پایان بخشیدن به ازدواج کودکان

یونیسف در اولین روز جهانی دختران کودک تاکید کرد:

هند یکی از کشورهایی که بیشترین آمار ازدواج دختران زیر ۱۸ سال را دارد. این آمار، در همه ایالت ها از ۵۴% در سال -۱۹۹۲ ۱۹۹۳ به ۴۳% در سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ میلادی رسید، اما روند این تغییر همچنان کند است.

سازمان بین المللی یونیسف در اولین روز جهانی دختران کودک (۲۰ مهر ماه) بر تلاش های مشترک برای  پایان بخشیدن به ازدواج کودکان  به عنوان یکی از اصلی ترین موارد نقض حقوق بشر که همه ابعاد زندگی یک دختر را تحت تاثیر قرار می دهد، تاکید کرد.
 
به گزارش مهرخانه،
آنجو مالهوترا، مسئول بخش جنسیت و حقوق در یونیسف در این خصوص گفت: روز جهانی دختران کودک  بیانگر نیاز برای قرار دادن دختران در مرکز توسعه و تحول است و سازمان ملل و شرکایش گرد هم آمده اند تا پیشرفت قابل توجه و چالش های پیش رو را در این زمینه نشان دهند.
وی ادامه داد: این مناسبت با شعار “زندگی من، حقوق من، پایان ازدواج کودکان”، طی برنامه ها و اقدامات مختلفی در جهان برگزار خواهد شد، تا توجه جهانیان به این موضوع مهم جلب شود. یونیسف با همکاری دولت ها، جامعه مدنی و آژانس های سازمان ملل، زمینه را برای پایان بخشیدن به ازدواج کودکان در جهان فراهم می کند. در سال ۲۰۱۱ نزدیک به ۳۴ دفتر یونیسف، تلاش هایشان را در جهت رسیدگی به این موضوع از طریق تغییرات اجتماعی، اقتصادی و اصلاحات قانونی گزارش کردند.

آنجو مالهوترا، با بیان اینکه هند یکی از کشورهایی که بیشترین آمار ازدواج دختران زیر ۱۸ سال را دارد، تصریح کرد: این آمار، در همه ایالت ها از ۵۴% در سال -۱۹۹۲ ۱۹۹۳ به ۴۳% در سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ میلادی رسید، اما روند این تغییر همچنان کند است.

وی اظهار داشت: یونیسف از تصویب قانون منع ازدواج کودکان مصوب سال ۲۰۰۶ میلادی حمایت کرد و همچنان از تهیه و اجرای راهکارهای ملی برای هماهنگی برنامه ها و سیاست هایی برای رسیدگی به دلائل و پیامدهای ازدواج کودکان حمایت می کند. تخمین ها نشان می دهد حدود ۷۰ میلیون زن -به عبارتی یک از هر سه زن جوان- بین ۲۰ تا ۲۴ ساله قبل از رسیدن به سن ۱۸ سالگی ازدواج کرده اند، که ۲۳ میلیون آنها قبل از ۱۵ سالگی ازدواج کرده اند. در جهان حدود ۴۰۰ میلیون زن ۲۰ تا ۴۹ ساله یعنی بیش از ۴۰% در کودکی ازدواج کرده اند.

مسئول بخش جنسیت و حقوق یونیسف گفت: ازدواج کودکان آنها را در معرض خطر بارداری های ناخواسته و تبعات تهدیدآمیز آن قرار می دهد. مرگ و میر مادران به دلیل بارداری یا زایمان، یکی از اصلی ترین دلائل مرگ و میر دختران در سن ۱۵ تا ۱۹ سالگی است که ۵۰۰ هزار مرگ در سال را در بر می گیرد. به علاوه دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله، ۵ برابر بیش از زنان ۲۰ تا ۲۴ ساله در معرض مرگ به دلیل زایمان و بارداری قرار دارند.
 


پایگاه تحلیلی خبری مهرخانه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.