پاسخ فرزین به ابهامات تصمیم ناگهانی دولت برای افزایش یارانه نان

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها درباره دلایل تصمیم ناگهانی دولت برای افزایش یارانه نان به مذاکرات پنج ماه پیش دولت در این باره اشاره کرد و گفت: توافق احمدی نژاد و لاریجانی در راستای ۲ راهکاری بود که مجلس باید در جریان تصویب بودجه پیش‌بینی می‌کرد.

 محمدرضا فرزین  اظهار داشت: دو سه ماه قبل از عید این بحث مطرح شد که سال بعد ممکن است قیمت‌های تضمینی افزایش پیدا کند و اگر این اتفاق بیفتد، شرکت بازرگانی دولتی ناگزیر خواهد بود گندم را به قیمت بالاتری بخرد و بنابراین قیمت نهایی آرد افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: برخی در آن زمان مطرح کردند بحث را به ستاد هدفمندی یارانه‌ها بیاورند و درباره آن تصمیم ‌گیری شود، اما من مخالفت کردم چون اصلاح قیمت نان و گندم یک بحث میان مدت بود و به پایان رسیده بود، بنابراین گفتم درباره این مسئله در ستاد تنظیم بازار تصمیم‌گیری شود.

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها ادامه داد:‌ در عین حال با تصمیمی که در بودجه گرفته شد، قیمت تضمینی گندم از ۳۶۰ به ۴۲۰ تومان افزایش یافت. شرکت بازرگانی دولتی باید گندم را با قیمت گرانتری می‌خرید، بنابراین موضوع را به ستاد تنظیم بازار برد و تصمیم گرفتند قیمت فروش گندم توسط شرکت بازرگانی دولتی افزایش پیدا کند.

فرزین افزود: قاعدتاً زمانی که در مجلس افزایش قیمت تضمینی گندم مطرح بود باید فکری برای قیمت نهایی آرد می‌شد.

وی تصریح کرد: برای این مسئله دو راه وجود داشت، یا مجلس پرداخت یارانه‌ای را بابت خرید گندم به شرکت بازرگانی دولتی تصویب می کرد تا شرکت بازرگانی دولتی گندم را بدون افزایش قیمت عرضه کند و یا یارانه‌ای را مصوب و به سازمان هدفمندی اختصاص می‌داد تا مابه‌التفاوت و افزایش هزینه خرید نان برای خانوار‌ها جبران و یارانه آن به حساب خانوار واریز ‌شود.

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: هر دوی این راه‌ها باید مصوبه‌ای در مجلس می‌داشت که بودجه آرد را افزایش دهد و نهایتاً منجر به این شد که دکتر احمدی‌نژاد و دکتر لاریجانی مذاکره کردند و درباره راه دوم به توافق رسیدند.

فرزین با محاسبه افزایش حدود ۳ هزار تومانی قیمت نان در هزینه خانوارها گفت: تا پایان سال ۹ ماه باقی مانده و اگر به هر خانوار ۳ هزار تومان در ماه یارانه نان اختصاص پیدا کند، برای مدت ۹ ماه باقی مانده از سال ۲۷ هزار تومان خواهد شد که با احتساب ۱۰ روز مانده به پایان خرداد همان ۲۸ هزار تومانی است که به حساب خانوارها واریز شده بود.

وی در پاسخ به این سوال که  مصوبه‌ای برای اختصاص این مبلغ به حساب خانوارها وجود ندارد و دولت بر چه اساسی این مبلغ را اختصاص داده است؟ گفت: در نشست رئیس جمهور و رئیس مجلس توافق شد به سرعت لایحه دو فوریتی در این باره به مجلس ارائه و تصویب شود.

وی تأکید کرد: انجام این کار برای مدیریت فضای روانی جامعه لازم بود، دولت برخلاف بنزین و دیگر حامل‌های انرژی،بابت اصلاح قیمت نان و آرد درآمدی ندارد و ناگزیر باید اعتبار آن در بودجه دیده شود.

وی ادامه داد: قاعدتاً اگر بخواهیم مرحله دوم اجرای هدفمندی یارانه‌ها را شروع کنیم، اعتبار جدیدی اختصاص پیدا خواهد کرد و قبل از اجرای فاز دوم هدفمندی نیز اطلاع رسانی انجام خواهد شد.

فرزین تصریح کرد: برخی آزادسازی یارانه ۲۸ هزار تومانی را به معنای اجرای فاز دوم هدفمندی برداشت کرده و شایعه شده که قیمت سوخت از روز شنبه افزایش می‌یاید که اینگونه نیست.
۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.