پایان مطالعات مدیریت مشارکتی تنوع زیستی زاگرس مرکزی

شهرکرد/ واحد مرکزی خبر/ علمی

طرح مطالعات بین المللی مدیریت مشارکتی و تلفیقی تنوع زیستی زاگرس مرکزی در چهار محال و بختیاری پایان یافت.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست چهار محال و بختیاری گفت : طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی از سال۸۶ در استانهای چهارمحال و بختیاری ، فارس ، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان در محدوده ای به وسعت دو و نیم میلیون هکتار با تمرکز بر دو روستا به صورت آزمایشی در هر استان آغاز شد.
سعید یوسف پور افزود : بهره برداری پایدار از منابع و مدیریت نظام مند تنوع زیستی از جمله راهبردهای این طرح است.
یوسف پور افزود : در این طرح مشارکتی تشکیلات جهانی محیط زیست ، دفتر عمران سازمان ملل ، سازمان حفاظت محیط زیست ، دستگاههای اداری ، جهاد کشاورزی ، منابع طبیعی برنامه های حفاظتی را برنامه ریزی و اجرا می کنند .
وی گفت : طرح بین المللی صیانت از جنگل های چهارمحال و بختیاری هم با همکاری کارشناسان ژاپنی در دست اجراست .
چهارمحال و بختیاری یک میلیون و ۴۶۰ هزار هکتاری مساحت دارد .
وی از گسترش محدوده پایلوت طرح تنوع زیستی زاگرس مرکزی در چهارمحال و بختیاری در سطحی معادل ۱۲۴ هزار هکتار در شهرهای بلداجی و ناغان خبر داد .
این محدوده در مرحله نخست پنج هزار هکتار بود .
وی افزود : انتخاب منطقه حفاظت شده سبزکوه برای محدوده جدید طرح تنوع زیستی زاگرس در ۶ شاخص مدیریتی و ۶ شاخص اکولوژیکی انجام شده است .
در محدوده جدید پایلوت تنوعی از زیستگاه ها مانند زیستگاه های کوهستانی ، تپه ماهوری ، رودخانه ای و کنار رودخانه ای ، دشتی و تالابی وجود دارد .
این منطقه دارای سه نوع آب و هوا است و به تبع آن جانورانی چون پلنگ ، خرس قهوه ای ، سنجاب بلوطهای غرب ایران ، ‌قوچ و میش ، خوک وحشی ،‌ تشی ،‌ خرگوش ، ‌گرگ ، شغال ، کل ، بز و پرندگانی چون کبک دری ، تیهو ، کیک دری و پرندگان شکاری در آن زندگی می کنند .

۰۰۰۲


IRIBNews RSS ScientificNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.