پایان دوقطبی پرسودِ اکران؟

۲۱م اسفند ،

با ‌وجود این، رقابت اصلی فروش در اکران نوروزی احتمالاً میان «رژیم طلایی» به کارگردانی رضا سبحانی، «حوض نقاشی» ملودرام تحسین شده مازیار میری و «رسوایی» چهارمین فیلم بلند مسعود ده نمکی می‌تواند رقم بخورد، هرچند اکران ۹۲ یکی از غیرقابل پیش بینی‌ترین اکران نوروزی سال‌های اخیر به شمار می‌آید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ اکران فیلم‌های نوروزی امروز و فردا در شرایطی آغاز شد که این بار نیز رقابتی سنگین میان سینمای کمدی و ملودرام درخواهد گرفت؛ با این تفاوت که صاحب پرفروشنده‌ترین فیلم‌های نوروزی سال‌های اخیر که با فیلم‌های کمیک به این جایگاه رسیده، هم‌اکنون با یک ملودرام در اکران نوروزی حضور دارد.

در فاصله یک هفته تا نوروز و در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۲ و ۲۳ اسفند ماه، اکران نوروزی رسماً آغاز می‌شود و فیلم‌های نوروزی که در هفته‌های اخیر، تبلیغاتشان را بر سردر سینما‌ها و سطح پایتخت گسترده بودند، خود را در معرض انتخاب مردمی می‌گذارند که یکی از تفریحات عیدانه‌شان، همین سینما خواهد بود و اتفاقاً امسال که گروهی احتمالاً ‌قید سفر نوروزی را می‌زنند، خواهان گزینه سینما بیش از سال‌های پیش نیز می‌تواند باشد.

در ماراتن نوروزی که ۱۰ تا ۱۵ درصد فروش سالیانه سینماهای کشور را از آن خود می‌کند و طبیعتاً بهترین فصل برای اهالی هنر هفتم به شمار می‌رود، پنج فیلم «رسوایی»، «رژیم طلایی»، «تهران ۱۵۰۰»، «قاعده تصادف»، «حوض نقاشی» اکران می‌شوند و فیلم سینمایی «عشق» اثر ماندگار میشائیل هانکه نیز به صورت محدود اکران خواهد شد. فیلم «آقای الف» به عنوان نخسین فیلم سه بعدی نیز مشمول اکران نوروزی خواهد شد.

با ‌وجود این، رقابت اصلی فروش در اکران نوروزی احتمالاً میان «رژیم طلایی» به کارگردانی رضا سبحانی، «حوض نقاشی» ملودرام تحسین شده مازیار میری و «رسوایی» چهارمین فیلم بلند مسعود ده نمکی می‌تواند رقم بخورد، هرچند اکران ۹۲ یکی از غیرقابل پیش بینی‌ترین اکران نوروزی سال‌های اخیر به شمار می‌آید.

«رژیم طلایی» دربارهٔ پرداخت مهریه‌ای است که قرار است، طبق وزن زوجین پرداخت شود و به همین سبب، مرد (مهدی هاشمی) رژیمی سنگین برای کاهش مهریه ‌می‌گیرد. تنها کمدی اکران شده در ایام نوروز البته به ناحق و بدون قرار گرفتن در صف اکران به اکران نوروز ۹۲ رسید و تنها با توجیه قرار داشتن یک فیلم کمدی در تعطیلات پیش رو اکران می‌شود و با این حساب، باید دید آیا این فیلم می‌تواند پرفروش‌ترین فیلم نوروزی شود و رکورد پرفروش شدن فیلم‌های کمدی در نوروز را حفظ کند؟!

مسعود ده نمکی صاحب این رکورد حالا با یک ملودرام توانسته چهارمین اکران نوروزی‌اش را به دست آورد و طبیعتاً این بار استرس عدم فروش بالای «رسوایی» را دارد؛ اما طبیعتاً تمام توانش را برای رسیدن به فروش بالا به کار خواهد بست و با این رویکرد بعید نیست این بار نیز فیلمش پیشتاز فروش نوروزی شود. بعضی این فیلم را نه لحاظ مضمون که به لحاظ حساسیت با مارمولک مقاسیه می‌کنند که البته این اغراق می‌تواند صرفاً تبلیغی برای حساسیت‌زایی و افزایش فروش باشد.

فروش «تهران ۱۵۰۰» اولین انیمیشین جدی سینمای ایران، که از کاراکترهای واقعی در پردازش شخصیت‌ها و دوبله‌ها بهره گرفته و اشخاصی چون مهران مدیری، حبیب رضایی و هدیه تهرانی در آن نقش‌آفرین می باشند، برای بهرام عظیمی کارگردان این فیلم آنقدر مهم و حیاتی است که پس از نرسیدن به اکران نوروزی، یک سال فیلم نگه داشته شد تا در اکران ۹۲ شاهد روی پرده رفتنش باشیم. فیلم حقیقتاً متفاوت‌ترین انیمیشینی است که در کشورمان ساخته شده و احتمالاً فروش موفقی نیز خواهد داشت.

‌«قاعده تصادف» دیگر فیلم نوروزی به عنوان دومین تجربه موفق بهنام بهزادی، پس از درخشش در جشنواره فیلم فجر، امکان اکران نوروزی را به دست آورد و به واسطه فضای جوان پسند و البته ساختار حرفه‌ای فیلم، احتمالاً بلیت فروشی موفقی خواهد داشت و به نظر می‌رسد، فضای دو قطبی اکران در نوروز ۹۲ رقم نخواهد خورد.

‌«حوض نقاشی» نیز که با نقش آفرینی متفاوت نگار جواهریان و شهاب حسینی جشنواره سی و یکم فیلم فجر را به شدت تحت تأثیر قرار داد و فیلم اول برگزیده بینندگان‌ شد، پنجمین فیلم نوروزی است که روایت متفاوتی برای بینندگانش دارد. فیلم در بستری قرار گرفته که شاید بخشی از مخاطبان که ایام عید به قصد تفریح به سینما می‌روند، با آن ارتباط برقرار نکنند؛ اما قطعاً مخاطب خود را خواهد داشت و البته در صورت عبور فروش این فیلم از مرز یک میلیارد تومان، می‌توان به بالا رفتن سطح سلیقه مخاطب عام بیشتر امیدوار بود.

‌«عشق» میشائیل هانکه ‌اکران محدودی دارد، اما مشتریان خاص خود را خواهد داشت؛ مشتریانی که در همین مدت کوتاهی که از اکرانش در سینما فرهنگ می‌گذرد، سالن‌های سانس اکران این فیلم فرانسوی ـ اتریشی را خالی نگذاشته‌ و طبیعتاً این فیلم و همچنین «آقای الف» جایگاه جدی در بحث فروش نوروزی نداشته و حکم چاشنی اکران نوروزی را دارند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.