پایان متفاوت برای جهان؟!

۰۳م اسفند ،

دانشمندانی که در حال بررسی ویژگی‌های ذره بوزون هیگز می باشند، اظهار کرده‌اند که شاید بتوان چگونگی پایان جهان را تعیین کرد.

ممتازنیوز:  دانشمندانی که در حال بررسی ویژگی‌های ذره بوزون هیگز می باشند، اظهار کرده‌اند که شاید بتوان چگونگی پایان جهان را تعیین کرد.

به گفته محققان، مفهوم «بی‌ثباتی خلأ» می‌تواند در میلیاردها سال آینده منجر به ایجاد یک جهان جدید به شکل یک حباب داخل جهان کنونی شده و در نهایت جای آن را بگیرد.

فیزیکدانان در تابستان سال جاری از کشف ذره‌ای خبر دادند که احتمالا همان ذره گریزان بوزون هیگز بوده که جرم ماده را تامین می‌کند.

بررسی ذرات مرتبط با هیگز که برای اثبات نتایج اولیه لازم بوده، همچنان ادامه دارد.

در صورت تائید، این کشف می‌تواند یک معمای مهم در مورد چگونگی شکل‌گیری جهان در حدود ۱۳٫۷ میلیارد سال پیش و شاید پایان آن را حل کند.

دانشمندان تا پیش از کشف هیگز با ایده ثبات طولانی‌مدت جهان درگیر بودند؛ اما محاسبات را با اعلام جرم این ذره در حدود ۱۲۶ میلیارد الکترون ولت تشدید کردند که یک عدد مهم در تعیین سرنوشت جهان محسوب می‌شود.

این محاسبات نیازمند دانش در مورد جرم هیگز تا ظرف یک درصد و جرم دقیق دیگر ذرات زیراتمی مرتبط است. در صورت هر گونه تغییر کوچک در این پارامترها در مدل استاندارد، یک پایان متفاوت برای جهان رقم خواهد خورد.

به گفته دانشمندان، خورشید تا حدود ۴٫۵ میلیارد سال عمر خواهد کرد و پس از آن منبسط می‌شود که در این فرآیند احتمالا زمین را می‌بلعد.

خبرگزاری ایسنا


..
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.