پاسخ عالم اهل سنت به ادعای وهابیت در قالب کتاب منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، از جمله مسائلی که ذهن مردم را به خود مشغول ساخته، دو مسأله توسل و زیارت است، برخی افراط گرایان این دو را در قالب مسائل اعتقادی مطرح می‌کنند و با بحث پیرامون این دو موضوع کرامت بسیاری از بزرگان دین و مسلمانان را خدشه‌دار می‌کنند. این کتاب حاصل تلاش اندیشمندی از اهل سنت است که وقتی می‌بیند وهابیان، مسلمانان را به سبب توسل و زیارت مشرک می‌دانند، به نقد و بررسی عقاید آنان می‌پردازد و اختلاف در مسأله توسل را اختلاف در فروع دین می‌داند.

نویسنده در مقدمه اثر‌ خود آورده است: «پس از بیان مواردی که از دیدگاه خودم در احادیث، صحیح به نظر می‌رسد، این است که نشان دهم اختلاف در مسأله توسل، اختلاف در فروع دین است؛ از این رو شایسته نیست چنین مسأله‌ای سبب شود که برادر مسلمانی به دیگر برادر مسلمان خویش، عیب بگیرد.»
 
این کتاب در ۵ فصل و ۳۷۶ صفحه تدوین شده است که در فصل اول با عنوان توسل، به مطالبی چون «انواع توسل»، «توسل از دیدگاه شوکانی»، «توسل از دیدگاه آلوسی» و «توسل مبحثی غیر اعتقادی» می‌پردازد.
 
فصل دوم در مبحث زیارت و کلام فقها در استحباب زیارت با دلایل قرآنی، روایی و اجماع تدوین شده‌است. مؤلف در اثبات استحباب زیارت با دلیل قرآنی با ذکر آیه ۶۴ سوره نساء؛ «و اگر این مخالفان هنگامی که به خود ستم می‌کردند، به نزد تو می‌آمدند و از خدا طلب آمرزش می‌کردند و پیامبر هم برای آنها، استغفار می‌کرد، خدا را توبه پذیر و مهربان می‌یافتند»، به تفسیر آن پرداخته است.
 
فصل سوم کتاب به بررسی احادیث توسل و ذکر ده روایت می‌پردازد. از جمله روایات این است که رسول خدا صلی الله علیه و آله هر صبح و شام با این دعا خدا را می‌خواند: «بار پروردگارا به نور وجهت که آسمان‌ها و زمین را روشن ساخته و هر حقی که برای توست و به حقی که سائلان بر تو دارند، می‌خواهم در این صبح یا شب مرا بپذیری و با نیرویت مرا از آتش جهنم دور سازی.»
 
فصل چهارم به بیان احادیث توسل صحابه به رسول خدا صلی الله علیه و آله و ذکر دو روایت راهکار عایشه برای خشکسالی مدینه و توسل برای رفع خشکسالی در زمان عمر پرداخته است. فصل پنچم هم به بررسی احادیث زیارت می‌پردازد که در آن به ده حدیث اشاره شده است؛ از جمله حدیث پاداش زیارت که رسول اکرم می‌فرماید:«کسی که قبر مرا زیارت کند، شفیع او خواهم بود و کسی که در یکی از دو حرم مکه و مدینه از دنیا برود، خداوند او را در قیامت در زمره کسانی که از عذاب در امانند، برخواهد انگیخت.»
 
کتاب «بررسی احادیث توسل و زیارت» در قطع رقعی، شمارگان هزار نسخه، قیمت ۴ هزار و ۳۵۰ تومان چاپ شده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.