پاک‌آیین: هر توافق صلحی در افغانستان شکننده است

یک دیپلمات کشورمان گفت: تا وقتی پایگاه‌های آمریکا در افغانستان برقرار است نمی‌توانیم شاهد استقرار صلح در این کشور باشیم و هر توافق صلحی شکننده است.

محسن پاک‌آیین در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تحولات افغانستان گفت: فکر نکنیم صلح در افغانستان حاکم می‌شود آنچه در افغانستان و میان طالبان و آمریکا شاهدیم صلحی شکننده است. دولت افغانستان کاملا در حاشیه است و نقشی در این روند ندارد. یکی از شرایط پیشبرد صلح طبق توافق انجام شده این است که باید زندانیان طالبان برای شروع مذاکرات بین الافغان آزاد شوند اما این کار در اختیار آمریکا نیست، اگر دولت افغانستان نخواهد این زندانیان را آزاد نمی‌کند.

وی ادامه داد: شاهد هستیم که در چند روز گذشته بعد از توافق صلح طالبان و آمریکا مجدد درگیر تنش و درگیری شدند و علاوه بر آن داعش نیز به صحنه آمد. از این رو تا زمانی که نیروهای آمریکایی در افغانستان باشند و پایگاه‌های نظامی این کشور برقرار باشد نمی‌توانیم شاهد استقرار صلح باشیم و هر توافقی شکننده است. چند روز پیش ترامپ در سخنانی اعلام کرد که طالبان دنبال ساقط کردن دولت است تا خودش حاکم شود و در چنین شرایطی ما هم دخالتی نخواهیم کرد. این سخنان از آن کسی است که دولتش از سال ۲۰۰۱ تا کنون برای نابودی طالبان و استقرار صلح به افغانستان حمله کرده است.

این دیپلمات کشورمان تصریح کرد: در کنار این مشکلات باید به اختلافات اشرف غنی و عبدالله عبدالله و نیز سهم‌خواهی‌ گروه‌ها و اقوام مختلف افغان توجه کنیم که تا این اختلافات وجود دارد صلح موضوعیت پیدا نمی‌کند.

پاک‌آیین گفت: آمریکا به دنبال آن بود که با طرح توافق صلح با طالبان دستاوردی در سیاست خارجی برای خود بتراشد و در آستانه انتخابات یک برگ برنده داشته باشد و معتقدم بعد از انتخابات ۲۰۲۰ همه چیز به قبل باز می‌گردد. راهبرد آمریکایی‌ها این است که در افغانستان باقی بمانند چرا که این حضور برای مقابله با چین و روسیه و هند و نیز ایران است، اما تاکتیک این است که از فضای صلح در افغانستان استفاده کند این در حالی است که طالبان در این فضا به دنبال نفع و امتیازات خود است و در این مسیر هم به دنبال امتیازات حداکثری است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.