پاسخ سرپرست سازمان سنجش به اعتراضات آزمون دکتری/ کجا گفتیم که سه برابر ظرفیت معرفی می کنیم؟

به گزارش خبرآنلاین؛ بسیاری از داوطلبان که نام آنها در فهرست مجازان بوده است در مرحله مصاحبه به هیچ دانشگاهی معرفی نشدند و برای اعتراض مقابل سازمان سنجش تجمع کردند.
پس از کش و قوس های بسیار، امروز سرپرست سازمان سنجش حاضر شد به ابهامات داوطلبان آزمون دکتری پاسخ دهد.
ابراهیم خدایی امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: دانشگاهها تا ۱۵ مرداد فرصت دارند نتایج مصاحبه مجازین آزمون دکتری را به سازمان سنجش اعلام کنند و سازمان نیز اسامی بیش از ۱۰ هزار و ۱۸۲ پذیرفته شده نهایی آزمون دکتری را تا ۲۰ شهریور اعلام خواهد کرد.

 

تغییرات دومین آزمون

وی با اشاره به اصلاحات دومین آزمون دکتری نیمه متمرکز و تغییرات این آزمون نسبت به اولین آزمون دکتری نیمه متمرکز، می افزاید: کاهش تعداد معرفی شدگان به دانشگاه‌ها یکی از این تغییرات بود، به گونه‌ای که سال گذشته به دلیل افزایش تعداد مجازین و معرفی‌شدگان آزمون دکتری به دانشگاه‌ها برای مصاحبه و غیرقابل پیش‌بینی بودن انتخاب معرفی‌شدگان، در نهایت به دلیل وجود برخی اعنراضات، با تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی ۳۵۰۰ ظرفیت جدید ایجاد شد.وی با بیان اینکه امسال آزمون دکتری اصلاح شد و در آن در فرایند پذیرش و اعلام معرفی‌شدگان برای مصاحبه به دانشگاه‌ها اصل عدالت رعایت شده است، می گوید: در دفترچه ذکر شد که پس از انتخاب رشته داوطلب با توجه به ظرفیت هر کد رشته محل دانشگاه‌ها، بر اساس اولویت کدرشته محل انتخابی و نمره علمی آزمون و سایر ضوابط مثل سهمیه‌ها، از بالاترین نمره برای مصاحبه دعوت می‌شوند اما برخی داوطلبان از این مساله که ۵۰ درصد ظرفیت آزمون دکتری به سهمیه ایثارگران و مربیان تعلق دارد، غافل بودند.

وی با بیان اینکه با این شیوه پذیرش امسال اصل عدالت رعایت شد، می گوید:‌ اگر بعد از اعلام نتایج نهایی پذیرفته شدگان در شهریور ماه ظرفیت خالی وجود داشت، بر اساس رتبه و بالاترین نمره افراد جدیدی برای مصاحبه به دانشگاه‌ها معرفی خواهند شد.
 

کجا گفتیم که سه برابر ظرفیت معرفی می کنیم؟

به گفته خدایی، سازمان سنجش در هیچ اطلاعیه رسما اعلام نکرده بود که سه برابر ظرفیت به دانشگاهها معرفی می کند: اینگونه استنباط می‌شود که سازمان ۱۶ هزار داوطلب را به دانشگاه‌ها معرفی کرده است که اگر بر اساس ظرفیت ۱۰ هزار نفر در نظر بگیریم میزان ۱٫۶ برابر ظرفیت می‌شود. بر این اساس با احتساب سهمیه‌ها میزان معرفی افراد به دانشگاه‌ها برای مصاحبه ۳٫۱ برابر ظرفیت خواهد بود و با در نظر گرفتن رشته‌محل‌ها میزان معرفی افراد بین ۴ تا ۱۱ برابر در هر رشته محل بوده است.

 

مانند سال های پیش بود
این درحالی است که چند روز پیش حسین توکلی مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در این باره به خبرآنلاین گفت: ما دقیقا مانند آزمون کنکور سراسری و کنکور کارشناسی ارشد عمل کردیم که وقتی فردی بالاترین نمره را دارد، اولویت های انتخابی اش بررسی می شود و اگر در اولویت اول خود پذیرفته شود اولویت های بعدی وی دیگر مورد بررسی قرار نمی گیرد و افراد بعدی هم به همین صورت بررسی می شوند.

در همین زمان رئیس سازمان سنجش تغییر کرد و با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ابراهیم خدایی، معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور، رئیس این سازمان شد.

داوطلبان برای رسیدن به خواسته خود در مقابل مجلس تجمع کردند و کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز برای پاسخگویی از خدایی دعوت کرد. در این زمینه محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گو با خبرآنلاین اعلام کرد که سازمان سنجش مطابق با‌‌ همان دستورالعمل‌ها و اطلاعیه‌هایی که صادر کرده بود عمل کرده است البته ابهامات به مسئولان این سازمان اعلام شد.
وی بیشتر مشکل را عدم اطلاع رسانی درست سازمان سنجش دانست.
۴۷۲۳۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.