پاکستان خواستار حفظ روابط خوب با جمهوری اسلامی ایران است

به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس ملی ﴿مجلس شورای پاکستان﴾ شامگاه جمعه به ‘راجا پرویز اشرف” عضو ارشد حزب مردم ﴿حزب حاکم در پاکستان﴾ به عنوان نخست وزیر جدید این کشور رای اعتماد دادند.

هفدهمین نخست وزیر پاکستان موفق به کسب ۲۱۱ رای از مجموع کلی ۳۴۲ رای نمایندگان مجلس ملی پاکستان شد.

وی در جمع نمایندگان مجلس ملی پاکستان درباره سیاست ھای خارجی پاکستان ضمن تاکید بر تعھد کشورش برای حفظ روابط خوب با کشورهای همسایه به ویژه جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و ھند گفت: اسلام آباد خواستار ھم زیستی صلح آمیز با ھند و تلاش برای حل تمامی اختلافات از جمله موضوع کشمیر از طریق گفت وگو با این کشور است.

نخست وزیر پاکستان روابط کشورش با چین بسیار را حائز اھمیت دانست و افزود: این روند در آینده ادامه پیدا خواھد کرد و پکن در شرایط سخت ھمواره در کنار اسلام آباد ایستاده است.

وی تاکید کرد: پاکستان بر پایداری روابط خود بر اساس عزت و افتخار با کشورھای اسلامی متعهد است.

نخست وزیر جدید پاکستان در اولین سخنرانی خود در حضور نمایندگان مجلس این کشور از گروه ھای شبه نظامی و ستیزه جو در پاکستان خواست تا با خلع سلاح و پایان دادن به فعالیت ھای غیر قانونی خود به روند پیشبرد امنیت ملی و رفاه جامعه پاکستان بپیوندند.

وی ھمچنین از احزاب مخالف پاکستان برای مذاکره و گفت وگو با ھدف یافتن راهکار به منظور حل مشکلات داخلی این کشور دعوت کرد و نسبت به اجرای قانون، از بین بردن فساد و حفظ روابط عالی با ھمسایگان پاکستان وعده داد.

پرویز اشرف در ادامه نسبت به برگزاری انتخابات سراسری پاکستان به صورت شفاف و عادلانه متعھد شد و افزود: ھیچ گونه اقدامی که باعث شود انتخابات سراسری در پاکستان زیر سووال برود، انجام نخواھد شد و احزاب سیاسی با اعتبار و اعتماد لازم به نتایج خود دست پیدا خواھند کرد.

وی تصریح کرد: احزاب مخالف دولت پاکستان به طور یقین نسبت به برگزاری انتخابات آینده این کشور به صورت شفاف و عادلانه مطمئن خواھند بود، زیرا دولت جدید پاکستان ھرگز بدنبال ایجاد افراط و سیاست رویارویی با احزاب مخالف نیست.

نخست وزیر پاکستان گفت: من از مخالفان دولت برای مقابله با چالش ھای عمده ای که این کشور با آن مواجه است دعوت می کنم و مطمئنم که احزاب مخالف به پیشنھاد من پاسخ مثبت می دھند.

وی خاطر نشان کرد: افراط گرایی مذھبی به شدت به پاکستان صدمه زدہ و دولت این کشور در حال مبارزه با رفتارھای غیرمسوولانه و تعصب های بدون دلیل مذھبی که تاثیر منفی بر اسلام و پاکستان داشته است، می باشد.

وی ادامه داد: دولت جدید ھرگز اجازه ایجاد تنش بین نھادھای دولتی پاکستان را نمی دھد و اگر تمام نھادھای دولتی در محدوده خود ایفای نقش نمایند، شاھد ھماھنگی ھای لازم در این زمینه خواھیم بود.

پرویز اشرف با اشاره به اینکه دولت جدید پاکستان یک نظام پاسخگو و موثر را برای ریشه کن کردن فساد معرفی خواھد کرد، افزود: بیکاری، تورم و بحران انرژی از مشکلات عمده پاکستان است که احزاب مخالف باید با ھمکاری مشترک خود با دولت در رفع این مشکلات نقش موثری ایفا نمایند.

راجا پرویز اشرف در پایان سخنانش دولت پاکستان را متعھد به ھمکاری در پیشبرد روند صلح افغانستان عنوان کرد و افزود: برای پاکستان، کابل مھم ترین پایتخت در جھان است، ھمچنین صلح در افغانستان مساوی با تضمین صلح و ثبات در پاکستان است.

نخست وزیر جدید پاکستان جمعه شب با حضور در کاخ ریاست جمھوری ﴿ایوان صدر﴾ در اسلام آباد و در حضور ‘آصف علی زرداری’ رییس جمھوری این کشور مراسم سوگند مقام نخست وزیری پاکستان را یاد کرد.

این مراسم به ریاست رییس جمھوری پاکستان و با شرکت ‘یوسف رضا گیلانی’ نخست وزیر سابق پاکستان، رییس مجلس سنا و پارلمان ملی، روسای ارشد احزاب سیاسی، روسای نیروھای مسلح ارتش پاکستان، اعضای پارلمان ملی، مقامات عالی رتبه و روزنامه نگاران این کشور برگزار شد.

علاوه بر این، اعضای جدید کابینه دولت پاکستان شامل ۲۷ وزیر فدرال و ۱۱ مشاور وزیر نیز در حضور آصف علی زرداری سوگند یاد کردند.

وزرای فدرال در کابینه جدید دولت پاکستان را ‘چودری احمد مختار’، ‘میر چنگیز جمالی’، ‘میان منظور احمد وتو’، ‘مولا بخش چاندیو’، ‘حاجی خدا بخش راجر’، ‘فاروق ستار’، ‘نذر محمد گوندل’، ‘عبدالحفیظ شیخ’، ‘مخدوم امین فھیم’، ‘رانا فاروق سعید’، ‘سردار محمد گورگیج’، ‘سید خورشید شاه’، ‘میر هزار خان بجارانی’، ‘بابر خان غوری’، ‘غلام احمد بلور’، ‘میر اسرار الله زھری’، ‘فاروق حمید نائیک’، ‘ارباب عالمگیر خان’، ‘قمر الزمان کایره’، ‘چودری پرویز الھی’، خانم ‘فردوس عاشق اعوان’، خانم ‘حنا ربانی کھر’، خانم ‘ثمینه خالد گھرکی’، خانم ‘فرزانه راجا’، سید ‘نوید قمر’، ‘مخدوم شھاب الدین’ و ‘شوکت الله’ تشکیل می دھند.

مشاوران وزرای فدرال در کابینه دولت پاکستان نیز متشکل از ‘راحیله بلوچ’، ‘دوست محمد مزاری’، ‘امتیاز صدر ورایچ’، ‘عباس خان آفریدی’، ‘نواب زاده ملک عماد’، ‘ندیم احسان’، ‘تسنیم احمد قریشی’، سید ‘صمصام علی شاه بخاری’، ‘معظم علی جتویی’، ‘سردار سلیم حیدر خان’ و ‘ملک عظمت خان’ می باشند.

از بین وزرای سابق در کابینه منحل شده یوسف رضا گیلانی، نام ھای ‘عاصم حسین’ وزیر سابق نفت و منابع طبیعی و ‘فیصل صالح حیات’ وزیر شھر و خانه سازی به چشم نمی خورد.

رییس جمھوری پاکستان در مراسم سوگند نخست وزیر و اعضای جدید کابینه ضمن تبریک به نخست وزیر جدید این کشور، گفت: روند نظام دموکراتیک در پاکستان ھمچنان ادامه داشته و دولت این کشور در حفظ و اجرای دموکراسی در پاکستان متعھد است.

قرار است نام وزرای وزارتخانه ھای مربوط به افراد سوگند یاد کرده به عنوان وزیر فدرال و مشاوران وزیر در روزھای آینده توسط دفتر نخست وزیری این کشور اعلام شود.

آساق**۱۰۹۵**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۴۷۹۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.