پاسخ یک کارشناس مامایی به سئوال مهم مادران باردار؛ زایمان طبیعی یا سزارین؟

خبرگزای آریا- پس از زایمان طبیعی، مادران با انجام ورزشهای مناسب، به مراتب سریعتر از زمانی که سزارین می شوند، می توانند تناسب اندام خود را بدست آورند.
به گزارش خبرگزاری آریا یک کارشناس مامایی و مسئول اتاق زایمان بیمارستان شهید صدوقی یزد ، در خصوص مزایای زایمان طبیعی گفت: مدت بستری شدن و توانایی بازگشت به کارهای عادی و روزمره بعد از زایمان طبیعی خیلی کمتر از سزارین است و مادرانی که زایمان طبیعی داشته اند زودتر به خانواده خود ملحق می شوند.
نازیلا نقشین ادامه داد: حجم خونی که مادر طی زایمان طبیعی از دست می دهد تقریباً نصف یک عمل سزارین است لذا خطر خونریزی و کم خونی، در یک زایمان طبیعی خیلی کمتر از زایمان به طریق سزارین می باشد.
وی خاطرنشان کرد: خطرات و ریسک بیهوشی برای زایمان طبیعی وجود ندارد، درحالیکه برای مادرانی که به روش سزارین زایمان می کنند این خطرات اجتناب ناپذیر است.
نقشین با بیان این مطلب که از نظر اقتصادی زایمان طبیعی به نفع مادر، بیمارستان و جامعه است، تصریح کرد: همچنین درصد ابتلاء به عفونت در بین مادران سزارین شده بیشتر از مادرانی است که زایمان طبیعی کرده اند.
وی یادآور شد: مادرانی که زایمان طبیعی داشته اند در دادن آغوز به نوزاد خود موفق تر هستند چرا که خوردن آغوز یا کلستروم به عنوان اولین واکسن برای کودک منافع بسیاری دارد.
وی ضمن اشاره به دیگر مزایای زایمان طبیعی متذکر شد: مادرانی که زایمان طبیعی کرده اند در امر شیردهی به نوزاد خود موفق تر از مادرانی هستند که به طریقه سزارین نوزاد خود را بدنیا آورده اند.
این کارشناس مامایی تاکید کرد: به طور متوسط مدت اقامت مادران سزارینی در بیمارستان دو برابر و نیم مادرانی است که زایمان طبیعی داشته اند.
نقشین بیان داشت: بعضی از خانمها دوست دارند در طول مدت زایمان خود کاملاً هوشیار بوده و بطور کامل در جریان روند زایمان قرار گیرند. در مدت انجام عمل سزارین ممکن است از بیهوشی عمومی استفاده شود، در نتیجه تماس اولیه نوزاد با مادر و شروع شیردهی به نوزاد به تاخیر می افتد.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.