پایان دور هشتم مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵/ ظریف و تیم هسته‌ای ساعت ۱۶:۴۰ وین را به مقصد تهران ترک خواهند کرد

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

دور هشتم مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران،دور هشتم مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵  به پایان رسید.

وزیر امورخارجه و تیم هسته‌ای کشورمان ساعت ۱۶:۴۰ وین را به مقصد تهران ترک خواهند کرد.

روز پایانی مذاکرات ایران و ۱+۵ در ابتدا با دیدار عراقچی و طرف روسی پی‌گیری شد و پس از آن ۱+۵ مذاکرات داخلی یک ساعته‌ای را برگزار کردند و هم‌زمان زمان وزیر امورخارجه کشورمان در جمع خبرنگاران ایرانی حضور یافت.

با پایان نشست داخلی ۱+۵، نشست عمومی ایران با مدیران سیاسی ۱+۵ آغاز شد و در انتهای با برگزاری مذاکرات سه جانبه با سه کشور اروپایی در سطح معاونین این دور از مذاکرات به پایان رسید.

گفتنی است وزیر امورخارجه کشورمان در جمع خبرنگاران ایرانی اظهار داشت: حرکت در همه زمینه‌ها رو به جلو بوده و همه طرفین با توجه به اینکه چهل روز به پایان ضرب الاجل مانده است هیچ اعتقادی به تمدید مذاکرات ندارند همچنین طرف مقابل باید در تحریم‌ها نگاه جدیتر و صریح تری داشته باشد.

روز گذشته نیز مذاکرات هسته‌ای کشورمان با برگزاری نشست سه جانبه ظریف، کری ، اشتون در دو نوبت ۴ ساعته و یک ساعت و نیمه پی‌گیری شد.

روز اول مذاکرات با برگزاری دیدارهای سه جانبه معاونین در دو نوبت و دیدار وزیر امور خارجه کشورمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه شام کاری به پایان رسید.

وزیر امور خارجه کشورمان پس از ورود به وین در جمع خبرنگاران نیز اظهار داشت: رسیدن به توافق در این مذاکرات بسیار بعید است و ما امیدواریم که طرف مقابل با پذیرفتن واقعیت برنامه پیشرفته صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بتواند به یک راه حلی دست پیدا کند که به نفع همه است و ما تمام تلاشمان را به کار خواهیم برد تا از این چند روز مذاکرات در وین برای حل مشکلات بهترین استفاده را کنیم.

گفتنی است تیم هسته‌ای کشورمان به منظور از سر گیری مذاکرات با طرف آمریکایی و “کاترین اشتون” مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته وارد وین شد.

وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلستان، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) به همراه “کاترین اشتون” مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سوم آذر (۲۴ نوامبر ۲۰۲۴) در شهر ژنو در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران به توافقی تحت عنوان “برنامه اقدام مشترک” (توافق ژنو) دست یافتند و این توافقنامه در ۳۰ دی ماه ۹۲ وارد مرحله اجرا شد و از آن پس گفت‌وگوها درباره راه‌حل جامع هسته‌ای تا کنون ادامه دارد.

همچنین قرار بود تا ۲۹ تیرماه ۹۳ توافقنامه جامع هسته‌ای حاصل شود اما به دلیل اختلافات موجود و عدم حصول توافق، قرار شد این مذاکرات برای چهار ماه دیگر (سوم آذر ۹۳) تمدید شود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.