پاهایتان تابلو اعلانات بدنتان می باشند

فروردین ۱۴۰۳

بی حسی پای دیابتی‌ها، فرو رفتن شی در پا و وارد شدن ضربه و حس نشدن درد سبب زخم و در نهایت زخم پای دیابتی می گردد.

محسن خوش نیت متخصص غدد در گفتگو با خبرنگار  بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران بیان کرد: یکی از عوارض بیماری دیابت بیماری نوروپتی است که به اعصاب اندام ها آسیب وارد می گردد .نوروپتی شایع ترین فرم درگیری انتهای اندام تحتانی است که سبب کاهش حس، گاهی به صورت گزگز، مورمور، سوزش، داغ شدن دردهای تیرکشنده در محدوده ای که جوراب می پوشیم می گردد و این علائم دو طرفه بوده و دو پا را تهدید نمی کند.

وی خاطر نشان کرد: بی حسی در پای دیابتی هنگام خواب با راه رفتن تخفیف پیدا می کند وارد شدن صدمات از طریق راه رفتن ، فرو رفتن شی در پا سبب بی حسی شده و در نهایت زخم پا را ایجاد می کند.

خوش نیت کنترل دقیق و بهتر قند خون را اصلی ترین راه کاهش پا در دیابتی ها دانست و خاطر نشان کرد: با کنترل قند خون این علائم کاهش و پیشرفت آن متوقف می گردد نوروپتی با مصرف دارو کاهش پیدا می کند اما در مواردی که عصب آسیب دیده باشد برگشت پذیر نیست.

وی در پایان گفت: شستن پاها و خشک کردن آنها و مراجعه هر روز با پزشک، پوشیدن جوراب مناسب، استفاده از دمپایی روفرشی، مراقبت از پاها در بروز زخم پا،نریختن آب داغ مستقیم روی پا در کاهش بی حسی پای دیابتی موثر است.

چاق شدن انگشتان پا در بیماری های ریوی

جعفر اصلانی متخصص ریه در ادامه گفت: بروز تغییرات و اختلالات در شکل بستن ناخن ها و فرم پاها به سبب تغییرات در سطح عروق در بیماران مبتلا به تومورهای ریوی، عفونت های ریوی سفت شدن ریه،آبسه، سل، سبب چماقی شدن انگشتان می گردد.

وی افزود: این عارضه نیاز به تشخیص بیماری ریوی دارد و باید از بعد از تشخیص بیماری به درمان آن پرداخت.

شکنندگی ناخن پا ربطی به کمبود کلسیم ندارد

پرویز طوسی متخصص پوست و مو در ادامه گفت: شکنندگی ناخن در دست و پا در اثر کمبود آهن به وجود می اید با لایه لایه شدن پوست دست می توان گفت که شکنندگی ناخن مربوط به کمبود کلسیم و خشک و مرطوب کردن نیست.

وی خاطر نشان کرد: بیماری های پوستی، قارچ، ضربه، کفش نامناسب و تنگ، سبب بروز شکستگی ناخن پا می گردد.

وی در آخر افزود: رعایت بهداشت و مصرف دارو به تشخیص پزشک و پیدا کردن سبب بروز شکستگی در ناخن پا در درمان موثر است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.