پاکدل: عکاس تئاتر نیازمند تمرکز و شناخت عرصه تئاتر است

۳۰م دیماه ،

نمایشگاه عکس‌های پاکدل و زارع به زودی افتتاح می‌شود

مسعود پاکدل معتقد است کسی که عکاسی تئاتر می‌کند علاوه بر تمرکز بسیار که لازمه عکاسی است باید نسبت به نمایش مورد نظر اشراف کامل داشته باشد.

به گزارش خبرنگار تجسمی‌هنرآنلاین به زودی نمایشگاه عکس‌های مسعود پاکدل و علی زارع با عنوان “دو نگاه” که گزیده‌ای از عکاسی تئاتر و سینمای ایران است در گالری راه ابریشم افتتاح می‌شود.

مسعود پاکدل،عکاس با سابقه تئاتر و سینما دربارهٔ این نمایشگاه به خبرنگار تجسمی‌هنرآنلاین گفت:این نمایشگاه را به پیشنهاد علی زارع جمع آوری کردیم که شامل ۱۶ عکس از هر کداممان در زمینه عکاسی تئاتر و سینماست که طی تمام این سال‌ها انجام داده ایم.

وی دربارهٔ معیار انتخاب این ۱۶ عکس گفت: بیشتر عکس‌هایی که انتخاب کردم مشخصا به خاطر اینکه متعلق به فلان اثر معروف باشد نبوده بلکه برایم مهم این بود که عکس‌هایی را انتخاب کنم که بیشتر جنبه هنری دارد. این ۱۶ عکس آنهایی است که طی این سال‌ها مورد توجه قرار گرفته و برای خودم هم مهم بوده است.

وی دربارهٔ تفاوت عکاسی سینما و تئاتر میز گفت: شخصا برای من همواره عکاسی تئاتر امری جدی تر بوده است چون هم خودم عضو موسسین انجمن عکاسان خانه تئاتر بودم و هم انکه به نظرم عکاسی تئاتر امری شخصی تر است. عکاسی سینما یک نوعی انجام وظیفه است و سفارشی است گرچه آنجا هم می‌توانی عکس‌های هنری بگیری اما در تئاتر بیشتر می‌توانی به جنبه هنری نزدیک شوی و کار دلخواهت را انجام بدهی.

پاکدل که سال قبل داوری بخش عکس جشنواره تئاتر فجر را به عهده داشته است دربارهٔ رشد عکاسی تئاتر طی این سال‌ها گفت: طی این سال‌ها هم به خاطر تکنولوژی و هم بسیار شدن تعداد عکاسان تئاتر این عرصه رو به رشد بوده است. یک دهه قبل ما تعداد محدودی عکاس تئاتر داشتیم و برای همین وقتی نمایشگاهی گذاشته می‌شد محدودیتی در ارسال عکس نبود اما در حال حاضر در هر نمایشگاه گروهی از هر عکاس شما تنها یک عکس می‌بینید.

وی دربارهٔ معیار داوری در شاخه عکاسی تئاتر با توجه به اینکه جنبه زیبایی شناسی آن بیشتر از سایر حوزه‌های عکاسی ممکن است شخصی باشد گفت: تکنیک و معیارهای زیبایی شناسی عکاسی در همه عرصه‌ها ثابت است اما معیار خوب و بد بودن یک عکس تئاتر شاید به میزان آگاهی عکاس به حوزه تئاتر برگردد.

وی در توضیح بیشتر گفت: مهم ترین شاخصه یک عکاس تئاتر داشتن حضور ذهن است و برای همین شاید لازم باشد پیش از عکاسی یک یا دو بار نمایش را با دقت ببیند و در ذهن خود فضاسازی داشته باشد. قبل از عکاسی در هر زمینه ای باید حضور ذهن داشته باشیم و عکاسی تئاتر نیاز به اشراف به متن و کارگردانی و شناخت فضای نمایش دارد.

گفتنی است نمایشگاه شامل ۶۷ قطعه پوستر و ۴۶ قطعه عکس برگزیده تئاتر ایران از فردا در محوطه مجموعه تئاترشهر قابل ملاحظه است.

انتهای پیام/۳۱


آخرین خبرها
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.