پایان سوزن‌های دردآور در آزمایشات قند خون با نانوحسگر غیرتهاجمی!!

آزمایش روازنه قند خون با سوزن زدن‌های مکرر به بدن به یک بخش همیشگی از زندگی مبتلایان به دیابت تبدیل شده و اکنون یک رویکرد سنجشی جدید غیر تهاجمی به کمک این بیماران برای رهایی از درد این فرایند آمده است.

 

 cheshm Blood.Sugar

 

محققان شرکت آلمانی فرانهوفر یک تراشه جدید را طراحی کرده‌اند که می‌توان آن را در بدن بیمار قرار داد و سطوح قند خون را با مایعات بدن مانند عرق اندازه‌گیری کرد.

 

برخی بیماران بخصوص مبتلایان به دیابت نوع یک گاهی چند بار در روز باید خون خود را برای بررسی میزان قند آن به آزمایش بگذارند تا از سطح قند خود آگاهی یافته و میزان لازم انسولین را مصرف کنند.

 

این فرایند بخصوص در بیماران حساس به درد بسیار آزاردهنده است. رویکرد جدید فرانهوفر یک حسگر زیستی بوده که در بدن بیمار قرار می‌گیرد.

 

این حسگر همچنین قادر به اندازه‌گیری سطوح قند خون بطور مداوم با استفاده از مایعات بافتی بجز خون مانند اشک و عرق بوده و بدلیل شکل نانویی آن با اندازه ۰٫۵×۲٫۰ میلیمتر،‌ برای بیماران راحتتر و غیرتهاجمی‌تر است.

 

این محققان توانسته‌اند با موفقیت کل سیستم تشخیص را به این حسگر متصل کنند. به گفته سازندگان، این حسگر از یک مبدل آنالوگ دیجیتالی یکپارچه برخوردار بوده که علائم الکتروشیمیایی را به داده های دیجیتال تبدیل می‌کند.

 

این حسگر زیستی با استفاده از یک رابط بی‌سیم مانند گیرنده تلفن همراه، این داده‌ها را منتقل کرده و بیمار می‌تواند با این روش همیشه مراقب سطح قند خون خود باشد.

 

مدارهای این سیستم از یک پیل برخوردار بوده که برای چندین ماه قابل استفاده است.

 

فرانهوفر امیدوار است بتواند نمونه پیش‌ساخت این دستگاه را در آینده نزدیک به فرایند تولید نزدیک کند.

منبع:ایسنا

سلامت و زندگی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.