پانداها، منبع جدید داروهای آنتی‌بیوتیک‌

سلامت > تحقیقات
مطالعات محققان چینی نشان می‌دهد، خرس‌های پاندا قادر به تولید آنتی‌بیوتیک بسیار قوی در خون خود هستند که می‌تواند به عنوان یک منبع ارزشمند برای تولید داروهای جدید و موثر مورد استفاده قرار بگیرد.

محققان دانشگاه کشاورزی نانجینگ با آنالیز DNA خرس‌های پاندا، ترکیبی موسوم به cathelicidin-AM را در خون این حیوانات شناسایی کرده‌اند.

“شیوون یان” سرپرست تیم تحقیقاتی می‌گوید: موفق به کشف توانایی بالقوه ضدمیکروبی در سیستم ایمنی بدن خرس پاندا در برابر طیف وسیعی از میکروارگانیسم‌ها شامل باکتری و قارچ شدیم. این ترکیب قادر به از بین بردن گونه‌های مقاوم در برابر دارو بوده و می‌تواند منجر به توسعه روش‌های جدید درمان در برابر ابر باکتری‌ها و سایر بیماری‌ها شود.

به گفته محققان، سیستم ایمنی پاندا با تولید این ترکیب، از حیوان در برابر ابتلا به عفونت‌های مختلف محافظت می‌کند و این ترکیب می‌تواند برای تولید نسل جدید داروها نیز کارآیی داشته باشد.

با توجه به افزایش میکروارگانیسم‌ها با خاصیت مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌های متداول، نیاز جدی به توسعه نسل جدید عوامل ضدمیکروبی وجود دارد.

محققان قصد دارند بوسیله رمزگشایی از ژن‌ها، این ترکیبات ضدمیکروبی را در آزمایشگاه سنتز کنند تا بتوانند مولکول‌های کوچک موسوم به پپتید تولید کنند؛ پپتیدهای ضد میکروبی با کدگذاری ژنتیکی، نقش مهمی در ایمنی در برابر میکروارگانیسم های مضر ایفا می‌کنند.

منبع: ایسنا


RSS
منبع:همشهری آنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.