نظامی حاضر در این جلسه بود، دربارهٔ سوالات اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به خبرآنلاین گفت: «نماینده های مجلس دربارهٔ معافیت ها و کسر خدمت هایی که وجود دارد، سوالاتی داشتند. می خواستند آخرین وضعیت قانون خدمت سربازی و علل تغییرات را بدانند. توضیح دادیم که قانون تازه خدمت سربازی که تصویب شده نسبت به قانون قبلی معافیت ها را گسترش داده است.»
به گفته او یکی از سوالات مربوط به کسر خدمت های ایثارگران بوده است: «گفته شد براساس موالید ذکور و نیاز نیروهای مسلح، تصمیماتی دربارهٔ کسر خدمت ها و معافیت ها گرفته شده است؛ تعداد موالید کم شده است و به همین سبب تعداد مشمولان خدمت سربازی هم کم شده است. با توجه به این شرایط تناسب ایجاد کردیم و چنین تصمیم گرفتیم؛ معافیت و کسر خدمت نخبگان و محققان و … به قوت خودش یاقی بماند. اما کسر خدمت ایثارگران و جانبازان و آزادگان را تمدید نکردیم. همچنین معافیت هایی برای فرزندان خانواده های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد قرار دادیم. به همین سبب معافیت ها گسترش پیدا کرده است. ضمن اینکه معافیت های بسیجیان به قوت خود باقی است.»
چهت اطلاع خوانندگانی که ممکن است سئوالات مشابهی در این باره داشته باشد بعضی از قوانین نظام وظیفه و معافیت های خاص را منتشر می کنیم:
– آیا برای خود آزادگان معافیت یا کارت پایان خدمت تعلق می گیرد؟
بله، مشروط بر آنکه بیش از سه سال آزاده بوده باشد
– آیا به منسوبین جانبازان معافیت تعلق می گیرد؟
در صورتی که کمیسیون پزشکی بنیاد شهید تائید نماید که جانباز نیاز به مراقب دارد یک نفر از منسوبین از خدمت معاف خواهند شد
– آیا تلفیق جبهه و جانبازی نیز میتوانند از معافیت استفاده نمایند؟
یکی از فرزندان ایثارگری که مدت جبهه وی با مدت جانبازی وی به عدد ۳۰برسد و همچنین دو فرزند ایثارگری که تلفیق مدت جبهه و جانبازی وی به عدد ۶۰ برسد از خدمت معاف خواهند شد.
۱۱- آیا خانواده شاهد میتوانند درخواست کارت معافیت جایگزین نمایند؟
بله ، مشروط بر آنکه دریافت کننده اول کارت معافیت، فوت یا به استخدام در نیروهای مسلح و یا در قواره معافیتهای عفو رهبری قرار گرفته باشند.
۴۵۲۳۵
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.